”Kummituslennot” Lapissa, muualla Suomessa ja Pohjois-Skandinaviassa 1930-luvulla
© Kalevi Mikkonen 2018 (Päivitetty 15.1.2024)
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa
kirjoitettiin sanomalehdissä ja puhuttiin 1930-luvulla ns.
kummituslentokoneista tai -lentäjistä (englanniksi ghost fliers, ruotsiksi
spökflygare). Kummituslentokonehavaintoja oli erityisesti talvina 1933 – 1934
ja 1936 – 1937 Fennoskandian pohjoisosassa.[1] Suomessa suurin osa
havainnoista tehtiin Pohjois- ja Itä-Suomessa.[2]
Ruotsissa ensimmäiset raportit
”kummituskoneista” tulivat marraskuun 1933 viimeisellä viikolla Västerbottenin
alueelta. Fjosokkenin järven lähellä asunut mies kertoi tuntemattoman
lentokoneen laskeutuneen seitsemän päivän aikana Sorselen lähellä olevalle
tunturille. Konetta kuvattiin äänettömäksi ja että sillä oli voimakkaat
valonheittimet, joilla se valaisi lumimaisemaa. Havainto selitettiin
revontuliksi. Tämän jälkeen havaintoja
tehtiin Ruotsin Norrbottenissa. Melkein joka yö nähtiin lentokoneeksi epäillyn
valon liikkuvan Kalixin saaristossa. Myös Norjasta alkoi tulla vastaavia
havaintoja. Pohjanlahdella olleesta jäänmurtaja Ymerilta havaittiin myös
mystisiä valoja, jotka vaihtoivat väriä.[3]
Lehdistö vaati Ruotsin armeijalta
selityksiä. Suurin epäilys kohdistui Neuvostoliittoon, jonka uskottiin lähettävän
vakoilukoneita Ruotsin alueelle. Neuvostoliiton Tukholman lähettiläs Aleksandra
Kollontai joutui antamaan tiedotteen, jossa hän kumosi kaikki väitteet
Neuvostoliiton osallisuudesta. Ruotsin viranomaiset väittivät myös, että
havainnoissa ei ollut mitään salaperäistä vaan että kyseessä olivat
virhehavainnot, tietoiset huijaukset, tavalliset luonnonilmiöt tai tähtitaivaan
kohteet, kuten planeetta Venus tai kirkas Sirius-tähti. Hämmennystä herätti
kuitenkin Ruotsin puolustusvoimien Övre Norrlandin ylipäällikön, kenraalimajuri
Pontus Reuterswärdin lausunto Bodenin linnoituksen lähellä tehdyistä
havainnoista Norrbottens-Kuriren -lehdessä: ”Lentokoneet
oli havainneet luotettavat henkilöt, niin sotilaat kuin siviilit, jolloin
voidaan pitää varmana, että lentoja oli todellakin tapahtunut kielletyllä
alueella”. Norjan yleisesikunnassa oltiin myös melko vakuuttuneita, että
lentokoneet olivat saksalaisia.[4] Saksan lehdistössä
käsiteltiin myös kummituslentoja. Ensimmäinen uutinen oli jo 8.1.1934 Berliner
Tageblatt -lehdessä. Uutinen oli poimittu ruotsalaislehdestä ja siinä
kerrottiin Pohjois-Ruotsissa nähdyistä kummituslennoista.[5]
Turun Sanomat 16.1.1934
Turun Sanomat 23.1.1934
Turun Sanomat 24.1.1934
Paikalliset sanomalehdet
saattoivat vastaanottaa joinakin päivinä jopa yli sata
kummituslentokoneilmoitusta päivässä. Norrbottens-Kuriren kirjoitti 8.1.1934:
”Rapporterna strömmer in tätt som dropparna i ett slagregn”. Pohjois-Ruotsissa
vallitsi jo jonkinlainen ”spökflygarpsykos”. Tammikuun 10. päivänä levisi huhu,
että kone oli tehnyt pakkolaskun Sunderbyssä. Varsinainen karavaani autoja ja
ihmisiä kulkeutui paikalle toteamaan tulleensa huijatuksi. Jotkut väittivät
nähneensä kummituslentokoneita jo monen kuukauden ajan. Ruotsin ilmavoimat oli
pakotettu aloittamaan tutkinnan, josta tuli täysi fiasko, koska useita
ruotsalaiskoneita rikkoutui ja jopa joutui tekemään pakkolaskuja etsintöjen
aikana. Mitään tuloksia ei saavutettu ja 5.3.1934 tutkimukset lopetettiin.
Ruotsissa oli välillä syyskuu 1933 - 23.2.1934 tehty ainakin 96 havaintoa. [6]
Hufvudstadsbladet 7.2.1934. Kuva: Clas Svahnin arkisto.
Ruotsin alueen kummituslentokonekartta 11.2.1934. Kuva: Clas Svahnin arkisto.
Ruotsin kummituslentokonejahdista tuli jonkin sortin fiasko, sillä useita ruotsalaiskoneita rikkoutui pakkolaskuissa. Kuvassa vänrikki Gösta Svanlundin pakkolaskun tehnyt kone 24.2.1934. Kuva: Clas Svahnin arkisto.
Myös Lapin Kansa uutisoi jo
16.1.1934 Pohjois-Ruotsin kummituskoneista, jolloin niiden majapaikaksi
arveltiin Atlanttia. Norjalaisten kerrottiin nähneen niiden emälaivan.[7] Ruotsissa esitettiin myös
teoria, että Atlantilla olisi purjehtinut japanilainen laiva, jolta katapultin
avulla olisi singottu lentokone lentämään pohjoisen Skandinavian yli
Pohjanlahdelle.[8]
Suomalainen tiedustelu-upseeri majuri Harri Paarma (tunnetaan myös nimellä
Paatsalo) arvioi muistelmissaan, että Pohjois-Ruotsiin tehtyjen
tiedustelulentojen tarkoitus lienee ollut valokuvata ja tiedustella strategisesti
tärkeitä kohteita, kuten Kiirunan ja Jällivaaran malmialueita, Bodenin
linnoitusta ja rautateiden solmukohtia molempien pääratojen varrella.[9]
Suomessa havaittiin jo 30.9.1933
Ilomantsin Vellivaarassa matalalla lentävä lentokone, jossa oli venäläisiä
kirjaimia. Kello 21 – 22 näkyi taivaalla tulenlieskoja, joista pääteltiin usean
koneen lentävän lännestä itään. Samalla kuului voimakasta surinaa. Kyseessä oli
mitä ilmeisimmin venäläisten koneiden tekemä rajaloukkaus. Varsinaiset
kummituslennot alkoivat 14.12.1933, jolloin Kuusamon Liikasenvaaralla havaittiin
korkealla taivaalla harmaa kohde, joka kirkastui lähestyessään. Kohde tuli
idästä ja kääntyi pohjoiseen. Mitään ääntä ei kuulunut. Joulukuussa tehtiin
myös valo- ja äänihavainto Kittiläntiellä Korinteen lossin luona, jolloin
havaittiin voimakas valonheittäjän valo ja kuultiin myös moottorin ääntä sekä
nähtiin lentokoneen ääriviivat. Sama havainto tehtiin myös Jääskön kylässä.[10]
Tammikuusta 1934 alkaen kummituskonehavaintoja alkoi sitten tulla tiheästi.[11] Ensimmäinen huomiota
herättänyt havainto tehtiin Kemissä 23.1.1934, jolloin tuntematon
lentokone lensi meren yllä. Havaintoa kuvattiin kirkkaaksi valoksi. Kone
nähtiin säännöllisesti noin kolmen viikon ajan. Paitsi Kemissä, ”kummituskone”
oli nähty ainakin Simossa, Ranualla, Ylitorniolla ja Turtolassa. Samalla kävi
ilmi, että kummituslentokoneita oli nähty jo aiemminkin.[12] ”Kummituslentokone” oli
muutama päivä myöhemmin nähty myös Rovaniemellä ja Kemijärvellä. Samalla
kerrottiin, että Hirvaalla oli nähty samanlainen ilmiö jo loppiaisen tienoilla.[13] Puolustusministeri Arvi
Oksala ilmoitti 30.1.1934, että tuntemattoman lentokoneen oli todettu
liikkuneen Pohjois-Suomessa ja seuraavan helmikuun alussa Pohjois-Pohjanmaan
sotilasläänin komentaja eversti Tauno Ilmoniemi virallisesti ilmoitti tehneensä
johtopäätöksen, että Kemin tienoilla oli 23.1.1934 todellakin kulkenut
tuntematon lentokone.[14] Tammikuun alussa
uutisoitiin, että Rovaniemeltä Kuolajärven kautta Venäjälle johtanut
kommunistien etappitie on saatu selvitettyä. Rovaniemellä, Kemijärvellä ja
Kuolajärvellä oli tehty uusia vakoilijoiksi epäiltyjen kommunistien pidätyksiä.
Epäiltyjen vakoilijoiden pidätyksiä tehtiin myös helmikuussa.[15] Epäilemättä tällä asialla
oli yhteys myös mahdollisiin vakoilulentoihin ja ihmisten niistä tekemien
havaintoilmoitusten kasvuun.
Lapin Kansa 13.1.1934.
Hufvudstadsbladet 24.1.1934. Kuva: Clas Svahnin arkisto.
Lapin Kansa 27.1.1934.
Lapin Kansa 30.1.1934.
Suomen ilmavoimien esikunta huolestui
havainnoista. Ilmavoimien suorittamassa kokeessa 31.1.1934 testattiin yölennon
lentokoneen valojen näkymistä ja äänihavaintoja. Lentokone lensi 1500 metrin
korkeudessa Kemijokivartta Kemistä Rovaniemelle, jossa se teki kierroksen
kauppalan ja Ounasvaaran yläpuolella palaten sen jälkeen takaisin Kemiin.
Tarkoituksena oli testata, voitaisiinko koneen liikehtiminen havaita maasta.
Lapin Kansan toimittaja yhdessä Lapin Rajavartioston komentajan eversti Oiva
Willamon kanssa teki omakohtaisia havaintoja koneesta Ounasvaaran
juhannuskalliolta illalla noin klo 20.30 aikaan. Taivas oli pilvetön. Paikalla
oli myös suuri joukko rajavartioston upseereja ja aliupseereja tekemässä
havaintoja. Koneen aiheuttamaa voimistuvaa surinaa kuultiin ja pari miestä oli
näkevinään valon liikkuvan hetken Korkalovaaran yläpuolella. Sen jälkeen surina
laantui, kun lentokone lähti paluumatkalle. Myös kauppalan alueella oli kuultu
surinaa.[16]
Lapin Kansa 1.2.1934.
Yleisesikunnan päälliköltä
saatujen tietojen mukaan yleisesikunta on järjestänyt ilmavalvonnan suurelle
alueelle pohjoisessa. Tähän ilmavalvontaan osallistuivat Pohjolan ja Oulun
suojeluskuntapiirit, rajavartiostot, merivartiolaitos ja paikalliset sotilasviranomaiset.
Myös yksityisiltä kansalaisilta oli saatu lukuisia ilmoituksia, joissa
lentokoneita ilmoitettiin nähdyn. Saapuneet ilmoitukset oli aina tarkoin
kontrolloitu ja oli todettu, että suurin osa näistä ilmoituksista oli havaittu
paikkansa pitämättömiksi. Useat lentokonehavainnot oli todettu valoilmiöiksi,
joilla ei ollut mitään tekemistä oikeiden lentokoneiden kanssa. Pohjoiseen oli
lähetetty lentokone, jonka pääasiallinen tehtävä oli opastaa ilmavalvojia
tekemään oikeita havaintoja. Lentokone oli siihen asti lennellyt vain päivisin,
mutta tarkoitus oli siis myös lentää yölentoja. Lentotutkimuksia johti eversti
Ilmoniemi.[17]
Ilmavoimien lentokokeissa
todettiin, että 1 500 metrissä koneen havaitseminen ei onnistunut
harjaantumattomalle, vaikka moottorin ääni kuului. Puolipimeässä 300 metrin
korkeudessa havaittiin keula- ja perävalo, ja purjehdusvalot järjestyksessä
vihreä ja punainen. Keula- ja perävalo näkyivät noin 15–20 kilometrin
etäisyydeltä. Ne olivat ainoat valot, jotka näkyivät suoraan lennettäessä
havaitsijan yli.[18]
Kummituskonehavaintoja pyrittiin viranomaisten ja lehdistönkin taholta
vähättelemään ja ilmiön aiheuttajiksi selitettiin mm. tähdenlentoja, Venus -,
Mars- ja Jupiter -planeettoja, moottoripyörän ja hurisevien puhelinlankojen
aiheuttamia ääniä sekä mielikuvitusta.[19]
Suomen ilmavoimat siis tehostivat
valvontaansa, mutta havainnot jatkuivat. Lapin Kansa uutisoi kemiläisten
näkevän jatkuvasti ”kummituslentäjiä” ja Tornionjokilaaksossa oli myös
havaittavissa ”hermostuneisuutta”. Muualla maakunnassa ei salaperäisistä
lennoista kuulemma tiedetty enää mitään.[20] Lapin Kansan artikkelissa
6.2.1934 kerrottiin, että ”Täydellä
varmuudella ei ”kummituslentokoneen” ole voitu todeta kertaakaan Kemin
seuduilla vierailleen ja vain yhtä ainoata tapausta pitävät viranomaisemme
tässä suhteessa epäilyttävänäkään”. Samassa lehdessä julkaistiin
Yleisesikunnan pitkähkö luettelo ohjeista lentohavaintojen tekijöille, joka
mikäli ohjeita noudatettaisiin, lisäisi tuntuvasti yleisön puolelta saapuvan
tietoaineiston arvoa.[21] Helmikuussa koneita
kerrottiin nähdyn yhä etelämpänä eri puolilla Suomea. Myös Kemissä tehtiin 8.2.
jälleen uusi havainto kahdesta valosta, jotka kulkivat lännestä itään
peräkkäin, samoin Ranualla oli havainto valoista ja moottorin äänestä.
Helmikuun loppupuolella havainnot vähenivät, ja maaliskuussa koko havaintoaalto
alkoi olla ohi.[22]
Alavieskassa löydettiin leveät jalasten jäljet, toinen tien
vieren pehmeässä hangessa, toinen tiellä. Ilmavoimat tutki myös Alavieskan kerrottua
laskeutumispaikkaa. Paikka todettiin mahdottomaksi laskeutua tai nousta
tavanomaisella lentokoneella. Neuvostoliitolla oli autogiroja,
mutta niiden toimintasäde olisi ollut liian lyhyt.[23]
Lapin Kansa 3.2.1934.
Lapin Kansa 6.2.1934.
Lapin Kansa 10.2.1934.
Lapin Kansa 13.2.1934.
Maaliskuussa Lapin Kansa kertoi,
että kummituslentokonetutkimukset oli lopetettu ja tarkastuslentokoneet oli
kutsuttu takaisin tukikohtiinsa. Tutkijaviranomaiset olivat sitä mieltä, että
mitään kummituslentokoneita ei ole ollutkaan vaan kyseessä oli jonkinlainen
joukkopsykoosi.[24]
Suomen viranomaisten mukaan ajalla 14.12.1933 – 19.2.1934 oli yhteensä 112
kummituslentotapausta. Kaikista havainnoista ei ole tehty tai säilynyt
tutkimusraporttia.[25] Yleisesikunnan päällikkö
kenraali Lennart Oesch kertoi Suomen Sosialidemokraatti -lehdessä 8.2.1934,
että kummituslentokoneista oli vaikea saada selvyyttä, koska havaitut lennot
olivat tapahtuneet yöllä, sumussa, pyryssä tai pilvisellä säällä. Tällöin ei
voitu havaita koneen mallia tai tunnusmerkkejä. Ainoa tapa saada selville
totuus koneista oli pakottaa ne laskeutumaan tai ampua alas. Ainoastaan itärajalla
oli hänen mukaansa varmuudella havaittu venäläisten koneiden tekevän
rajaloukkauksia. Oeschin puolustusministerille esittämän selonteon mukaan
luotettavia tiedonantoja oli muissa Pohjoismaissa 46 kappaletta. Hän ilmoitti
kuitenkin, että Suomessa tehdyillä kummituslentokonetapauksilla ei ollut mitään
todellisuuspohjaa.[26]
Lapin Kansa 17.3.1934.
Kaksi seuraavaa talvea olivat
varsin rauhallisia kummituslentokonehavaintojen osalta, mutta talven 1936 –
1937 aikana havaintojen määrä lisääntyi jälleen valtavasti erityisesti
Suomessa. Myös Ruotsissa tehtiin havaintoja, mutta ei yhtä paljon kuin
Suomessa.
Kemissä havaittiin 16.8.1936
Veitsiluodossa vailla kansallisuusmerkkejä oleva lentokone. Tapahtumahetkellä
satamassa oli lastaustyö kesken ja se oli kirkkaasti valaistu. Mereltä Ajoksen ja
Ruumiskarin väliltä lensi tuntematon kaksimoottorinen lentokone laskeutuen
kohti lastauspaikkaa siten, että sen lentokorkeus sataman yläpuolella oli vain
100 – 150 metriä. Kone kaarsi Veitsiluodon yläpuolella ja häipyi tulosuuntaansa
merelle. Suomen tai Ruotsin koneita ei silloin ollut liikkeellä.[27] Kemissä pidätettiin
elokuun 16. ja 17. päivän välisenä yönä myös Neuvostoliiton puna-armeijan
reservin luutnantti Edward Kirhoff[28], joka joutui kiinni
ollessaan matkalla Veitsiluotoon laskeutuneeseen vieraaseen lentokoneeseen.
Hänet asetettiin syytteeseen sotilasvakoilusta Vaasan hovioikeudessa.
Oikeudessa luetuista kuulustelupöytäkirjoista selvisi, että eräs Pietarin
sotilaspiirin 4. jaoston upseeri oli lähettänyt hänet Suomeen selvittämään
paikkoja, joihin lentokoneet voisivat laskeutua, silloista, puhelinverkosta ym.
sotilaallisesti tärkeistä seikoista. Kirhoff kertoi myös, että Uhtualle oli
sijoitettu desanttijoukkoja ja että siellä oli lentoasema. Kuulusteluissa
Kirhoffilta kysyttiin, tietääkö hän jotain Pohjois-Suomen salaperäisistä kummituslentäjistä. Kirhoff myönsi tietävänsä, mutta kieltäytyi puhumasta sen
enempää.[29]
Lapin Kansa 20.10.1936.
Kummituslentäjävyyhti alkoi
selvitä siitä, että eräs entinen kemiläinen konttoristi vihjaili ravintolassa
kesällä 1934 seurassaan olevalle suojeluskuntaupseerille tietävänsä näistä
lennoista sellaista, joka ei vielä ollut viranomaisten tiedossa.
Suojeluskuntaupseeri ilmoitti asiasta viranomaisille, mutta konttoristi kerkesi
ennen kuulusteluja poistua paikkakunnalta. Hänet saatiin kuulusteluun vasta
maaliskuussa 1936 Helsingistä. Tällöin hän kertoi vieraiden lentäjien pitäneen
tapanaan laskeutua maahan Kemin läheisyyteen sekä ilmoitti erään henkilön, joka
oli näitä avustanut. Konttoristin mainitsemaa henkilöä, erästä talollisen
poikaa (josta käytettiin tunnusta R), kuulusteltiin Kemissä huhtikuussa 1936.
Hän tunnusti, että eräs tuttava (S) oli värvännyt hänet lentäjien apuriksi. R
selitti, että lentoja oli suoritettu kahden talven aikana, eli 1933 – 1934 ja
1934 – 1935. Lentäjät, joiden saapumisesta R sai etukäteen tiedon S:ltä,
kävivät useita kertoja hänen kotinsa läheisyydessä Kemin pitäjän syrjäseudulla.
Koneet laskeutuivat erään lammen jäälle, jonne hän ja S olivat varanneet
bensiiniä koneita varten. Bensiinitynnyrit tuotiin Kemistä ensin maanteitse
autolla ja sitten hevoskärryillä edelleen metsään. S:llä oli lentokoneiden
laskupaikan läheisyydessä pieni kämppä, jossa hän oleskeli noina talvina. Kemin
edustalta meren jäältä löydettiin tammikuussa 1934 kaksikin myrskylyhtyä, jotka
oli jätetty merkiksi lentokoneille. Kyse ei ollut salakuljettajien
lentokoneista. Erästä henkilöä kuulusteltiin asian johdosta, mutta hän ei
tunnustanut mitään.[30] Pohjolan suojeluskuntapiirin
esikunnan raportissa todettiin, että 26. – 27.1.1934 välisenä yönä oli löydetty
Ajos-saaren ja Karsikkoniemen väliltä valopoiju, joka oli ollut valaistuna 11.
- 14.1.1934 välisen ajan. Poiju ei ollut pirtumiesten eikä viranomaisten
asettama.[31]
Lokakuussa (29.10.) 1936
lentokone lensi Syväjärven yli, jolloin koko kylän väki näki koneen valot ja
kuuli voimakkaan moottorinsurinan. Samana päivänä kummituslentäjä vieraili
myös Sallan Kursun yläpuolella. Suomen armeijan koneita ei ollut tällöin
liikkeellä.[32]
Marraskuussa 1936 Lapin kansa uutisoi, että salaperäinen lentokone tarkasteli
valonheittäjillä ampumarataa Kittilän Kallossa ja lensi sen jälkeen Sodankylän
Petkulaan laskeutuen mahdollisesti siellä eräälle aavalle, jolta löydettiin
jalaksien jälkiä. Edellisten lisäksi kaksi muuta luotettavaa
kummituslentokonehavaintoa tehtiin Lapissa tällöin, nimittäin Suolijärvellä ja
Sodankylän Jeesiössä.[33]
Lapin Kansa 31.10.1936.
Lapin Kansa 28.11.1936.
Suomen yleisesikunta suoritti
tutkimuksen, joka julkaistiin lehdistötilaisuudessa 4.1.1937. Paikalla oli myös
tohtori Vilho Väisälä, joka piti esitelmän avaruuden valoilmiöistä. Lehdistötilaisuudessa
lehdistön edustajat saivat tutustua hyvin laajaan tutkimusaineistoon ja näiden
perusteella laadittuun lyhyempään tutkimusten tuloskertomukseen. Sen mukaan
suurimmassa osassa tapauksista eivät kyseessä olleet vakoilukoneet vaan näkö-
ja kuulohäiriöt tai avaruuden valoilmiöt, jotka aiheuttivat havaitsijoille
virhehavaintoja. Salaperäisiä lentäjiä ei tutkimuksissa todettu esiintyneen
maamme rajojen sisäpuolella. Puolustusvoimista vakuutettiin, että jos
todellisia lentoja tapahtuisi, ne kyllä pystyttäisiin toteamaan.[34] Eräs Ilmalan
meteorologisen aseman työntekijä oli mm. kuvaillut Venus-planeettaa
”zeppeliiniksi, jonka ahterissa oli Saksan lippu”. Suomalaiset olivat tehneet
myös omia lentokokeita, joissa koneet oli helposti havaittu oikeaksi
lentokoneeksi, toisin kuin useimmissa kummituskonehavainnoissa. Ruotsissa
kenraalimajuri Reuterswärd oli edelleen Aftonbladetin (12.1.1937)
haastattelussa sitä mieltä, että havainnoissa oli kyse todellisista
lentokoneista, eikä asiaa voitu selittää näköharhoilla. Ruotsissa ei kuitenkaan
pystytty varmuudella selvittämään, minkä valtion koneita ne mahdollisesti
olivat.[35]
Lapin Kansa 5.1.1937.
Lapin Kansassa 9.1.1937
kritisoitiin varsin kipakasti ja oikeutetusti yleisesikunnan tutkimusta, jossa
Lapin ja Peräpohjolan väestöä, joka on näitä ”näkö- ja kuulohäiriöitä”
vuosikausia tehnyt, pidettiin peräti ”mystillisenä” väkenä tai sitten
kauttaaltaan ”hermosairaana”. Lehti kertoo mm. yhden havaitsijoista olleen
kansanedustaja K. A. Lohi, joka teki havaintonsa keskellä päivää Ranuan
Kuukasjärven yllä (10.1.1935[36]). Lehden artikkelissa
huomautettiin, että Neuvosto-Karjalassa oli viitisenkymmentä lentoasemaa,
joiden tarkoitusta lehti ei katsonut voivansa ryhtyä arvailemaan. Lehti esitti
joukon kysymyksiä yleisesikunnalle: Montako lentoasemaa oli Pohjois-Suomessa?
Jos lentoja tapahtuu, niiden toteaminen ei riitä, vaan miten ne siinä
tapauksessa torjuttaisiin? ja lopuksi varsin aiheellisesti: Eikö Pohjois-Suomen
puolustuskysymystä olisi jo aika ryhtyä hoitamaan lujin ottein?
Pohjois-Suomessa ei tyydytä siihen, että pidetään esitelmiä ”valoilmiöistä”
vaan näitä ”valoilmiöitä” olisi paljon turvallisempi seurata, jos katselijan
apuna on vähän kättä pitempää.[37] Yleisesikunnan
tutkimuksen kritiikki oli aiheellista, sillä olihan jo vuonna 1934 todettu
ainakin jonkin lentokonehavainnon olleen oikea. Samoin vuoden 1936
vakoiluoikeudenkäyntien materiaali oli hyvin tiedossa. Ehkä tämän takia silloin
vielä everstin arvoinen Ilmoniemen kuoleman jälkeen uudeksi Pohjois-Pohjanmaan
komentajaksi nimetty Hjalmar Siilasvuo vakuutti, että tutkijaviranomaiset
suhtautuvat kummituslentoihin kaikella vakavuudella. Maakunnan väestöä
kehotettiin tukemaan viranomaisia heidän työssään ja toimittamaan viipymättä ja
arkailematta varmoja ja mahdollisimman tarkkoja havaintoja.[38]
Lapin Kansa 9.1.1937.
Lapin Kansa 23.1.1937.
Helmikuussa 1937 uutisoitiin,
että Norjassa oli Ofot-vuonon haarautumasta nähty varmuudella vieras
sukellusvene, joka oli sitä lähestyttäessä sukeltanut. Pohjois-Norjan
puolustuksen päällikkö kenraalimajuri Carl Erichsen piti esitelmän, jossa hän
totesi, ettei ole epäilystäkään, etteikö Pohjois-Norjassa joku vieras valta
harjoita salaperäistä ”kummitustoimintaa” sekä ilmassa että merellä.[39] Jo aiemmin norjalaisten
lähteiden mukaan Jäämerellä oli tuntematon lentokoneiden tuki- ja emälaiva,
joka pysytteli Norjalle kuuluvan Jan Mayenin kalliosaaren itäpuolella noin 1000
km Tromsöstä luoteeseen.[40] Myös saksalaisilla oli
laivoja (mm. Westfalen -laiva), joiden kannalle rakennettiin lyhyt kiitorata,
jota pitkin Dornier Wal -lentovene lähti lentoon. Kone laskeutui lentonsa
jälkeen laivan viereen, josta se nostettiin nosturilla kannelle. Laiva oli
usein Norjan rannikon tuntumassa mm. toisen maailmansodan aikana[41], miksei aikaisemminkin.
Lapin Kansa 11.2.1937.
Lokakuussa 1937 Lapin Kansa
uutisoi, että salaperäiset lennot olivat jälleen alkamassa. Pohjois-Norjassa
oli jo tehty kaksi havaintoa, toinen Hammerfestissa ja toinen Karasjoella.[42] Myös Suomessa tapahtui
talven 1937 – 1938 aikana. Tammikuussa Rovaniemen Ylikylässä kuultiin
salaperäistä moottorinsurinaa, jonka kuulijat väittivät varmasti olleen
lähtöisin lentokoneesta.[43] Muun muassa Vuotson yli
lensi salaperäinen lentokone maaliskuussa (19.3.1938) 1938. Havainnon teki
kolme ihmistä ja se todettiin oikeaksi.[44] Myös Kieringissä tehtiin
havainto 22.3.1938.[45] Sodankylän Korvasen
kylässä havaittiin 5.5.1938 klo 10 tienoilla idästä länteen matkalla ollut
lentokone.[46]
Itärajan läheisyydessä venäläisten tekemiä luvattomia rajanylityksiä tapahtui
usein.[47]
Rovaniemi 24.4.1937.
Lapin Kansa 22.3.1938.
Lapin Kansa 24.3.1938.
Rovaniemi 21.4.1938.
Vuoden 1939 aikana ei
varsinaisia kummituslentoja ilmoitettu, mutta Suomen ilmavoimat raportoi
kuitenkin venäläisten tekemistä rajaloukkauksista. Niitä oli ennen talvisotaa
varsin paljon. Niissä ei ollut mitään ”mystistä” vaan ne olivat selvästi
venäläisten tekemiä. Useimmat lennot eivät yltäneet pitkälle Suomen rajojen
sisälle.[48]
Erityisesti Petsamossa ja Kannaksella oli useita ilmatilan loukkauksia vuonna
1939. Kaksi venäläistä pommikonetta
lensi myös 26.10.1939 Suomen etelärannikon suunnassa, kierrellen Suomen
laivaston yläpuolella Airistolla Turun edustalla.[49]
Entinen tiedustelu-upseeri Harri
Paarma totesi kirjassaan, että virallisella taholla oltiin selvillä lentojen
alkuperästä, mutta yleiseen tietoisuuteen ne jäivät ”kummituslentoina”. Ilma-aseen
kehityksestä ei siihen aikaan oltu yleisesti tietoisia. Monet eivät edes
uskoneet, että tuollaiset pitkät lennot olisivat edes mahdollisia. Paarma oli
kuitenkin sitä mieltä, että todetut lennot olivat suunnitelmallisesti
toteutettua sotilaallista kokeilua, harjoitusta ja tiedustelua. Myös
radioamatöörit kiinnostuivat asiasta ja heidän onnistui napata viestejä, jotka
eivät voineet olla muualta kuin kummituslentäjien koneista. Radiopeilaus
tuottikin myöhemmin niin hyviä tuloksia, että voitiin jopa täsmentää koneiden
lähtökentät. Norjassa tehdyissä tutkimuksissa selvisi jopa eräiden lentoja
suorittaneiden venäläisten koneiden tyypitkin. Ne olisivat olleet silloin
uusimpia TB 6 (34) -tyyppisiä raskaita pommikoneita, joiden toimintasäde oli n.
3200 kilometriä ja tuntinopeus 450 km/h.[50] Vuonna 1943
sanomalehdissä kirjoitettiin, että todennäköinen kummituslentojen aiheuttaja
olisi ollut venäläinen nelimoottorinen Tupolev TB-3 -pommikone, jota käytettiin
paljon myös kuljetuskoneena ja siviilikäytössä. Myös Polikarpov R-5
kaksitasotiedustelukonetta käytettiin mm. desanttien kuljetuksiin. Suomen
ilmatilassa lenteli ennen talvisotaa myös Tupolev SB-2 ja Iljushin DB-3
-pommikoneita.[51]
Piirros Polikarpov R-5 tiedustelukoneesta. Kuva: Public domain (Russia).
Iljushin DB-3 pommikone laskeutumassa lumiselle kentälle. Kuva: SA-kuva.
Venäläisten lehtien mukaan kummituslentojen syynä olivat saksalaiset
lentokoneet, joista eräs kiinni otettu saksalainen vakooja nimeltään Fahrburg
oli kertonut. Hän oli kertonut, että saksalaisten koneiden tarkoituksena oli
tutkia kulkuyhteyksiä Pohjois-Ruotsissa ja varsinkin Norrlannin seudulla.
Erityisen tärkeää oli ollut tutkia Haaparanta-Luulaja-Narvik -reittiä.
Venäläisten mukaan saksalaisten koneiden tukikohta sijaitsi Norjassa tai merellä
oli lentokoneiden emälaiva. He eivät kuitenkaan olleet näitä löytäneet.[52] Osalle näistä Ruotsin ja
Norjan lentokonehavainnoista oli varmasti ihan todellinen syy, sillä
saksalaiset tekivät vuodesta 1934 alkaen vakoilulentoja kaksitasoisilla Heinkel
He 60 -koneilla. Ne lähtivät matkaan Leipzig -nimiseltä risteilijältä, joka oli
ankkuroituna Pohjois-Norjan rannikolla. Koneet lähetettiin matkaan
katapultilla.[53]
Saksalaisilla oli 1930-luvulla käytössä myös mm. Junkers Ju 52 -kuljetus/pommikoneita,
Dornier Do 17 -lentoveneitä ja Heinkel He 111 -pommikoneita, joita voitiin
käyttää ja käytettiinkin tiedustelutehtävissä. Niihin voitiin laittaa myös
lisäpolttoainetankkeja pitempiä lentoja varten.
Heinkel He 60, jota lähetettiin katapultilla liikkeelle laivan kannelta. Kuva: San Diego Air & Space Museum/ https://www.flickr.com/photos/sdasmarchives/7585397310/, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20797698
Saksalainen Junkers Ju 52, jota käytettiin paljon kuljetus- ja tiedustelukoneena. Kuva: SA-kuva.
Taustalla saksalaisten Heinkel He 111. Kuva: SA-kuva.
Saksan lehdistössä
kummituslennoista kirjoitettiin melko paljon erityisesti vuoden 1936 lopulla.
Saksalaisissa lehdissä kiinnitettiin huomio Neuvostoliiton voimistuneeseen
varusteluun Suomen rajan läheisyydessä. Saksalainen Tukholmassa sijainneessa
Saksan propagandaministeriön Nordische Verbindungstellessä toiminut Dr. Paul
Grassman kirjoitti joitakin artikkeleita saksalaisiin lehtiin Suomen
vierailultaan.[54]
Berliner Tageblatt kertoi 6.1.1937 Suomen yleisesikunnan tutkimuksesta, jossa
kummituslennot selitettiin väärintulkinnoiksi. Lehdessä arveltiin tämän
johtuvan siitä, että Suomen ulkoministeri Holsti oli tarkoitus matkustaa
Neuvostoliittoon eikä Suomi poliittisista syistä halua suututtaa venäläisiä.[55] Frankfurter Zeignung oli
samalla linjalla. Artikkelissa todettiin suomalaisten virastojen pyrkivän
välttämään tarpeetonta kitkaa itäisen naapurivaltion kanssa.[56] Berliner Tageblattenin
seuraavassa artikkelissa 25.2.1937 kerrottiin ”neuvostokummituksista”
Pohjois-Skandinaviassa ja neuvostovakoojasta Finnmarkenissa sekä 11.3.1937
Bodenin linnoituksen yllä nähdyistä kummituslentäjistä.[57] Myös Suomea koskevia
uutisia kerrottiin. Deutsches Nachrichten Büro (DNB) -uutistoimisto välitti
Helsingistä pikku-uutisen Sodankylän kummituslentäjistä, joiden arveltiin
olevan venäläisiä vakoilijoita.[58] Kummituslentojen ohella
Saksan lehdistössä kerrottiin 1930-luvulla paljon Suomessa kiinni saaduista
Neuvostoliiton vakoilijoista ja heidän oikeudenkäynneistään. Völkischer
Beobachter kirjoitti 20.12.1938 pääkirjoituksen paikalle sijoitetussa
artikkelissa, jonka oli kirjoittanut lehden Tukholman-kirjeenvaihtaja Wagener, että
Suomessa vangittiin miltei joka päivä uusia vakoiluverkon jäseniä. Tämä
viittasi hänen mukaansa siihen, että bolševikit olivat ryhtyneet työhön
Pohjois-Euroopassa entistä uutterammin yhdessä Moskovalle kuuliaisten
kommunistien avulla.[59] Saksassa haluttiin tällä
uutisoinnilla luoda bolševismin vastaista mielialaa Suomessa ja Ruotsissa.
Paarman tietojen mukaan
venäläisten lentokoneiden lentosuunnat Suomen ja Ruotsin puolella olivat
seuraavat: 1) Kantalahti-Pajala-Jällivaara-Porjus-Vilhelmina-Uumaja-Kantalahti
(Afrikandan kenttä). Lentomatka oli yhteensä 1650 km ja 2)
Uhtua-Tornio-Haaparanta-Boden-Strömfors/Boliden-Skellefteå-Luulaja-Uhtua.
Lentomatka oli yhteensä 1150 km. Lentotoiminnan kanssa rinnakkain
Neuvostoliitto harjoitti myös muuta vakoilutoimintaa. Sekä Lapissa,
Perä-Pohjolassa että muualla Suomessa pidätettiin useita rajan takaa tulleita,
kuten myös suomalaisia paikkakunnilla asuvia henkilöitä, jotka olivat olleet
yhteydessä rajantakaisiin työnantajiinsa. Sotilasalueiden ja aseistuksen
lisäksi vakoilijoiden tuli selvittää maantieverkostoa, rauta- ja maantiesiltoja
sekä keskustelujen avulla saada käsitys työläisten mielialasta Suomessa.[60]
Aivan varmasti on selvää, että
osa havainnoista oli tähtitaivaan normaaleja kohteita väärin tulkittuina kuin
myös huijauksia tai liian vilkkaan mielikuvituksen sekä hysterian tuotetta.
Sekin on kuitenkin nykytutkimuksen valossa selvää, että sekä Neuvostoliitto
että Saksa tekivät ihan oikeita vakoilulentoja Suomen, Ruotsin ja Norjan
alueella, erityisesti vuosien 1937, 1938 ja 1939 aikana ennen toisen
maailmansodan alkamista. Kummallakin maalla oli kyky valmistaa suuria koneita
pitkän matkan lentoja varten. Saksalaiset vakoilukoneet lensivät lähinnä Norjan
ja Ruotsin ilmatilassa, Neuvostoliiton koneet Suomen ja Ruotsin ilmatilassa. Ilmavalvonta
ja ilmapuolustus näillä pohjoisilla alueilla olivat kaluston puutteen vuoksi
perin huonoissa kantimissa siihen aikaan, joten vakoilulentojen tekeminen oli
näille suurvalloille täysin turvallista ja äärimmäisen helppoa. Ainakaan
Suomessa ei näihin ilmatilan loukkauksiin haluttu poliittisen
tarkoituksenmukaisuuden vuoksi edes puuttua, koska niitä ei aina varmuudella
pystytty edes vahvistamaan ja vaikka olisi vahvistettukin. Neuvostoliiton
ärsyttäminen sitä syyttämällä ei varmaankaan ollut Suomen valtiovallan
intressissä, kun näiden maiden suhteet muutoinkin olivat varsin kireät. On myös
oletettava, että Neuvostoliitto toimitti sekä vakoilijoita että huoltoa siihen
aikaan maan alla toimivan Suomen kommunistisen puolueen kaadereille, kuten
lukuisat pidätykset ja vakoilurenkaiden paljastukset osoittivat. Harvaan asuttu
Lappi, jossa ei juurikaan ollut ilmavalvontaa silloin, oli otollinen paikka
näille lennoille.
_____________
English summary: The Ghost Fliers
of the 1930s in Finland and northern Scandinavia
From 1933 to 1934 and again from
1936 to 1939, mysterious aircrafts were seen flying over Finland and northern
Scandinavia. Governments of Finland, Sweden, and Norway became quite concerned
at this apparent violation of airspace. War had not broken out yet, but the
possibility weighed on everyone's mind at the time.
Starting in late November or
early December of 1933, residents of Västerbotten, a county in Sweden bordering
Norway just below the Arctic Circle, reported seeing strange lights off in the
distance at night. While these were written off as northern lights any plane at
all was reason for interest among the residents at that time. The only planes
normally seen in this remote area were the occasional customs and border patrol
planes. There were no air force or military bases in the area. People began
first assuming perhaps smugglers were at work.
The reports of strange,
unidentified lights continued to come in. In addition to airplane lights,
strong searchlight beams originating from the air and mysterious airplane
sounds began to be reported as well. By February 1934, lots of reports of
“ghost fliers” were being reported. They flew in all kinds of weather including
weather so inclement that normal planes were grounded. No one had seen any of
the planes taking off or landing. Where their bases were located was subject to
much speculation including a secret aircraft carrier because mysterious boats
or ships were also seen in the Norwegian waters during the ghost flier flap. The
Scandinavian and Finnish air forces took the reports seriously and swept the
area repeatedly for strange planes and also shared their information with one
another as well as coordinating with local police who would investigate and
catalog each sighting.
The official conclusion was
summed up by General Pontus Reuterswärd in an April 28, 1934 seventeen-page
secret memo to the office of the Secretary of War that stated “The collected
and analyzed data…has given me the impression that unauthorized air traffic has
occurred.”
The Swedish General Staff in Stockholm
investigated 487 ghost flier reports during the winter of 1933 - 1934 of which 46
were judged “credible.” The Finnish General Staff investigated 112 reports from
that same period and found that 5 cases involving airplane sounds and 10
involving actual sightings remain unsolved. The Finns also found that no
sighting was ever observed from two vantage points making the departure and
arrival points of the planes impossible to pinpoint.
There were some observations in
the coming years but a new wave of ”ghost fliers” occurred in the winter of
1936 – 1937. After that especially over Finland observations of Russian planes
happened in 1938 and 1939 before the Winter War (30.11.1939 – 13.3.1940) broke
when the Russians attacked Finland.
The reason the reports were taken
so seriously is that the Scandinavian nations were fearful of both Soviet Union
and Germany conducting iron ore reconnaissance on their nations. Northern
Scandinavia was a center of iron ore mining and Germany required large amounts
and may have been trying to secure a steady supply. The Russians may have been
trying to find ways to cut off iron ore to Germany.
Although all known parties
disavowed responsibility, speculation at the time was that secret operations,
either by the Germans or the Soviets, were behind the reports. Most of the
reports were false observations of stars, planets and so on, but in Finland the
Russians had a lot of spying activity both on ground level and in the air,
which was confirmed by Finnish military intelligence and security police at
that time. The Finns didn’t want to irritate the Soviet Union so publicly these
reports were darkened. Also Germans made secret flights over Sweden and Norway,
but probably not over Finland.
Lähteet:
[1] Clas Svahn, Spökflygarens vinter. Http://www.ufo.se/index.php/ufo-historia/1344-spokflygarens-vinter. Ei päivämäärää.
[1] Clas Svahn, Spökflygarens vinter. Http://www.ufo.se/index.php/ufo-historia/1344-spokflygarens-vinter. Ei päivämäärää.
[2]
Atso Haapanen. Kummituslennot – vakoilijoita vai ufoja? Tallinna 2015, passim.
[3]
Svahn.
[4]
Ibid.
[5]
Berliner Tageblatt 8.1.1934.
[6]
Ibid.
[7]
Lapin Kansa 16.1.1934.
[8]
Pohjolan Sanomat 25.1.1934.
[9]
Harri Paarma, Salaista tiedustelua napapiirillä 1939. Hämeenlinna 1970, s. 21.
[10]
Haapanen, s. 11 – 13.
[11]
Haapanen, passim.
[12]
Lapin Kansa 27.1.1934.
[13]
Lapin Kansa 30.1.1934.
[14]
Lapin Kansa 20.10.1936.
[15]
Lapin Kansa 13.1.1934. Lapin Kansa 10.2.1934.
[16]
Lapin Kansa 1.2.1934.
[17]
Ibid.
[18]
Haapanen, s. 31.
[19]
Lapin Kansa 10.2.1934. Haapanen, s. 9.
[20]
Lapin Kansa 3.2.1934.
[21]
Lapin Kansa 6.2.1934.
[22]
Pohjolan Sanomat 9.2.1934. Pohjois-Pohja 10.2.1934.
[23]
Haapanen, s. 37 - 40.
[24]
Lapin Kansa 17.3.1934.
[25]
Haapanen, s. 68 – 69.
[26]
Haapanen, s. 69 – 70.
[27]
Paarma, s. 22.
[28]
Kirhoff esiintyi suomalaisella nimellä Kurki.
[29]
Lapin Kansa 20.10.1936.
[30]
Ibid.
[31]
Haapanen, s. 68.
[32]
Lapin Kansa 30.10.1936.
[33]
Lapin Kansa 28.11.1936.
[34]
Lapin Kansa 5.1.1937. Lapin Kansa 9.1.1937.
[35]
Aftonbladet 12.1.1937. Svahn.
[36]
Lapin Kansa 20.10.1936.
[37]
Lapin Kansa 9.1.1937.
[38]
Lapin Kansa 23.1.1937.
[39]
Lapin Kansa 11.2.1937.
[40]
Paarma, s. 22.
[41] Haapanen,
s. 92.
[42]
Lapin Kansa 21.10.1937.
[43]
Lapin Kansa 25.1.1938.
[44]
Lapin Kansa 22.3.1938.
[45]
Lapin Kansa 24.3.1938.
[46]
Haapanen, s. 139.
[47]
Haapanen, s. 135.
[48]
Haapanen, s. 143.
[49]
Paarma, s. 125.
[50]
Paarma, s. 20 – 22.
[51]
Haapanen, s. 83, 85 ja 87.
[52]
Haapanen, s. 149 – 150. Karjala-Inkeri 8.12.1938.
[53]
Svahn. Lisäksi henkilökohtainen sähköposti Clas Svahnilta 14.7.2018.
[54]
Suomen ulkoministeriö Berliinistä UM 94. T.H. Heikkilän lehdistökatsaus
Berliinistä 19.11.1936.
[55]
Berliner Tageblatt 6.1.1937.
[56]
Frankfurter Zeignung 15.1.1937.
[57]
Berliner Tageblatt 25.2.1937 ja 11.3.1937.
[58]
Deutsches Nachrichten Büro 9.5.1938.
[59]
Völkischer Beobachten 20.12.1938. Saksalaislehtien uutiset kirjasta: Risto
Peltovuori, Suomi saksalaisin silmin 1933 – 1939. Lehdistön ja diplomatian
näkökulmia. Tampere 2005, s. 89 – 91.
[60]
Paarma, s. 22 – 23.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti