Luftwaffen sähkölaitos Rovaniemellä
© Kalevi Mikkonen 2017
Sähköntarve oli Rovaniemellä lisääntynyt
merkittävästi sen jälkeen, kun saksalaisten kauttakulkuliikenne alkoi syksyllä
1940. Sähkönkulutusta lisäsivät myös Pohjolan Liikenteen korjaamot
Korkalovaarassa, Kiirunan uusi asuntoalue ja saksalaisten autokorjaamot, pesulat, leipomot ja
asuinparakit. Rovaniemellä oli toiminnassa vain yksi kauppalan sähkölaitos
Pullinpuolella, joten uuden sähkölaitoksen rakentaminen tuli ajankohtaiseksi
sotavuosien aikana.
Koska saksalaisten sähköntarve oli suurin,
he vuokrasivat vuoden 1942 kesäkuussa Pitkäniemen sahan alueelta 16 000
neliömetrin alueen omaa sähkölaitostaan varten. Sähkölaitoksen asennustöistä
vastasi Luftwaffen Bauverwaltung insinööri Hauptin johdolla. Rakennustoiminnan tueksi Heer antoi työvoimaksi sotavankeja. Insinööri Hauptin kerrotaan
sanoneen, että ei mikään voimalaitos ollut tuottanut niin paljon vastusta ja
harmia kuin tämä laitos, ennen kuin se saatiin loppujen lopuksi toimimaan.
Yksikään kone tai laite ei toiminut kunnollisesti heti alusta alkaen vaan
kaikki oli täytynyt korjata ja kokeilla, eräät koneet moneen kertaan. Se miksi juuri Luftwaffe vastasi sähkölaitoksen rakentamisesta ja toiminnasta, johtui todennäköisesti siitä, että vain Luftwaffella oli nimitettynä sähkönjakelusta vastaava viranomainen Rovaniemellä. Maavoimilla eli Heerillä sellaista ei ollut.
Sähkölaitos sijaitsi lähellä rantaa suurin piirtein nykyisen nelostien kohdalla
noin 50 metrin päässä Pitkäniemen sahasta luoteeseen samalla tasalla. Vasta
marraskuussa 1943 saksalaisten 750 Kw:n höyryllä toimiva hiilivoimalaitos
liitettiin kauppalan verkkoon, silloinkin kokeiluluontoisesti. Vuoden 1943
aikana saksalaisten sähkölaitos toimitti sähköä kauppalan verkostoon 508 000
kWh. Vuoden 1944 toiminnasta ei ole tietoja olemassa.
Saksalaisten sähkölaitos ja sen korkea savupiippu Sahanrannassa. Tämä lienee ainoa säilynyt valokuva tästä laitoksesta. Kuva: Aarne Uusipaavalniemi.
Sahanranta sopi hyvin hiilivoimalan
paikaksi, koska sinne oli vedetty rautatien raide. Voimalaitokseen voitiin
kuljettaa junalla polttoaineena käytettävää hiiltä. Itse voimalaitos oli varsin
isokokoinen rakennus ja sen vieressä oli korkea piippu. Laitoksen pihassa oli
myös erillinen toimistorakennus.
Veturiesimies Toivo Ruuhonen kävi
tutustumassa laitokseen sen valmistuttua. Toimistossa oli suomalainen tyttö
töissä. Voimalassa oli kattilahuone, jossa oli kaksi valtavaa kattilaa.
Kattilat olivat englantilaisen Babcock & Wilcoxin valmistamia
vesiputkikattiloita. Tulistimet oli yhdistetty kattiloiden yhteyteen. Sen
jälkeen oli turbiinihuone. Turbiini oli AEG:n valmistama. Kattiloiden
lauhdevesi laskettiin Ounasjokeen. Pojat käyttivät lämmintä lauhdevettä hyödyksi uimalla siellä jopa talviaikaan. Ounasjoen rannalla oli myös saksalaisten
pumppuasema, josta oli vedetty vesijohtoputket sähkölaitokseen. Ruuhosen mielestä
laitos vaikutti siistiltä ja toimintavarmalta. Laitoksen lähellä asunut Jorma
Keskipoikela kertoi, että laitosta rakentamassa oli suomalaisia työntekijöitä
ja venäläisiä sotavankeja. Heti voimalaitoksen valmistumisen jälkeen se toimi
katkonaisesti ja laitoksen piipusta nousi savua vain ajoittain. Joskus on väitetty, että suomalaiset työntekijät olisivat sabotoineet laitosta, mutta erään laitoksessa työskennelleen työmiehen mukaan tämä ei pidä lainkaan paikkaansa.
Saksalaisten tekemä sähkölaitoksen käyttöön tarkoitettu pumppuasema Ounasjoen rannalla.
Kuva: Aarne Uusipaavalniemi. Tiedot: Timo Vuolio.
Kuva: Aarne Uusipaavalniemi. Tiedot: Timo Vuolio.
Saksalaisten sähkölaitoksen ja kauppalan
sähkölaitoksen välille ei solmittu aluejakoa. Sen takia saksalaisten laitos
toimitti kokeiluvaiheen aikana virtaa kauppalan verkostoon silloin, kun se oli
kauppalan sähkölaitokselle epäedullista pienen kuormituksen takia. Tämä aiheutti sen, että kauppalan sähkölaitoksen tehokerroin laski välillä lähes olemattomiin. Joulukuussa saavutettiin
suomalaisten ja saksalaisten sähkölaitosten yhteinen huippukuorma, joka oli
1380 kW. Isompiakin on voinut olla, mutta saksalaisten tilastot olivat
puutteellisia. Saksalaisten sähkölaitos toimi vain
tammikuun 8. päivään 1944 asti, jonka jälkeen se oli korjattavana. Laitoksen
toiminnasta ei ole tietoja kevään 1944 ajalta, mutta on melko todennäköistä,
että se oli toiminnassa korkeintaan vain ajoittain. Sodan jälkeen saksalaisten käyttämä lokomobiili
kuljetettiin Poriin, jossa Rosenlewin konepaja käytti sitä mallina
sotakorvaustuotteiden valmistuksessa. Saksalaiset tuhosivat sähkölaitoksen
perusteellisesti räjäyttämällä syksyllä 1944. Laitoksen vieressä olevat isot
hiilikasat sytytettiin myös ja kytivät vielä pitkään. Monet rovaniemeläiset
hakivat kasasta hiiliä talojensa lämmitykseen.
English summary: Luftwaffe coal power plant in Rovaniemi
Luftwaffe build a coal power plant near Ounasjoki river in Rovaniemi in 1942 - 1943. It was in use during 1943 - 1944. The Germans destroyed it when they left Rovaniemi in October 1944. In the picture above you can see the plant and it's big chimney. In the other picture there is a pump station near Ounasjoki. It was built to serve water to the plant.
Luftwaffe build a coal power plant near Ounasjoki river in Rovaniemi in 1942 - 1943. It was in use during 1943 - 1944. The Germans destroyed it when they left Rovaniemi in October 1944. In the picture above you can see the plant and it's big chimney. In the other picture there is a pump station near Ounasjoki. It was built to serve water to the plant.
___________
Lähteitä:
Mikko Jylhä ja Markku Torkko, Sata vuotta
Rovaniemen energiaa 1913 - 2013. Kerava 2014.
Luutnantti T. Teräksen raportti. Yhteysesikunta Roin arkisto. Kansallisarkisto.
Luutnantti T. Teräksen raportti. Yhteysesikunta Roin arkisto. Kansallisarkisto.
Tapani Ranta, Rovaniemen hiilivoimalaitoksesta
tietää harva yhtään mitään. Lapin Kansa 11.10.1998.
AOK 20 O.Qu. Überblick über die Versorgunglage der 20.(Geb.) Armee vom 1.9.42. AOK 20, 27252/36. T-312, R-1022. National Archives and Records Administration (USA).
Kiitokset Timo Vuoliolle valokuvista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti