Petsamo Suomen osana 1920 - 1944
© Kalevi Mikkonen 2017
Liinahamarin satama 1930-luvulla. Postikortti. Kuva: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Venäjän kanssa solmitussa Tarton rauhassa 14.
lokakuuta 1920 Petsamo liitettiin Suomeen. Tarton rauha astui voimaan rajoineen
31. joulukuuta 1920. Suomalaiset miehittivät Petsamon uudenvuodenpäivänä vuonna 1921.
Hallinnollisesti Petsamosta muodostettiin oma Petsamon
lääninsä, mutta jo vuoden 1922 alussa alue liitettiin Oulun lääniin. Kun
Oulun lääni vuonna 1938 jaettiin kahtia, Petsamo määriteltiin osaksi
uutta Lapin lääniä.
Vuonna 1916 rakenteille laitettu Jäämerentie Rovaniemeltä
Petsamoon valmistui 1931. Petsamosta muodostui tien ansiosta suosittu turistikohde. Vaikka tietä parannettiin sota-aikana, se oli monin paikoin varsin huonokuntoinen erityisesti kelirikon aikana ja niin kapeakin, että hädin tuskin vastaantuleva kuorma-auto pystyi ohittamaan toisen auton. Talviaikaan runsas lumentulo tukkeutti tien aika-ajoin. Petsamon Yläluostarin lentokenttä valmistui
juuri talvisodan kynnyksellä marraskuussa 1939. Aero Oy liikennöi
säännöllistä lentoliikennettä reitillä Helsinki−Petsamo kesäkuusta 1940 alkaen aina 21.
kesäkuuta 1941 asti.
Maire Mikkonen: Petsamon
kirkko (Alaluostari), öljyvärityö vuodelta 1980. Lapin maakuntamuseon kokoelmat. Kuva: Jukka Suvilehto, LMM.
Parkkina 1930-luvulla. Postikortti.
Parkkinan suojeluskuntatalo. Kuvat: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Neuvostoliitto hyökkäsi Petsamoon talvisodan alussa
1939 ja miehitti koko alueen, mutta Moskovan rauhassa 1940
riitti kunnan koillisosan luovutus, joka sisälsi Kalastajasaarennon luoteisosan
ja Keskisaarennon suuremman osan ilman edustan Heinäsaaria.
Vartiomies Petsamossa 20.2.1940. Kuva: SA-kuva.
Maire Mikkonen: Heinäsaari, lyijykynäpiirros vuodelta 1978. Lapin maakuntamuseon kokoelmat.
Kuva: Jukka Suvilehto, LMM.
Välittömästi talvisodan päättymisen jälkeen Petsamon ja sen
jäättömän sataman Liinahamarin merkitys kasvoi merkittävästi, sillä käynnissä
olleen suursodan vuoksi maailmalle avoimia eurooppalaisia satamia olivat vain
Portugalin Lissabon ja Petsamon Liinahamari. Suomen ulkomaankaupalle
ainoa vapaa reitti esimerkiksi Yhdysvaltoihin kulki Liinahamarin
kautta. Välirauhan aikana Liinahamarin sataman kautta
kulki Suomen koko ulkomaankauppa valtamerille, ainoastaan Itämeren alueen
maihin suuntautuva kauppa hoidettiin muiden satamien kautta.
Liinahamarin sataman aluetta.
Parakkeja Liinahamarissa. Kuva otettu 18.4.1942. Kuvat: SA-kuva.
Rovaniemen ja Liinahamarin välisellä Jäämerentiellä oli yli tuhat
kuorma-autoa liikenteessä yötä päivää. Suomessa organisoitiin valtava tavaraliikenne
rautateitse Rovaniemelle ja sieltä autokuljetuksina Petsamoon Jäämerentien
kautta. Myös Ruotsi käytti reittiä ulkomaankaupan liikenteelleen. Maantiekuljetuksia
Rovaniemeltä Liinahamariin oli hoitamassa tuhansia kuorma-auton kuljettajia,
varastomiehiä ja muita työntekijöitä, joille perustettiin parakkialueita sekä Rovaniemen
että Petsamon alueelle.
Elokuun 4. päivänä vuonna 1940 Liinahamariin tuli siihen aikaan maailman isoin ja hienoin laiva nimeltään ”American Legion”, jonka tarkoituksena oli hakea Yhdysvaltain kansalaisia ja pakolaisia pois sodan jaloista. Laiva lähti takaisin Amerikkaan 17.8. Laivan mukana matkusti pakolaisena myös silloinen Norjan kruununprinsessa Märtha lapsineen ja seurueineen.
Talvisodan jälkeen Petsamon Kolosjoen nikkelikaivos oli tullut
kiistakapulaksi Suomen, Saksan ja Neuvostoliiton välisissä neuvotteluissa.
Kanadalais-brittiläisen yhtiön omistuksessa olevan malmivaroiltaan rikkaan esiintymän hyödyntämistä
havittelivat itselleen sekä Saksa että Neuvostoliitto. Nikkeliesiintymät oli
löydetty jo 1920-luvun alussa, ja vuonna 1935 aloitettiin kaivostoiminta, mutta niitä ei ollut vielä vuoteen 1940 mennessä
merkittävästi hyödynnetty. Vuonna 1934 esiintymän arvioitiin tuottavan yli viisi miljoonaa tonnia nikkeliä.
Kolosjoen nikkelikaivos 2.4.1940. Kuva: SA-kuva.
Suomen ja Saksan kaupallinen, kulttuurillinen ja sotilaallinen yhteistyö käynnistyi
kauttakulkuliikenteen ja Suomelle myytyjen aseiden myötä vuoden 1940 aikana. Sotilaallisen
yhteistyön tiivistyminen tapahtui alkuvuoden 1941 aikana. Saksan tavoitteena oli tehdä operaatio Barbarossan nimellä tunnettu hyökkäys Neuvostoliittoon. Siinä hyökkäyksessä Petsamon oli kaavailtu olevan tukialueena Norjasta Suomeen
ennen hyökkäystä siirtyneille saksalaisjoukoille, joiden tavoitteena oli
Murmanskin valtaus. Päävastuu Lapin alueen taistelutoiminnasta oli koko jatkosodan ajan Saksan Werhmachtilla.
Petsamonvuono oli hyvä kalastuspaikka. Kalastaja kokemassa sillisaalistaan 18.4.1942.
Moottoripyöräreki oli hyvä kulkuväline lumisessa maastossa. Kuva otettu 14.4.1942.
Saksalainen lumenpoistoauto tietä aukaisemassa. Kuvat: SA-kuva.
Suomalaisten odottama jatkosota syttyi 25.6.1941 Neuvostoliiton ilmahyökkäyksillä Suomen siviilikohteisiin. Suomen ja Saksan joukot aloittivat Suomen rajoilla pian hyökkäyksen Neuvostoliiton alueille. Itse operaatio Barbarossa oli jo alkanut 21.6. Saksan hyökkäyksillä muilla itärintaman lohkoilla. Saksan hyökkäykset kuitenkin tyrehtyivät varsin nopeasti alkuvaiheen jälkeen ja rintama jäi jotakuinkin paikoilleen aina vuoden 1944 syksyyn asti. Saksa myös kärsi suuria miestappioita mm. Litsan taisteluissa.
Neuvostoliiton liittolaiseksi tullut Iso-Britannia katkaisi Suomen merikuljetukset Jäämeren kautta heti jatkosodan alettua. Sodan alkuvaiheessa
brittikoneet pommittivat Liinahamarin satamaa jo ennen Ison-Britannian
sodanjulistusta, joka tapahtui Suomen itsenäisyyspäivänä 6.12.1941. HMS
Furious lähetti 30.7.1941 kohti Liinahamaria kaksi hyökkäysaaltoa: ensimmäisessä
oli yhdeksän Albacore-torpedopommittajaa, ja toisessa saman
verran Swordfish-torpedopommittajia. Koneita suojasi yhdeksän Fulmar-hävittäjää.
Lisäksi laivoja suojasi neljä Hawker Sea Hurricane -hävittäjää. Samaan aikaan Kirkkoniemestä itää kohti lentänyt
saksalaisten Stuka-laivue harhautti ilmatähystäjät uskomaan brittikoneita
omiksi, kunnes ne hyökkäsivät kohti satamaa tulittaen ja pudottaen torpedoja.
Mantereen ylle päästyään brittien lentokoneet hyökkäsivät Liinahamarin satamaan,
jossa oli ainoastaan kaksi pientä kauppalaivaa. Aluksia, sataman laituria ja
öljysäiliöitä pommitettuaan koneet eivät löytäneet sopivia maaleja, joten ne
kaarsivat Trifonan kylän ylle. Koneet palasivat ohjeiden mukaisesti
takaisin pohjoiseen vuonoa pitkin ja tulittivat maamaaleja, kuten tykistöasemia
ja rakennuksia.
Satamassa ilmatorjuntatuli oli voimakasta ja tykistö pudotti
yhden Albacore-pommittajan ja kaksi Fulmar-hävittäjää. Muut koneet
palasivat tukialukselle. Neljä koneista oli vahingoittunut, ja miehistöistä kuoli
yhteensä seitsemän henkeä. Vasta
rakennetusta Liinahamarin laiturista osa tuhoutui, ja satamaan upposi yksi
norjalainen rommilastissa ollut kauppa-alus. Joitakin rakennuksia ja sataman
lautavarasto paloi. Myös kalajauhotehdas ja satamavarastot saivat osumia. Liinahamarissa
kuoli kolme ihmistä, joista kaksi oli saksalaissotilaita ja kolmas
kauppalaivaston merimies. Neljä suomalaista siviiliä haavoittui, heistä yksi
vakavasti, mutta pommituksen tuhot olivat suhteellisen vähäisiä. Muutoin Iso-Britannia ei osallistunut suoranaisiin hyökkäyksiin Suomea vastaan.
Äitini Maire Mikkosen (os. Moilanen) (1924 – 2003) perhe muutti Petsamoon vuoden 1939 alkupuolella ja perhe asui siellä muutaman vuoden joutuen kuitenkin kahdesti pakenemaan sodan tieltä. Moilasen perhe asui ensin vähän aikaa Parkkinassa Hagelbergin majatalossa ja sitten Trifonassa, josta metsätyönjohtajana Kemi-yhtiössä toiminut Konsta Moilanen osti talon. Talvisodan alku 30.11.1939 muutti kaiken, ja perhe joutui kiireellä lähtemään evakkoon Tervolan Louelle. Mukaansa he eivät saaneet kovin paljon tavaroita, ja lähes koko omaisuus paloi kotitalon mukana heti sodan alussa. Polttajina olivat suomalaiset sotilaat, joilla oli käsky, että mitään ei saanut jättää viholliselle. Kotitaloon jäi mm. suurin osa perheen valokuva-albumeista.
Maire Mikkonen: Petsamon Vuonokylä, öljyvärityö vuodelta 1979. Lapin maakuntamuseon kokoelmat.
Kuva: Jukka Suvilehto, LMM.
Talvisodan päätyttyä Moilasen perhe muutti takaisin Petsamoon,
mutta tällä kertaa Liinahamarin satamakaupunkiin, jonka satama oli Golf-virran
ansiosta läpi vuoden sulana. Se olikin tällöin Suomen ainoa satama muualle
maailmaan. Konsta Moilanen siirtyi Kemi-yhtiön palveluksesta TVH:n
varastonhoitajaksi Liinahamariin. Hän osti Liinahamarista kaksi asuntoa, jotka
sijaitsivat vuonon molemmin puolin. Perheen varsinainen koti, jonne vei yksi
vuonon reunaa seuraileva tie, sijaitsi hieman korkeammalla olevassa rinteessä
Liinahamarista katsoen vuonon oikealla puolella. Perheen toinen vaatimaton asunto oli
lähinnä kalastamista varten.
Liinahamarin satama-aluetta vuonna 1941. Kuva: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Jatkosodan alettua Moilasen perheen isä, äiti ja nuorimmaiset
siskot joutuivat muuttamaan jälleen evakkoon tällä kertaa Nellimöön. Perheen
pojat olivat rintamalla taistelutehtävissä ja vanhin sisar Lotta
Svärd-järjestön tehtävissä. Äitini jäi kuitenkin työvelvollisena Liinahamariin,
jossa toimi Lotta Svärd-järjestön Petsamon paikallisosaston yhden satamassa
olevan ruokalan työntekijänä vuoden 1941 kesästä helmikuulle 1942, jolloin
siirtyi apuhoitajaksi Ivalon sotasairaalaan. Sieltä hän meni kesällä vuonna 1943
opiskelemaan Raudaskylän kansanopistoon.
Liinahamarin Lottala vuonna 1942. Kuva: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Alla on kaksi sotamuistoa, joista ensimmäisen äiti kirjoitti
ollessaan kansanopistossa vuonna 1943 ja toisen kirjoitin vuonna 1994 äidin
kertomuksen perusteella.
Maire Mikkonen (os. Moilanen): Muistoja
sotavuosilta
(ainekirjoitus marraskuulta 1943
Raudaskylän kansanopistossa)
"Olemme
jo saaneet kestää sodan tuho- ja tihutöitä sekä rasituksia siinä nelisen
vuotta. Tältä ajalta on tietysti syöpynyt lähtemättömästi mieleen kaikenlaisia
sodasta aiheutuvia tapahtumia. Ikävimpinä muistoina ovat kuitenkin talvisodan
monivaiheiset tapahtumat. Silloin olin Liinahamarissa lottatyössä, sodan
syttyessä niin äkkiarvaamatta, ettei ehtinyt vielä kunnollisesti käsittämään,
mitä oli tapahtunut, kun täytyi jo suinpäin kiireimmän kaupalla lähteä
pakomatkalle turvallisimmille seuduille, vihollisen ollessa jo Petsamon vuonon
suulla odottamassa sopivaa tilaisuutta hyökkäämiseensä.
Kauhun
ajatuksena tulee vieläkin mieleen, kuinka myös Kalastajasaarennon asukkaat,
lähes neljä sataa ihmistä, joutuivat heidän saaliikseen, kun ei ollut mitään
mahdollisuutta päästä heidän käsistään. Nekin, jotka yrittivät pelastautua
pienillä kalastajaveneillään Liinahamariin, joutuivat heidän uhreikseen, toiset
hukkuen Jäämeren aaltoihin ja osan vihollisen poimiessa sota-aluksiinsa. Kyllä
tulee ikäviä muistoja enimmäkseen, kun muistaa vihollisen pommittaessa ja
talojen palaessa, ennenkuin oli ihmisetkään ehtineet poistua. Muistan, kun
kotinikin nurkan alla oli jo tuli tekemässä tuhoaan, ennenkuin oli
viimeisetkään poistuneet, mutta näin oli parempi kuin antaa vihollisen
suojaksi, joka niin kavalasti hyökkäsi rauhallisen kansamme kimppuun.
Muistuu
myöskin mieleen, kuinka ihmiset sullottiin vähiin autoihin, että kaikilla olisi
ollut jonkinlainen mahdollisuus päästä pois. Ja näin jouduttiin pois vieraille
seuduille ja sotapoluille. Niin hajaantui kotiväkenikin eri tahoille. Kaikki
olimme puolustusvoimain tehtävissä niin kauan kunnes tuli rauha uudelleen ja
päästiin palaamaan edellä mainitulle kotipaikkakunnallemme.
Rauhan
palattua tuli myöskin rauhan ajan työt ja touhut. Silloin nousi taasen entisten
raunioiden paikoille talo talon perästä ja kohta oli kaikki tyydyttävässä
asemassa, vaikka kysyikin monelta kärsivällisyyttä, sillä vihollinen oli lyönyt
leimansa joka paikkaan.
Rauhaa
kesti ja liikenne vilkastui sekä maalla että merellä, sillä olihan nyt
Liinahamarin satama ainoa Suomessa, joka välitti liikennettä. Autojono toisensa
perästä vieri Liinahamarista kohti etelää ja laiva toisensa perästä tyhjentyi
lasteineen, joita olikin useita kymmeniä aina odottamassa.
Niin
kului toista vuotta ja elämä pääsi alulleen. Mutta isku tuli, eikä kestänyt
kauaa, kun sota riehui taasen täydessä vauhdissaan tehden tihutöitään oikein
uhalla. Taasen täytyi osan poistua sodan jaloista, niin kotiväkenikin. Minä
kuitenkin olin vielä lähemmäs vuoden, mutta tämä aika ei ollut mitään hauskaa,
sillä ryssä ja englantilaiset pommittivat yön ja päivän kanssa, sekä ampuivat
tykeillään Saarennolta. Monta kertaa pelastui vaarallisimmaltakin paikalta,
mutta aina vain oli Jumalan suojeleva käsi varjelemassa. Ilman Hänen apuansa
olisi kaikki tuntunut peloittavalta ja mahdottomalta. Viime kesänä menin sitten
sotasairaalaan, jossa olinkin niin kauan, kunnes tulin tänne opistoon."
Maire
Mikkonen:
Sotakokemus kesältä 1941 (30.7.1941)
(kirjattu 30.5.1994)
"Tämä
kertomus on jatkosodan ajalta, kesältä 1941. Petsamon Liinahamari oli Suomen
pohjoisin satama ja viholliselle mieluinen kohde. Tämä tapahtuma sattui, kun
olin menossa hakemaan koksia (kivihiiltä) läheiseltä satama-alueelta.
Juuri,
kun olin keräämässä koksia, niin vuonon suunnalta alkoi saapua
hävittäjälentokoneita, jotka lensivät lähes merenpinnan tasolla tulittaen koko
ajan konekivääreillään. Lähellä olinpaikkaani oli lankkuja pinottu kallion
seinää vasten. Hädissäni pujottauduin kallion ja lautojen väliin maata vasten.
Kaipa vihollinen ehti nähdä minut, koska lautakasaan osui luotisarjoja niin
että ropina kävi.
Kun
lentokoneet olivat poistuneet, tulin esiin lautakasan takaa ja huomasin olevani
täysin ehjä. Laudat sensijaan olivat reikiä täynnä. Hain koksit ja kiitollisena
ihmepelastuksesta juoksin asunnolleni."
Äitini vanhin veli Kalevi Moilanen (1915 - 1998) osallistui sekä talvi- ja jatkosotaan että Lapin sotaan mm. Er.Os. Pennasen riveissä konekiväärimiehenä. Hän osallistui talvisodassa Sallan ja Säkkijärven taisteluihin ja jatkosodassa mm. Litsan, Kalastajasaarennon, Pihnejeffin, Luton ja lopuksi Lapin sodassa Kemin taisteluihin. Myös toinen veli Kalervo Moilanen (1922 - 1988) lähti talvisotaan vapaaehtoisena ja haavoittui jatkosodassa pahasti vatsaan, mutta selviytyi hengissä, joskin sotainvalidina. Hän taisteli mm. Poventsassa ja Ontrosenvaarassa.
Kuvia Petsamon Luttojoelta heinäkuussa 1942. Kuvissa Er.Os. Pennasen miehiä.
Ylläolevat kuvat: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Luttojoen Alaköngäs 16.7.1942.
Suomalaisia ja saksalaisia sotilaita Luttojoella 12.7.1942.
Suomalaisia ja saksalaisia sotilaita Luttojoella 12.7.1942. Värikuvat: SA-kuva.
Jatkosota päättyi 19.9.1944 Moskovan välirauhansopimukseen, jonka mukaan
Petsamo oli kokonaan luovutettava Neuvostoliitolle. Rauhansopimuksen mukaisesti suomalaisten oli ajettava saksalaiset pois Suomen alueelta, mikä johti Lapin sotaan. Saksalaiset aloittivat vetäytymisen Lapin alueelta kohti Norjaa. He vetäytyivät myös Petsamon alueelta, jonka Neuvostoliitto otti haltuunsa. Sodan jälkeen vuonna 1947 Petsamon
länsipuolella sijaitseva Inarin kuntaan
kuulunut Jäniskosken–Niskakosken 169 neliökilometrin alue myytiin Neuvostoliitolle Pariisin rauhansopimuksessa sovittujen saksalaisten varojen
jäädyttämisen vastineeksi. Alueella sijaitsee Petsamon
nikkelikaivoksille sähköä tuottava Jäniskosken voimalaitos, jonka
saksalaiset olivat kuitenkin tuhonneet ennen lähtöään.
Jäniskosken pato ja voimalaitos 25.11.1943. Kuva: SA-kuva.
Petsamon alueelta sodan seurauksena paenneet kolttasaamelaiset
asutettiin sodan jälkeen suureksi osaksi Inarin kuntaan, Sevettijärven, Nellimin ja Näätämön
kyliin ja evakkoon joutuneet muut suomalaiset muuttivat eri puolille Suomea.
Luttojoen kolttanaisia heinäkuussa 1942. Kuva: SA-kuva.
Lähteitä:
Eilispäivän Petsamo. Porvoo 1970. Toim. Jorma Pohjanpalo.
Omat arkistot ja tekemäni haastattelut.
SA-kuva.fi
Turjanmeren maa - Petsamon historia 1920 - 1944. Rovaniemi 1999. Toim. Jouko Vahtola ja Samuli Onnela.
English summary: Pechenga as part of Finland 1920 - 1944
The Petsamo (Pechenga) area was given to Finland as a result of the Treaty of
Tartu in 1920.
Deposits of nickel were found in 1921, after Petsamo
became a part of Finland, and in 1934 the deposits were estimated to contain
over five million tonnes. Mining operations were started in 1935 by British-Canadian
corporation.
Construction of a road from Sodankylä through Ivalo to Liinahamari started
in 1916 and was completed in 1931. This made Petsamo a popular tourist
attraction, as it was the only port by the Barents Sea that could be reached by
automobile.
In the Winter War of 1939–1940, the Soviet Union
occupied Petsamo. In the following peace agreement only the Finnish
part of the Rybachy Peninsula, was ceded to the Soviet Union, although the
Soviets had occupied all of Petsamo during the Winter War.
The harbor of Liinahamari in Petsamo was important for the Finnish
and also for the Swedish economy in the peace time between Winter War and
Continuation War. The harbor was free from ice all the year round. After
Germany occupied Norway, this ”Arctic highway” was Finland’s and for a time
also Sweden’s only outlet to the open sea. Hundreds of lorries tarnsported
vital supplies purchased from abroad to Rovaniemi train station and carried
back export goods along a dirt road that was so narrow that two lorries could
hardly pass one another on it.
The harsh terms imposed on the Finns led them to seek support from
the Third Reich. The Winter War and subsequent Moscow Peace Treaty were core
factors in leading to what would become the Continuation War. In the end,
this was a necessary condition for Finland's survival in the World
War.
In June 1941, hostilities resumed in the Continuation War. In
1941, during World War II, Petsamo was used by Germany as a staging
area for the attack towards Murmansk.
The British raid on Petsamo and especially Liinahamari (Operation EF) took place on 30 July
1941. The raid was launched before Great
Britain declared war on Finland which happened in the Finnish independence day
6.12.1941. The British Fleet Air Arm launched this unsuccessful raid
from the aircraft carrier HMS Furious to show support for Britain's
new ally, the Soviet Union. Aircraft from the British aircraft
carrier HMS Furious attacked the port on July 30,
1941. This was the only direct attack against Finland during the war.
In 1944, the Red Army occupied Petsamo again, and
Finland had to cede it to the Soviet Union as part of the Moscow Armistice signed
on September 19, 1944.
In 1947, Finland additionally sold the remaining 169 square
kilometers of Jäniskoski area with its destroyed hydroelectric power-plant,
in exchange for Soviet confiscated German investments in Finland.
Спасибо! Интересная статья! / Kiitos! Mielenkiintoinen artikkeli!
VastaaPoista