Luftwaffen autokorjaamo- ja autohallialue (Lager Kittiläntie 6 km) Ylikylässä
© Kalevi Mikkonen 2020 (Päivitetty 1.11.2021)
Luftwaffen huoltopäämaja
Nachschub-Leitstelle der Luftwaffe Rovaniemi (kenttäpostinumero L 05563)
vuokrasi 1.3.1944 parakkien rakentamiseen V. Hannin perikunnalta 39 000
neliömetrin suuruisen alueen Kittiläntien noin 6 – 6,3 km:n (Lager Kittilästraße 6 km) kohdalta Rovaniemeltä katsoen tien vasemmalta puolelta. Saman alueen
vierestä pohjoispuolelta sama yksikkö vuokrasi Olli ja Hannes Ylihoikalta 18
000 neliömetrin alueen, Juho Ylihoikalta myös 18 000 neliömetrin alueen ja Elli
Piiraiselta 15 000 neliömetrin alueen eli yhteensä 90 000 neliömetrin alueen
metsämaata.[1]
Alue sijoittuu suurin piirtein nykyisten Kanervarinteen ja Marianpolun
tienoille sekä nykyisen Kittiläntien molemmin puolin.
Saksalaisten tekemä karttapiirros vuokratuista alueista. Kuva: Kalevi Mikkonen/kartta: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Elli Piiraisen omistamalla
metsäalueella säästyi tuholta kolme parakkia. Yksi sodasta säästynyt rakennus
oli 10,25 x 21,50 metrin kokoinen autokorjaamohalli jotakuinkin luode-kaakko -suuntaisesti (pitkät sivut). Levyparakkirakennuksella
oli betoninen alusta, ja se sisältää betoniseinäisen ns. rasvamontun, jonka
leveys on 1 metri ja syvyys syvimmillään n. 1,3 metriä ja pituus n. 8,5 metriä.
Se on suojattu nykyisin metalliritilöillä, jottei kukaan putoa sinne. Sivuilla
on pienemmät ulkonevat komerot (2 kpl), joiden pituus n. 2 metriä, leveys n. 80
cm ja syvyys noin 60 cm. Rakennuksen huoneluku oli 1, ja tulisijoja oli 2. Parakille
meni saksalaisten tekemä tie suunnilleen nykyisen Kittiläntien kohdalla ja
hieman etelämpää nykyiselle Ylikyläntielle. Parakilta tie jatkui seuraavalle
parakille. Tämä parakki säilyi ehjänä sodassa ja oli Lapin Tie- ja
vesirakennuspiirin käytössä sen purkamiseen asti.[2]
Autokorjaamon jäänteitä. Kuvat: Kalevi Mikkonen.
Vastapäätä olevassa Kantatie 79:n
toisella puolella olevassa metsikössä löytyy lähes samanlainen jäänne, joka
myös oli autokorjaamohalli. Tämäkin rakennus, jonka koko oli 10,25 x 21,50
metriä, säästyi sodassa. Siellä ei näyttäisi olleen betonilattiaa, mutta
samanlaiset ulkonevat komerot (2 kpl) kuin edellisessä kohteessa. Toinen komero on vielä
ehjänä ja sen koko on: pituus n. 3,5 metriä, leveys n. 70 - 80 cm ja syvyys n.
60 cm. Päärakennus oli levyparakki. Se oli jotakuinkin länsi-itä -suuntainen
(pitkät sivut). Rakennuksen länsipäässä jatkuu matala reunavalli noin kuusi
metriä etelän suuntaisesti kääntyen länteen päin 7 - 8 metrin pituisena. Tässä
kohdalla näyttäisi olleen jonkinlainen oviaukko, joka oli n. seitsemän metriä
leveä. Maavalli jatkuu aukon toisella puolella kaartaen kohti nykyistä
Kittiläntietä n. 12 metriä. Maavallin vierellä näkyy alueelle menneen
saksalaisten tekemän tien ura. Tie on kääntynyt takaisin päin maavallin
länsipuolen kohdalla. Tämä tie on tehnyt kierroksen molempien autohallien
kautta ja kaartunut takaisin silloiselle Kittiläntielle (nykyinen Ylikyläntie).
Marianpolun päässä näkyy vielä hiekkatien jatke kohti nykyistä Kittiläntietä ja
Kittiläntien takana sen jatko-osa. Nykyinen Kittiläntie (Kantatie 79) on
rakennettu 1970-luvun alussa ja se on kaivettu parakkien kohdalla alemmalle
tasolle. Saksalaisten tie toiselle parakille kulki nykyisen
Kittiläntien vieressä tässä kohtaa. Tämäkin parakkirakennus säilyi ehjänä
sodassa ja oli Lapin Tie- ja vesirakennuspiirin käytössä sen purkamiseen asti.[3]
Toisen autokorjaamon jäänteitä. Kuvat: Kalevi Mikkonen.
Kolmas säilynyt levyparakki, jonka
koko oli 12,70 x 24,00 metriä, sijaitsi silloisen Kittiläntien (nykyinen Ylikyläntie) varressa. Jossakin vaiheessa
sodan jälkeen se on purettu. Parakki oli lievästi luode-kaakko -suuntainen
(pitkät sivut) majoitusparakki, 12,7 x 24 m. Parakin huoneluku oli 8, ja tulisijoja
oli myös 8. Se siis säilyi ehjänä
sodasta ja oli Lapin Tie- ja vesirakennuspiirin käytössä sen purkamiseen asti.[4]
Sodan jälkeen tehty karttapiirros e.m. kolmen parakin vuokraamista varten.
Kuva: Kalevi Mikkonen/kartta: Oulun maakunta-arkisto.
Näiden lisäksi alueella oli muitakin
rakennuksia. Yksi maavalliperustuksin suojattu rakennus,
joka oli mahdollisesti varasto tai kuorma-autosuoja, on oviaukon suuntaan n.
kahdeksan metriä pitkä ja leveydeltään 10 metriä. Oviaukko/eteinen on kolme
metriä leveä ja kolme metriä pitkä. Ovesta pääsee suoraan alueelle vievälle tielle,
jonka pohjoispuolella on vielä näkyvissä alkuperäinen saksalaisten tekemä. Lounas-koillinen -suuntainen
rakennus on vinoittain tiehen nähden. Rakennuksen lounaan puoleisessa päässä on
kiinni tähän rakennukseen toinen maavallein ympäröity alue, kooltaan n. 3 x 3
metriä, sekä toinen pienempi maavallein ympäröity alue (n. 2 x 1,5 metriä).
Nämä ovat ehkä olleet pieniä varastorakennuksia.[5]
Alueella on ollut lisäksi
Luftwaffen kuorma-autojen suojia ainakin 5 kpl. Lounas-koillinen -suuntaiset
(pitkät sivut) suojat on kaivettu rinteeseen siten, että ne ovat kolmelta
reunalta maavallin peitossa ja päälle on tehty puusta katos saksalaisten
mallipiirustusten mukaisesti (kts. piirros). Kaivantojen koot ovat suurin
piirtein olleet (4 x 12 m, 4 x 11 m, 3 x 11 - 12 m, 3 x 14, 4 x 16 m). Suojille
on tietysti mennyt silloin tie, joka ei nyt enää ole juurikaan havaittavissa
alueen soistumisen ja metsittymisen takia. Lähistöltä löytyy polttoainetynnyri
ja parissa kaivannossa on metalliromua.[6]
Saksalaisten tekemä mallipiirustus kuorma-autosuojasta.
Kuva: Kalevi Mikkonen/piirros: KTB (Kriegstagebuch) 3. SS Totenkopf u. 6. SS Nord. T-354 R-137/National Archives of the United States.
Kuorma-autosuojat nykyisin metsän suojissa.
Suojien lähellä oleva bensiinitynnyri.
Kuorma-auton lokasuojia. Kuvat: Kalevi Mikkonen.
Muita kohteita tällä alueella
ovat: 1) Pitkulainen kaivanto, jonka molemmissa päissä on
kuoppakaivannot, osittain peittyneet. Kaivannon pituus on n. 26 m, leveys 1 m,
syvyys 0,3 - 0,5 m. Kaivanto jatkuu länsipäässä sähkölinjan kohdalla ojana.
Tämä on mahdollisesti ollut alun perin sirpalesuojakaivanto tai ehkä katettu
aggregaatin paikka, josta on vedetty johdot korjaamolle. 2) Kaksi kaivoa, jonka
lahonneita puuosia on vielä näkyvissä. 3) Maavallien kolmelta sivulta ympäröimä
kaivanto, n. 8 x 12 m. Tämä on mahdollisesti rakennuksen tai
kuorma-autosuojan paikka. Vieressä n. 12 metrin päässä pohjoiseen päin
saksalaisten tekemä itä-länsi -suuntainen huoltotie, joka jatkuu Kantatien
toisella puolella. Se on ollut käytössä vielä jokin vuosi sitten. Nykyisin se
on katkaistu Kantatien kohdalta. 4) Pieni kaivanto, joka on ilmeisesti ollut
käymälän paikka.[7]
Kaivon jäänteet. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Tämän entisen Luftwaffen alueen
läpi on tehty Kittiläntien lisäksi myös sähkölinja ja sinne on rakennettu
sähkökeskus. Nämä rakennustyöt ovat voineet tuhota tai peittää joitakin
kohteita alueella.
Luftwaffen (rekisterikilvessä merkintä WL= Wehrmacht Luftwaffe) kuorma-autoja. Luftwaffella oli myös täällä pohjoisessa iso kuljetuskalusto käytettävissä. Kuvat: Kurt Voigtin valokuva-albumi/Lapin maakuntamuseo.
______________
English summary: Luftwaffe camp in
Ylikylä, Rovaniemi
In Ylikylä in the city of Rovaniemi
the German Luftwaffe (Nachschub-Leitstelle der Luftwaffe Rovaniemi) rented a
camp area for lorry shelters and garages. There was also an accommodation
barrack and some other structures. Two garages and that accommodation barrack
survived the Lapland war. Lapland’s Roads and Waterways District used those barracks during some
years after the war. They were demolished in the 50’s. There are still many
ruins in that area (see the map). All of them are covered with forrest and vegetation. Once there were
roads to the shelters and garages but now they are hidden in the wood. A little
bit of the German road is still visible.
Lähdeviitteet/sources:
[1]
Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan arkisto sota-ajalta 1942 - 1944.
Sopimukset liitteineen. Rovaniemen kaupunginarkisto.
[2]
Ibid. Omat kenttätutkimukset (KM).
[3]
Ibid.
[4] Lapin
lääninhallituksen arkisto. Hs:6 Saksalaisilta jääneitä parakkeja koskevat
asiakirjat 1945. Oulun maakunta-arkisto. Omat kenttätutkimukset (KM).
[5]
Omat kenttätutkimukset (KM).
[6]
Ibid.
[7]
Ibid.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.