tiistai 27. kesäkuuta 2017


Vanhaa Rovaniemeä, osa 3: Ounaskosken silta


Ounaskosken silta Kemijoen jäältä kuvattuna 20.3.2017. (Kuva: Kalevi Mikkonen)


Rautatie Rovaniemeltä Kemijärvelle valmistui vuonna 1934. Sen alkumatkalle jouduttiin rakentamaan suuria ja kalliita siltoja, kuten Ounaskosken silta.

Lapin sodan aikana, 13. lokakuuta 1944, saksalaiset räjäyttivät Ounaskosken sillan ja silta tuhoutui lähes täysin. Sillan kannatusarkut kuitenkin säilyivät ehjinä paikoilleen, eikä siltakaan hajonnut ihan niin perusteellisesti, kuten monet muut pohjoisessa olevat sillat.

Saksalaiset miinoittivat sillan vierustoja ja erityisesti sillan keskikauppalan puoleisen päädyn ympäristöä ajamalla sinne mm. miinoitetun veturin.

Sillan miinoitusta purettaessa kuoli ihmisiä vielä seuraavana kesänäkin. Rantapengermään laitettu miina löytyi vesijohtojen korjausten yhteydessä 1970-luvullakin.

Sodan jälkeen Kemijoki ylitettiin erilaisten tilapäisratkaisujen avulla aina vuoteen 1951 saakka, jolloin Ounaskosken kaksikantinen maantie- ja rautatiesilta otettiin uudelleen käyttöön. Sillan pituus on 389 metriä.


Ounaskosken silta on avattu. Kuvat on otettu 6.10.1951. Kuvaaja: Pentti Mikkonen. (Kuvat: Kalevi Mikkosen arkisto.)

English summary: During the Lapland War the Germans destroyed Ounaskoski bridge in 13.10.1944. It was built again and in the year 1951 it was put to use.

Asiasanat: Rovaniemi, Ounaskosken silta, jatkosota, Lapin sota, Ounaskoski bridge, WWII, Lapland war

Ounaskosken sillanpää 4.11.1944. (Kuva: SA-kuva)

Miinoitettu veturi sillanpäässä 18.101944. (Kuva: SA-kuva)

Ounaskosken räjäytetty silta 20.10.1944. (Kuva: SA-kuva)

Ounaskosken räjäytetty silta 20.10.1944. (Kuva: SA-kuva)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti