Rovaniemen ja sen lähiympäristön rautatie- ja asemapaikat vuodesta 1909 aina 1950-luvulle asti
© Kalevi Mikkonen 2018
Rautatien alkuvaiheet (1909
– 1940) Rovaniemellä ja asemarakennukset
Venäjän keisari hyväksyi
Kemi-Rovaniemi –rautatien rakentamissuunnitelman 28.11.1906. Työt etenivät
melko nopeasti ja jo kolmen vuoden kuluttua junaliikenne oli täydessä vauhdissa. Rovaniemen kirkonkylän ensimmäinen asema avattiin virallisesti liikenteelle 16.10.1909. Asema
sijaitsee vielä nykyäänkin Poromiehentiellä aivan kaupungin keskustassa. Rakennus
oli Thure Hellströmin suunnittelema.[1] Rovaniemi-kyltti
rautatieaseman oven yläpuolella oli kirjoitettu sekä suomeksi että venäjäksi
niin kauan kuin Suomi oli osa Venäjän valtakuntaa. Ensimmäisen aseman ratapiha
sijaitsi nykyisen, kaupungin poikki kaivetun Nelostien montun paikalla. Ratapihan
alueella oli 1910 - 1930 -luvuilla viisi tai kuusi raidetta ajankohdasta
riippuen. Tavaratoimisto rakennettiin nykyisen Karjapohjolan talon
kohdalle. Henkilökunnan parakkiasunnot sijaitsivat nykyisen keskusurheilukentän
katsomon kohdalla. Pesutupa/saunarakennus oli urheilukentän nykyisen
Ruokasenkadun portin paikkeilla.[2]
Veturitalli sijaitsi nykyisten
Hallituskadun ja Nelostien välisellä ns. Tommin alueella. Veturipilttuita oli
neljä. Vesi pumpattiin vesitorniin nykyisen ratapihan eteläpuolella sijaitsevan
Pirttilammen eli Pumppulammen pumppuasemalta.[3] Puuvarastot olivat
nykyisen Nelostien ja Uuden torin (silloisen kasarminkentän) välisellä alueella.[4]
Rovaniemen ratapiha-alue vuonna 1910. Kuva: Hildur Larsson/Lapin maakuntamuseo.
Rautatierakennuksia Rovaniemellä 1910-luvulla. Takana neljän pilttuun veturitalli. Tallin edessä puuvarasto halkopinoineen. Kuva: Iikka Paavalniemi/Lapin maakuntamuseo.
Rovaniemen 1. rautatieasemarakennus ratapihan puolelta kuvattuna ennen vuotta 1917.
Kuva: Iikka Paavalniemi/Lapin maakuntamuseo.
Sodasta säästynyt Rovaniemen vanha asema (Poromiehentie 1) nykyisin Nelostien puolelta kuvattuna.
Kuva: Kalevi Mikkonen.
Sodasta säästynyt asemapäällikön talo (Poromiehentie 6) nykyisin. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Ounasjoen rannalle rakennettiin
ns. satamaraiteisto, joka palveli Ounasjoen rannalla 1910- 1930 –luvuilla
olleita useita sahalaitoksia. Rataosuus valmistui marraskuun alussa 1909. Rata
kaartui asemalta katsoen jyrkästi vasemmalle. Liikennöinti oli hankalaa, koska
kaltevuutta oli peräti 18 promillea. Asemaratojen suorana jatkeena oli ”Shellin
pussi”. Se päättyi korkean penkereen päälle.[5] Pistoraiteet ulottuivat
aina Jängislahden kohdalle saakka, jossa oli Kemi-yhtiön saha ja varastoja.
Rovaniemen radan rakentajien muistomerkki Ratamestarin puistossa. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Ensimmäisen maailmansodan aikana kevättalven
1916 kuljetussesongilla oli oma paikallinen nimensä -
"kassitalvi". Kassi viittasi Peräpohjolassa käytetyn norjankielestä tulleen nimityksen mukaan
laatikoihin, joissa kuljetettiin sotilastarvikkeita kuten kivääreitä,
patruunoita ja piikkilankaa. Talvella 1916 17. tammikuuta alkaen 22. kesäkuuta asti tuotiin
Rovaniemen asemalle Norjan Kirkkoniemestä hevos- ja jonkin verran myös
porohärkäkuljetuksina 5000 pumpulipaalia painoltaan yhteensä noin 1150 tonnia
ja Venäjän Kantalahdesta helmikuun puolivälistä huhtikuun loppuun mennessä erilaisia
sotatarvikkeita yhteensä noin 4000 tonnia Valtion tavarankuljetuksen toiminimen
suojissa. Rovaniemeltä tavarat kuljetettiin junakuljetuksina eteenpäin Venäjän armeijan
käyttöön. Myös toiseen suuntaan eli lähinnä Kantalahteen meni jonkin verran sotilaita
ja etappireitin kämpille sekä etappipaikoille muonaa ja rehua. Vuoden 1917
alussa Venäjä kärsi sotarintamilla pahoja tappioita ja loppuvuodesta
tapahtuivat Venäjän vallankumoukset, joten uutta kassitalvea ei enää tullut.[6]
Kassitalven 1916 kuva Rovaniemen asemalta. Kuvassa tavarapaljoutta ja mm. venäläisiä sotilaita.
Kuva: Lapin maakuntamuseo.
Rovaniemi-Kemijärvi rataa
alettiin rakentaa marraskuussa 1927. Tätä varten rakennettiin sekä Ounaskosken
että Suutarinkorvan sillat alun perin yhdistettyinä rauta- ja maantiesiltoina.
Sillat avattiin maantieliikenteelle 14.4.1930. Kemijärven rata avattiin
väliaikaiselle henkilöliikenteelle Misiin saakka 15.12.1932. Rataosuus
Kemijärvelle avattiin kokonaisuudessaan täydelliselle henkilö- ja
tavaraliikenteelle 1.9.1934. Samalla liikenteelle avattiin Saarenkylän seisake
ja Nivavaaran pysäkki.[7] Rovaniemen ensimmäinen
asema palveli asemana 31.8.1934 asti ja sen jälkeen VR:n henkilökunnan
asuinkäytössä sota-aikaan asti. Tällöin jo rakennettu uusi asemarakennus
sijaitsi nykyisen Lappia-talon ja kirjaston alueella, jonne rakennettiin uusi
ratapiha, henkilö- ja tavara-asema sekä vuonna 1940 asemaravintola.
Panoraamakuva Ounasvaaran rautatieleikkauksesta vuodelta 1929, jolloin tehtiin Kemijärven rataa.
Talvisodassa 1939 – 1940 neuvostoliittolaiset
pommittavat Rovaniemeä ensimmäisen kerran 21.12.1939. Kohteena oli mm.
Ounaskosken rautatiesilta, mutta merkittäviä vahinkoja ei tuolloin syntynyt.
Pommituksessa 30.1.1940 Rovaniemen ratapihalla tuhoutui 15 tavaravaunua. Asemarakennus
ja läheiset asuinrakennukset kärsivät lieviä vaurioita. Rautateiden vauriot
jäivät kuitenkin melko vähäisiksi.[8]
Talvisodan sotasaalista puretaan Rovaniemen asemalla 6.1.1940. Kuva: SA-kuva.
Välirauhan aikana vuonna 1940 –
1941 rakennettiin vanhan ratapihan vierelle runsaasti varastoja, koska Itämeren
satamat olivat suljettuina ja tavaraliikenne, jota kuljetettiin autoilla, kulki
Liinahamarin sulasataman kautta. Liinahamarin puolueeton satama oli
Pohjois-Euroopan ainoa käytössä oleva.
Rovaniemen rautatieasemien
alue ja ratapiha jatkosodan aikana 1941 - 1944
Kansantalo eli ns. Renkaantalo oli
vuokrattuna saksalaisille majoituskäyttöön.[9] Kansantalon piha-alueella ja ratapiha-alueella oli muonitusjoukkojen vuonna
1942 rakentamia rakennuksia (Verpflegungsstelle). Yksi isoista rakennuksista
oli yhdistetty keittiö-, miehistön oleskelutila-, upseerien oleskelutila-,
pakkaustila- ja toimistoparakki. Rakennuksessa oli suurkeittiö, pienempi
keittiö ja muonavarasto. Se valmistui loppuvuodesta 1942 ja sitä laajennettiin
alkuvuodesta 1943. Kansantalo ja sen viereinen alue oli Maavoimien (Heer)
huoltokomppanian Heeresbetreuungskompanie 12:n ja sen yksikön
Heeresbetreuungsabteilung 10 (F):n aluetta.[10] Nykyisen linja-autoaseman ja Postitalon välinen alue oli ratapiha-aluetta sodan
aikana. Sitä raivattiin miinoista ja ammuksista vuosikausia sodan jälkeen.
Vuonna 1951 ns. Erottajan liikenneympyrää tehdessä löytyi runsaasti
lentopommeja ja miinoja.[11] Postitalon lähistöltä löytyi 500 kilogramman suuruinen pommi.[12] Vuonna 1953 postitalon rakennustyömaalta maan alta löydettiin satoja ammuksia
ja miinoja, joista useimmat lienevät peräisin sodan loppuvaiheessa paikalla
räjähtäneestä ammusjunasta. Alueelta löytyi savuammuksia ja nalleja sekä
sytyttimiä erikseen laatikkoihin pakattuna.[13] Vielä vuonna 1964 löytyi Rovaniemen silloin vilkkaimmalta liikenneväylältä
Erottajan liikenneympyrän läheltä kranaatti, hyppymiina ja kolme tykinammusta
entisen ratapenkan alueelta.[14] Yksittäisiä ammuslöytöjä on tehty vuoteen 2015 asti.
Talvinen ilmakuva Rovaniemen kauppalasta vuodenvaihteen 1941 - 1942 ajalta. Kuvassa näkyy silloinen rataverkosto kauppalan alueella. Kuva: Lapin maakuntamuseo.
Ratapihan alueella oli pistoraiteet ja iso
lastauslaituri, joiden molemmin puolin oli saksalaisten elintarvike- ja muita
varasto- ja toimistorakennuksia, autotalli, käymälä ja suomalainen
väestösuojabunkkeri. Alue kokonaisuudessaan oli maavoimien (Heer) huoltoyksikön
Heeresbetreuungsabteilung 10 (F) -yksikön aluetta. Silloisen veturitallin
vieressä radan toisella puolella oli kaksi vuonna 1943 rakennettua saksalaisten
varastoparakkia ja raiteiden välisellä alueella suomalainen ja saksalainen
sauna sekä sirpalesuoja. Veturitallin ja Kittiläntien välisellä alueella oli
saksalaisten varastoparakkeja parikymmentä kappaletta.[15]
Junan odotusta uuden asemarakennuksen edustalla 18.4.1942. Kuva: SA-kuva.
Vuonna 1909 rakennetun vanhan aseman
kohdalta purettiin vuonna 1940 kaksi keskiraidetta ja niiden tilalle
rakennettiin Petsamon liikennettä varten kauppaliikkeiden varastoja. Laajin
toimija alueella oli Höckertin Seuraajat Oy. Jatkosodan aikana nämä varastot
olivat erityisesti saksalaisten tavarakuljetusten käytössä.[16] Ratojen väliseltä alueelta saksalaiset vuokrasivat ainakin kaksi tai kolme
parakkia.[17] Vanhan
aseman viereen kauppalanpuoleiselle alueelle saksalaiset rakensivat maanalaisen
bensiinivaraston. VR vuokrasi maa-alueen saksalaisille 16.10.1942.[18] Kauppalan rakentama Hallituskatu 27:ssa oleva graniitista ja betonista tehty
väestösuojabunkkeri säilyi sodasta[19] ja oli varastokäytössä vielä 1975, jolloin se purettiin Lappia-talon parkkipaikan
tieltä.
Rovaniemi oli saksalaisten sotilasliikenteen ja huollon solmukohta
koko sodan ajan. Varsinkin sodan alkuvaiheessa vuonna 1941 saksalaiset vaativat
käyttöönsä paljon vetureita ja vaunuja kuljetuksiaan varten. Kesäkuussa
ajettiin sotilasjunia toinen toisensa perässä kohti Rovaniemeä. Jo 17.6.1941
alkaen Rovaniemelle saapui 11 sotilasjunaa päivittäin. Tällöin näissä junissa
oli miehiä, peittämättömiä panssarivaunuja, ilmatorjuntatykkejä, valonheittimiä,
autoja ja kenttäkeittiöitä. Junien aiheuttama jatkuva jyrinä päivin ja öin
herätti radanvarren asukkaiden huomiota. Saksalaiset eivät suunnitelmiensa
mukaan kyenneet liikuttamaan Rovaniemen radalla päivittäin satoja junia.
Sotavuosina rautatien kuljetuskapasiteetti oli koko ajan äärirajoilla, kun
rautateillä kulki kymmeniä junia päivässä: miehiä, materiaalia, polttoainetta,
varusteita ja muonaa kuljetettiin Pohjanlahden satamista ja Ruotsista
Rovaniemen kautta eteenpäin. Paluukuljetuksina tuli haavoittuneita, kaatuneita
ja lomalaisia. Sen lisäksi VR hoiti myös siviili- ja rahtikuljetukset.[20]
Suomalais-saksalaisen sairaalajunan sijoituspaikka oli Rovaniemen
asemalla, mutta 9.3.1942 alkaen se siirrettiin Tornioon ja sieltä Karjalan
kannakselle samana vuonna. Tämä juna kulki ilman aikataulua 1 - 2 kertaa
viikossa tuoden kerralla 300 potilasta Rovaniemelle, Kemiin tai Tornioon. Osa
potilaista kuljetettiin aina Saksaan asti laivakyydillä. Sairaalajuna oli tehty
päivävaunuista, joista oli poistettu istuimet ja niiden tilalle oli laitettu
sairaalapaarit kahteen kerrokseen. Muutamista ikkunoista oli tehty luukkuja,
joiden kautta potilaat voitiin nostaa paareilla sisään tai ulos. Junassa oli
yksitoista vaunua sekä jäähdytys-, keittiö- ja varastovaunu. Junan
henkilökuntana oli sekä suomalaisia että saksalaisia lääkäreitä,
sairaanhoitajia ja lääkintämiehiä.[21]
Suomalaiset VR:n työntekijät saivat jatkuvasti taistella suurten
vaikeuksien kanssa. Varsinkin Rovaniemen tärkeä purkamisasema antoi paljon
huolta. Ratapiha ei ollut alun perin suunniteltu näin suurta liikennettä varten
ja se oli liian ahdas. Kun siihen lisätään saksalaisten hidas purkamistoiminta,
oli seurauksena suuret vaunustojen ruuhkautumiset, jotka sulkivat koko
ratapihan ja tekivät vaihdetöiden suorittamisen vaikeaksi. Tilannetta
parannettiin suorittamalla Rovaniemellä suurehkoja laajennustöitä. Sivuratoja
lisättiin ja uusia varastoja rakennettiin runsaasti. Kaluston puute,
rataosuuksien ruuhkaantuminen ja rautatieasemien virkailijoiden omavaltainen
toiminta niiden luovuttaessa vaunuja saksalaisten käyttöön aiheuttivat
toimenpiteen, jossa vain Rovaniemen ja Tuntsan rautatieupseereille jäi oikeus
piireissään järjestää kiireellisiä kuljetuksia omatoimisesti ilmoittamalla ne
ensitilassa esimiehilleen.[22]
Suomen tekemä aseleposopimus Neuvostoliiton kanssa (4.9.1944) ja
Moskovan välirauhansopimuksen allekirjoitus ja voimaantulo (19.9.1944) muutti
tilanteen Rovaniemellä ja koko Lapissa. Suomalainen siviiliväestö evakuoitiin
Lapista Ruotsiin ja Pohjanmaalle 22.9.1944 mennessä varsin hyvässä
järjestyksessä saksalaisten auttamana. Evakkoon lähtevä väestö sai ottaa
mukaansa vain sen verran tavaraa, mitä jaksoi käsissään kantaa. Osa tavaroista
oli pakattu kolleihin. Rovaniemi ja Hirvaan pysäkki olivat myös maalaiskunnan
ja osin muualtakin tulleen väestön evakuointikeskuksia. Rovaniemen kautta kulki
evakkoja karjoineen etelään ja saksalaisia sotilasyksikköjä varusteineen pohjoiseen.
Rautatie ja maantiet olivat siten koko ajan täyskuormitettuja. Rovaniemeltä
lähti päivittäin keskimäärin 20 junaa vuorokaudessa. Kaikkiaan lähetettiin pois
620 junavaunullista tavaraa ja lisäksi sekä autoilla että hevoskyydillä
siirrettiin tavaraa Rovaniemeltä. Kun viimeiset tavarajunat lähtivät 23.9.1944
klo 19.30, jäi asemalle tuhoutumaan vielä runsaasti kolleja. Näiden tavaroiden
joukossa oli erittäin arvokastakin irtaimistoa.[23] Kun suomalaiset poistuivat Rovaniemeltä ja Lapista, he jättivät
rautatiekaluston saksalaisten käyttöön. Saksalaiset liikennöivät vielä pitkään
Rovaniemen ja Laurilan välillä. He toivat paikalle omat veturi- ja junamiehistönsä
sekä junanlähettäjät.[24]
Evakkojen tavaroita silloin käytössä olleen uuden asemarakennuksen ympärillä. 17.9.1944. Kuva: SA-kuva.
Rovaniemen hävittäminen alkoi 7.10.1944 saksalaisten aloittaessa omien
parakkiensa polttamisen. Kauppalan suomalaisten talojen hävittäminen alkoi
10.10. Konttisen kartanon räjäyttämisellä. Kemijoen sillat räjäytettiin 13. -
14.10., ensin Ounaskosken silta ja myöhemmin Suutarinkorvan silta. Saksalaiset
miinoittivat räjäytetyn Ounaskosken sillan keskikauppalan puoleisen päädyn
ratapenkkaa sinne jätetyn veturin ympäriltä.[25] Sillan miinoitusta purettaessa kuoli ihmisiä vielä seuraavana kesänäkin. Rantapengermään
laitettu miina löytyi vesijohtojen korjauksen yhteydessä vielä 1970-luvullakin.[26] Kemijoen kauppalan puoleiselle rannalle saksalaiset olivat kaivaneet
taisteluhautoja useaan paikkaan. Suomalaisten etujoukkojen tullessa 14.10.
Ounasvaaran alueelle, Suutarinkorvan silta oli vielä ehjä. Saksalaiset
pioneerit olivat panostamassa siltaa uudelleen aikaisemman panostuksen
lennettyä ratapihan räjähdyksen takia veteen. Saksalaiset SS-joukot suojasivat
panostusta ja vielä samana iltana tämäkin silta räjäytettiin.[27]
Rovaniemen ratapihalla räjähtivät ammusvaunut 14.10.1944. Tarkkaa
syytä ei ilmeisesti koskaan pystytty selvittämään, mutta paikalla olleiden
sotilaiden mukaan onnettomuuden oli aiheuttanut halkovaraston poltto asemalla.
Toinen versio oli, että junan vartiomiehistön vaunussa kaatunut kamiina oli
sytyttänyt oljet vaunun lattialla. Räjähdys tuhosi kauppalan aluetta laajalti
ja levitti tulipaloja kiihtyvällä vauhdilla eri puolille pääosin puurakenteista
kauppalaa. Ammusvaunujen rautaromua, ratakiskon pirstaleita, rautatievaunujen
jäännöksiä ja räjähtämättömiä ammuksia löytyi satojen metrien alueelta.
Varsinkin tämän räjähdyksen seurauksena ratapihan alue tuhoutui varsin
perusteellisesti. Asema-alue oli myös vahvasti miinoitettu. [28]
Rovaniemen ratapiha tuhon jäljiltä. Kuvan etualalla vetiritallin rauniot. Taustalla jotakuinkin ehjänä säilynyt asemaravintola. 20.10.1944. Kuva: SA-kuva.
Räjäytetyt raiteet ja osumia saanut asemaravintola, jonka kellariin oli sijoitettu räjähdyspanokset. Ne eivät kuitenkaan räjähtäneet. 20.10.1944. Kuva: SA-kuva.
Poltettu vaunu, jossa on ollut lihakuorma. Kuva: SA-kuva.
Kuin ihmeen kaupalla asemaravintola, vaikka sen kellariin oli
sijoitettu räjähdyspanokset, jäi pystyyn Rovaniemen tuhossa lokakuussa 1944 ja se
oli sodan jälkeen ensin VR:n henkilöstön asuntona, sitten VR:n kerhotalona ja
vuodesta 1958 alkaen Rovaniemen teatteritalona vuoteen 1975 asti, jolloin se purettiin
Lappia-talon tieltä. Myös vanha asemarakennus, asemapäällikön talo, aseman
kivinen saunarakennus ja ratamestarin talo säilyivät täysin ehjinä. Vanha
asemarakennus ilmeisesti säästyi, koska se oli tuulen alla ja koska saksalaiset
käyttivät sitä itse loppuun saakka.[29]
Lager
Fischereihafen Rovaniemi
Ounasjoen suiston varrella ns.
Sahanrannasta aina Jängislahdelle saakka oli saksalaisten Lager Fischereihafen
Rovaniemi, jossa sijaitsi mm. sotavankileiri nimeltään Kriegsgefangenen
Zweiglager Rovaniemi, saksalaisten käytössä sodan ajan ollut Rovaniemen Saha,
lukuisia alueen varastorakennuksia ja kymmenkunta Organisaatio Todtin
varastorakennusta, joissa varastoitiin rakennustarvikkeita, työkoneita ja muuta
tarpeellista tavaraa. Alue otettiin käyttöön heti kesäkuussa 1941 ja sitä
rakennettiin ja laajennettiin koko sodan ajan.[30] Nykyisin tämä alue on Arktikumin aluetta ja puistoaluetta.
Lager Fischereihafen Rovaniemi eli ns. sahanrannan alue, jossa nykyisin sijaitsee Arktikum ja sen puistoalue. Kartta: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Tämä vanhalta asemalta lähtenyt satamarata oli koko sodan ajan kovassa
käytössä. Saksalaiset rakennuttivat saha-alueelle useita lisäraiteita ja
kenttäradan pätkiä. Valtion Rautatiet (VR) rakensi nämä radat. Ison korkeuseron
takia saha-alueelle laskeuduttiin siksak-raiteella. Satamaradan äärimmäisessä
päässä oli kaksi raidetta, joilla kuormatut ja tyhjät vaunut vaihdettiin.
Saksalaisten vuonna 1942 rakentamalle hiilivoimalaitokselle VR ajoi
vaunukuormittain hiiltä.[31] Alueen pikkupojilla oli tapana käydä Sahanrannan alueella tutkimusreissuilla ja
joskus he keksivät tehdä jäynää saksalaisille. Pekka Holopainen kertoi: ”Kerran teimme niin, että rasvasimme
ratakiskoja niin paljon, että veturien pyörät sutivat tyhjää. Lopulta
tarvittiin toinen veturi vetämään vaunut pois alueelta. Itse olimme piilossa
katsomassa, miten käy.”[32]
Ounasjoen yläjuoksun puolella Jängislahden vieressä oli saksalaisten
Armee-Pionier-Park Finnland (1.3.1942 alkaen Pionier-Park Lappland) -yksikön
(kenttäpostinumero 40839) pioneerivarasto,
majoitustiloja, varastoparakkeja sekä suuret lauta- ja koksivarastot. Varastoalueella
oli runsaasti erilaisia rakennustarvikkeita, hiiliä, bensiiniä,
sähkötarvikkeita ym. Alueella oli kaksi pistoraidetta, joiden
päässä oli aikaisempi Kemi-yhtiön saha, varastoja ja lastauslaitureita. Rovaniemen Sahan ostama saha ja koko
lastausalue olivat saksalaisten käytössä jatkosodan aikana. Päätyasema useine
lastauslaitureineen toimi sekä puutavaran että muun alueella olevan materiaalin
lastauspaikkana. Saksalaiset tuhosivat oman varastoalueensa räjäyttämällä ja
polttamalla. Saksalaisten tuhotulla varastoalueella oli monenlaista tavaraa,
rikottuja bensiinitynnyreitä, vannerautaa, sähkökoneita, valaisimia, nauloja
ym. tavaraa kasapäin. Saksalaiset tuhosivat myös pistoraiteelle kaksi pitkää
tavarajunaa, jotka olivat täynnä suomalaisilta jäänyttä evakuointitavaraa.[33]
Alueelle jäi myös useita ehjiä parakkeja pystyyn ja niitä käytti sodan
jälkeen saksalaisten sotajäämistöä kerännyt Lapin Jäte Oy varastoina. Ylempi
pistoraide ja ratapenkka menivät alkumatkasta suurin piirtein nykyisen Kantatie 79:n
kohdalla ja loppuosalta lännempänä nykyisestä kantatiestä. Ratapenkan kohdalla on loppuosassa nykyisin polku. Alempi pistoraide kulki lähellä nykyistä joenrantaa. Osittain se on
joissakin kohdissa nykyisen vedenpinnan alapuolella. Joen rannassa kulkeva
polku on jotakuinkin pistoradan kohdalla.[34]
Ounasjoentien (silloisen Pohjoisen Rantakadun varrella) varrella
pistoraiteen ja Rantakadun välisellä alueella Kulkurinpolun ja Lassinkadun
kohdalla oli ehkä saksalaisten pioneerikomppanian varastoalue, jossa oli
asuntoparakkeja ja muita rakennuksia. Alueen vieressä Lassinkadulla sota-aikana
asunut Erkki Lilja kertoi, että saksalaisten asuntoparakkien toinen pääty oli
Pohjoiselle Rantakadulle päin. Parakit oli rakennettu tieltä alaspäin viettävän
rinteen alle, siten, että parakkien joenpuoleinen pää oli palkkien tai
kivisokkelin avulla nostettu samalle tasolle rinteen puoleisen pään kanssa.[35]
Parakit olivat ehkä Polar-parakkeja, eli noin 6,5 x 12 metriä.
Pistoraiteen vieressä Pohjoisen Rantakadun puolella oli ilmeisesti
varastoparakki samoin kuin joenpuoleisella alueella hieman edempänä oli myös
varastoparakki, joiden jäänteet näkyvät vuoden 1945 ilmakuvassa. Rantakadulta
alas laskeutuvien leiriteiden risteyksessä oli radan suuntaisesti rakennettu
mahdollisesti puukatos polttopuita varten. Alueella olevan nykyisen
Pohjoisrannan kadun päätepisteen kääntöpaikan kohdalla oli myös saksalaisilla
ilmakuvista päätellen kovassa käytössä ollut kääntöpaikka, jonka keskellä oli
ehkä bensiinitankki. Tien päästä metsäalueen läpi pohjoisen suuntaan kulkeva
polku oli sota-aikana huoltotie. Muistan lapsena alueella 1960-luvulla
kierrellessä nähneeni siellä jotain sotaromua ja vähän alempana nykyisen
Kantatie 79:n kohdalla oli vielä silloin pistoraiteen raideura näkyvissä ja
kiskojen ja ratapölkkyjen jäänteitä siellä täällä.[36]
Auffanglager Rovaniemi
Pohjoisen Rantakadun (nykyisen Ounasjoentien) rannan puolella,
silloisen pistoraiteen ja Rantakadun välisellä alueella sijaitsi saksalaisten
karttojen ja vuoden 1945 ilmavalokuvien perusteella Luftwaffen vastaanottoleiri
(Auffanglager Rovaniemi). Leirialue rakennettiin pääosin vuoden 1942 aikana.
Alue sijaitsi suurin piirtein nykyisen Arktikumin parkkihallin puolivälistä
Pohjoisranta 23 - 25:en tontin rajalle asti. Sinne tuotiin junalla
pistoraidetta myöten sotavankeja, pakkotyöläisiä ja työvelvollisia Saksasta ja
Saksan miehittämistä maista väliaikaista sijoittamista varten. Leiriltä heidät
siirrettiin sitten eteenpäin työpisteisiin tai muille leireille. Leirillä oli
ainakin 15 isompaa tai pienempää rakennusta, joista kaksi oli isokokoisia
parakkeja. Parakkileirin ja pistoraiteen väliin oli rakennettu ramppi
lastaamista varten.[37]
Luftwaffen Auffanglager Rovaniemi. Kartta: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Sorakuoppa (Lager Kiesgrube)
Rovaniemen länsipuolella pääradasta erkani pistoraide ns. VR:n
Sorakuopalle. Sitä käytettiin jo radan rakennusaikana. Erkanemisvaihteen
virallinen nimi oli Pirttilampi sv. ja sen suunnitelma hyväksyttiin 15.7.1909.[38] Jatkosodan
aikana ensimmäisenä Sorakuopan ja ylemmän kangasmetsikön alueelle rakensi
Luftwaffe aluksi teltta- ja myöhemmin parakkileirin lomakuljetuksia varten jo
välirauhan aikana syksyllä 1940. Marraskuun 13. päivänä 1940 kirjatussa Valtion
Rautateiden kirjeessä ilmoitettiin, että Saksan puolustusvoimien käyttöön on
toistaiseksi annettu 46 200 neliömetrin suuruinen alue Rovaniemen Sorakuopasta,
josta ei tehty vuokrasopimusta.[39] Sorakuopan lisäksi alue oletettavasti käsitti myös Sorakuopan pohjoispuolen eli
nykyisten Ruokolammentien ja Santamäentien varren alueita.
Sorakuopan alueen ratajärjestelyt jatkosodan aikana. Kartta: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Nykyisen veturitallin ja puuvaraston alueelle saksalaiset alkoivat
loppukesällä 1941 rakentaa parakkialuetta. Aluksi rakennettiin parikymmentä
asuntoparakkia, sauna ja keittiöparakki. Lokakuun puolivälissä 1941 alueelle
oli jo majoittunut noin 400 saksalaista ja suomalaista sotilasta, jotka
kuuluivat lähinnä huoltojoukkoihin. Osa majoittuneista oli myös rintamalle
meneviä läpikulkujoukkoja. Myös Höckertin Seuraajat Oy:n työntekijöiden
asuntoparakit sijaitsivat Sorakuopan alueella. Alueelle rakennettiin
elintarvikevarastoja, kuten perunakellareita, majoitustarvikkeiden varastoja,
joissa oli mm. sänkyjä, rakennustarvikevarastoja, lastauslaitureita,
astiavarasto, rakennusasioiden (Gruppe Heeresbaudienststelle 123) ja
majoitusasioiden toimisto sekä puhelinkeskus.[40] Paikalta löytämissäni astian palasissa on kolmen eri tehtaan, Johan Haviland
Bavaria, Rhenania Duisdorf ja Porsgrunn Norge, leimoja.[41]
Myös Sorakuopan alueelle saksalaiset rakennuttivat lisäraiteita. Tälle
alueelle oli kohtalaisen vilkas liikenne ja junat sinne ohjattiin pääradan
linjavaihteen kautta. Pääradan vilkkaan liikennöinnin takia junaliikenne
Sorakuopalle oli varsin hankalaa. Palovaaran takia halleihin ei saanut ajaa
sisälle veturilla vaan apuna käytettiin välivaunuja. Sorakuopan alueella
rakennettiin myös lyhyt kapearaiteinen kenttärata.[42]
Venäläiset sotavangit rakentavat Sorakuopan pistoraiteita ja rakennuksia vuoden vaihteessa 1941 - 1942.
Kuva: Kaarlo Wegeliuksen valokuva-albumi/Lapin maakuntamuseo.
Näiden isojen rakennusten sisään ajettiin kiskoja myöten junavaunuja purettavaksi tai lastattavaksi.
Kuva: Kaarlo Wegeliuksen valokuva-albumi/Lapin maakuntamuseo.
Hallia rakennetaan. Kuva: Kaarlo Wegeliuksen valokuva-albumi/Lapin maakuntamuseo.
Alueella sijaitsi Luftwaffen LW-Baulager Kiesgrube (Luftwaffen
rakennustyömaa Sorakuoppa) ja Urlauber-Lager (lomalaisleiri) ja suomalaisen
yrityksen Höckertin Seuraajat Oy:n varastot ja konttori. Alue oli Saksan
ilmavoimien (Luftwaffe) ja maavoimien (Heer) yhteisessä käytössä.[43]
Heerin yksikkö, joka toimi Sorakuopan alueella oli Bekleidungs-,
Unterkunfts-, Geräte- u. Verbrauchsmittel-Umschlaglager Rovaniemi
(29.7.1941 asti), Heeresunterkunftsverwaltung Rovaniemi, sitten Heeresunterkunftsverwaltung
Rovaniemi und deutsche Heeres-Funkstelle Rovaniemi (28.2.1942 asti), Heeresunterkunftsverwaltung
267 u. deutsche Heeres-Funkstelle Rovaniemi (7.9.1942 asti) ja siitä
eteenpäin Heeresunterkunftsverwaltung 267 (kenttäpostinumero 39330). Tämä
yksikkö oli jo rakentanut noin 14 000 neliömetrin suuruisen alueen, mutta
halusi lisämaata 30.8.1943 Maija Pohjolan mailta 46 000 - 47 000
neliömetriä. Alue oli lähinnä pensaikkoista suomaastoa. Myös Langin perillisten
maita oli vuokrattu alueen vierestä.[44]
Imarin
junakohtauspaikka
Rovaniemen maalaiskunnan Imarin alueelle rakennettiin saksalaisten
junaliikennettä varten Imarin junakohtauspaikka. Tämä sijaitsi keskellä
tietöntä metsää. Liikennepaikalla oli yksi pitkähkö kohtausraide.
Asemarakennuksena toimi parakki. Tämä sivuraide purettiin vuonna 1951 siten,
että eteläpään vaihde ja lyhyt raide jätettiin työkuntien käyttöä varten.
Nämäkin purettiin myöhemmin.[45]
Nivavaaran asema
Nivavaaran asemarakennus valmistui jo vuonna 1929 ja itse asema otettiin
käyttöön joulukuussa vuonna 1932. Asema sijaitsee kuuden kilometrin päässä
Rovaniemen keskustasta rautatietä pitkin mitattuna. Helmikuun lopulla vuonna
1941 alettiin saksalaisten toivomuksesta rakentaa Hirsirinteen ja Nivavaaran
rautatiepysäkin välistä maantietä. Nivavaaran maantie rakennettiin TVH:n
työmaana. Työmaalla oli kova kiire, sillä polttoainevarastot oli tarkoitus
rakentaa uuden tien varteen sekä nykyisen Nivavaaran koulun ja rautatien
väliselle alueelle eli ns. Eeliksen aukiolle.[46]
Nivavaaran asemarakennus, joka nykyisin on yksityiskäytössä. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Aseman alue oli pieni ja siellä tehtiin jo syksystä 1941 alkaen isoja
laajennustöitä ja aseman viereiset alueet aina nykyiselle Napapiirin koulun
alueelle asti otettiin saksalaisten käyttöön mm. varastojen rakentamiseksi.
Saksalaisilla oli alueella laajalti alueita mm. lentokentän varastoalueena ja
rautatien lastausalueena käytössä. Nivavaaran rautatieasema toimi lentokentän
purkauspaikkana. Saksalaiset kuljettivat polttoainetta Pohjanlahden satamista
rautateitse Nivavaaran asemalle, jossa lasti siirrettiin läheisille
polttoainevarastoille.([47]) Nivavaaran alue oli
Luftwaffen käytössä lähes koko jatkosodan ajan. Luftwaffen esikuntayksikkö
Nachschub-Leitstelle der Luftwaffe Rovaniemi (kenttäpostinumero L05563),
hallinnoi aluetta. Alueella toimi myös Armee Betriebstofflager Nivea ainakin
alkuvaiheessa.[48]
Radan pohjoispuoliselta alueelta löytyy
kahden polttoainevaraston kaadetut jäänteet. Kaksi suurta teräsrakenteista
polttoainesäiliötä oli suojattu massiivisilla betonirakenteilla. Polttoainetta
kuljetettiin päivittäin rautateitse säiliövaunulla. Säiliöiltä oli rakennettu
puolen kilometrin etäisyydelle putkiyhteys. Siellä polttoaine siirrettiin
tynnyreihin tai säiliöautoihin ja kuljetettiin ympäri Lappia. Rovaniemen
lentokenttä sijaitsi vajaan viiden kilometrin päässä Nivavaaran asemalta ja
sinne oli maantieyhteys mm. Jäämerentien kautta.[49]
Nivavaaran isomman polttoainesäiliön suojamuurien jäänteet vuonna 1961. Kuva: Lauri Honka.
Sotien jälkeinen aika 1950-luvulle asti
Evakkoaikana 1944 – 1945
Rovaniemen asema sijaitsi Ylivieskassa. Toiminta siirtyi takaisin vanhalle
asemalle 1.6.1945. Siihen mennessä tuhottu rataosuus Kemistä Rovaniemelle oli
saatu korjattua ja säännöllinen junaliikenne käynnistyi 15.4.1945 alkaen. Radan
korjaus oli aloitettu jo lokakuussa 1944 armeijan toimesta Oulu-Kemi -osuudella.
Työhön käytettiin radankorjauskomppanioita, korjausjunia ja
linnoitusrakennuspataljoonia. Kun armeijaa alettiin marraskuussa kotiuttaa ja
työt sujuivat muutenkin hieman verkkaisesti työvoiman puutteen takia,
korjaustyöt siirtyivät VR:n rautatierakennusosaston haltuun. Tällöin
perustettiin korjausorganisaatio, jonka toiminta alkoi 1.12.1944 ja jonka
nimeksi tuli pelkistetysti ”Pohjois-Suomen radankorjaukset”. Rovaniemeltä löytyi 15 veturia ja 300 –
400 rautatievaunua, joista osa oli täysin tuhottu. Useimmat veturit ja vaunut saatiin
nopean kunnostuksen jälkeen heti käyttöön ratapihojen korjaustöissä. Korjaustöitä
ja Rovaniemelle saapuvan siirtoväen tavara- ja karjakuljetuksia hidasti se,
että Rovaniemellä oli tuolloin kova pula tavarasuojista, kun siellä purettiin
ajoittain 50 – 60, jopa 80 vaunua päivässä. Korjaustyöt jatkuivat aina
vuoden 1954 loppuun asti.[50]
Rovaniemen uusi ratapiha oli
vaurioitunut pahasti ja toisaalta se oli jäämässä Rovaniemen uuden asemakaavan
tielle. Vanha ratapiha otettiin
väliaikaisesti käyttöön ja vanhan aseman viereen palautettiin keskiraiteet
siinä olleiden varastojen paikalle. Tuhoutuneen veturitallin tilalle
rakennettiin vuodenvaihteessa 1944 – 1945 tilapäinen puinen kahden veturin
veturitalli. Se oli käytössä vuosina 1945 – 1951. Tuhotun veturitallin
raunioille rakennettiin puurakenteisten tukien varaan katettu vesisäiliö, jonne
vesi pumpattiin ehyeksi jäänyttä putkistoa pitkin Pirttilammen höyrypumppuasemalta,
kun se saatiin korjattua. Uusi veturitalli Santamäen ns. VR:n Sorakuopalle
valmistui joulukuussa vuonna 1951. Talli rakennettiin alun perin kuuden veturin
talliksi, johon myöhemmin rakennettiin vielä seitsemäs talli. Veturipilttuiden
pituus oli 25 metriä. Uuden veturitallin viereen rakennettiin myös
huoltoratapiha ja vuonna 1951 vedenottamo ja pumppuhuone, jotka siirtyivät
kauppalan omistukseen jo seuraavana vuonna. Tämä veturitalli on nykyisin
poistettu käytöstä. [51]
Rovaniemen uusi ratapiha vuonna 1952.
Kuva: Sakari Laipio/Suomen Rautatiemuseon kuvakokoelma/VR:n kuvakokoelma. CC BY-NC-ND 4.0
Vuonna 1951 rakennettu veturitallirakennus on jo poistettu käytöstä. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Veturitallipilttuut edestä päin. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Veturitalli sijaitsee ns. Sorakuopan alueella, jossa on nykyisin iso puuvarasto. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Vuosina 1949 - 1950 rakennettiin
nykyinen ratapiha pituussuunnassa entistä 1930-luvun ratapihaa lännemmäksi,
sivusuunnassa hieman etelämmäksi ja korkeussuunnassa alemmaksi. Vuosina 1946 ja
1947 tulevan ratapihan paikalla tehtiin laajoja maanleikkaustöitä. Kaikki
saksalaisten tuholta jäljelle jääneet rakenteet purettiin. Rovaniemen kolmantena asemarakennuksena
toimi Ratakadulla oleva vuonna 1947 valmistunut asemapäällikön asuintaloksi
tarkoitettu rakennus 8.5.1951 alkaen aina 1.3.1954 asti. Tällöin päättyi myös
henkilöliikenne vanhalta asemalta lopullisesti. Uusi tavaratoimisto valmistui
12.12.1950. Länsipään asetinlaitetorni valmistui vuonna 1951. Vuosina 1945 –
1950 VR rakensi Rovaniemelle 30 uutta rakennusta. Kauppalan keskustaan
Poromiehentielle valmistui 24 perheen kivitalo keväällä 1948. Uusin eli
nykyinen asemarakennus rakennettiin vuosina 1952 – 1953. Se on tilava noin 8000
kuutiometriä sisältävä rakennus. Runko muurattiin tiilistä, mutta välipohjat
ovat teräsbetonia. Rakennuksessa on myös asemaravintola. Uusi asemarakennus otettiin
käyttöön 1.3.1954. Ratapihan viimeistelytyöt saatiin päätökseen vuoden 1954
loppuun mennessä. Sivuraiteita on myöhemmin rakennettu lisää. Kirkkokangas
–niminen (myöhemmin Kirkonkangas) seisake otettiin käyttöön 1.2.1954.[52]
Rovaniemen 3. rautatieasema. Sodan jälkeen 1951 - 1954 väliaikaisesti käytössä ollut asemarakennus.
Kuva: Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry.
Rovaniemen nykyinen tavara-asema 1950-luvulla.
Kuva: Kalevi Mikkonen.
Tanskalainen A/S Frichs valmisti tämän veturin (1147) vuonna 1949. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Väliaikaiset sillat ja junayhteys
Ounasjoen yli
Nivavaaran asemarakennus ja
rataosuus sieltä eteenpäin Kulukseen säilyi ehjänä. Junaliikenne Nivavaarasta
Kulukseen pystyttiin aloittamaan jo 31.12.1945 radalle jääneellä veturilla ja
tavaravaunuilla. Samana vuonna Nivavaaran laiturirakennusta laajennettiin. Koska
Ounaskosken ja Suutarinkorvan sillat oli tuhottu, junayhteys Rovaniemen
kauppalasta Kemijärvelle päin oli poikki. Ensimmäinen kiinteä rautatieyhteys
kauppalasta Kemijärven suuntaan aloitettiin tammikuussa 1946 jäälle rakennetulla
3,7 km:n pituisella kiertoradalla. Junan ja tavaravaunujen painon takia jää
alkoi notkua ja keväällä juntattiin tukkeja pohjaan radan vahvistukseksi.
Arkistoista löytyy kuviakin, joissa juna etenee jäällä vettä auraten. Liikenne
jouduttiin kuitenkin lopettamaan heikentyneen jäätilanteen takia 4.4.1946.[53]
Rautatiehallituksen
ratateknisessä toimistossa aloitettiin Ounasjoen suiston ylittävän väliaikaisen
puisen pukkisillan suunnittelu jo helmikuussa 1946. Sillan rakennustyö
aloitettiin maaliskuussa 1946 ja se otettiin käyttöön 21.7.1946. Rata meni Jängislahden kohdalta Madetsaaren
ja Koivusaaren kautta Saarenkylään ja sieltä edelleen Nivavaaran asemalle. Rakennelma
oli kaksiosainen. Ounasjoen ylittävän siltaosuuden pituus oli 844 metriä ja
Kulpinputaan ylittävä osuus 106 metriä. Muilta osin rata rakennettiin saarien
maapenkalle sekä nykyisen Kuppuraisentien-Rivitien kohdalle. Rata liittyi
Saarenkylän seisakkeella Kemijärven rataan. Myös Nivavaaran asema oli kovassa
käytössä. Sillat oli mitoitettu Tk3 –tyypin höyryvetureille ja suurin sallittu
nopeus oli 5 km/h. Sillan kauppalan puoleiseen päähän asennettiin
moottoripumppu vetureiden vedenottoa varten. Väliaikaisella radalla kulki
päivittäin kaksi matkustajajunaparia ja yksi järjestelyjunapari. Sillat purettiin
aina keväisin virtapaikoista ennen jäiden lähtöä, mutta muilta osin rata oli
jatkuvasti paikoillaan. Tämän takia joka vuosi oli 1-2 kuukauden
liikennekatkoksia. Tällöin tavara- ja henkilöliikenne Ounasjoen yli tehtiin
linja-autoilla Ylikylän kohdalta Hiansaaren kautta pukkisillan, Vitikanpääntien
ja Lankkutien kautta Nivavaaran asemalle, josta junakyyti alkoi.[54] Tämäkin silta tosin oli
aina jäiden lähdön aikaan joksikin aikaa osittain purettava.
Tilapäisen junaradan reitti Sahanperältä Made- ja Koivusaaren kautta Saarenkylään.
Kuva: Koivusaaren muistomerkin opastetaulusta.
Höyryveturi kyntää vetisellä Ounasjoen rantajäätiköllä.
Kuva: Koivusaaren muistomerkin opastetaulusta.
Juna ylittää Ounasjoen pukkisiltaa. Kuva: Koivusaaren muistomerkin opastetaulusta.
Junayhteys toimi pukkisiltojen kautta
aina vuoteen 1951 saakka. Tuhotut Ounaskosken ja Suutarinkorvan rautatie- ja
maantiesillat rakennettiin uudestaan ja ne otettiin käyttöön 26.4.1951. Siltojen
ministeritason vastaanottotarkastus juhlajunineen tehtiin 5.5.1951. Vanhalta vuoden 1909 asemalta Ounasjoen
varrelle lähteneet ”satamaraiteet”, ”sahan raide” ja lastauslaiturit purettiin
vuonna 1952. Samoin Rovaniemen ja Saarenkylän välinen tilapäinen raide
purettiin kesällä 1952. Vanhan aseman raiteet purettiin lopullisesti vuonna
1954 ja samalla myös ns. Kittiläntien silta. [55]
Saarenkylän omakotiyhdistys on
laittanut Koivusaareen muistomerkin ja opastaulut tästä tilapäisen junaradan
reitistä.
Saarenkylän omakotiyhdistyksen pystyttämä muistomerkki Koivusaaressa tilapäisen radan muistoksi.
Kuva: Kalevi Mikkonen.
Jääskeläisen ja Pirttilammen alueen sivuraiteet
Jääskeläisen kohdalla radan
eteläpuolella (Suosiolan alueella) oli saksalaisilla jatkosodan aikana muutamia
parakkeja, jotka säästyivät tuholta. Näissä parakeissa asui sodan jälkeen VR:n
henkilöstöä. Joskus 1950-luvun alussa
parakit purettiin ja sinne rakennettiin uusia rakennuksia tai varastoja, jotka
nekin on sittemmin purettu. Jääskeläisen seisake avattiin heti sodan
jälkeen 25.10.1946 ja se poistui käytöstä jo 1.6.1954.[56] Jo syksyllä 1945
Jääskeläiseen radan pohjoispuolelle VR rakensi kymmenen kahden perheen
asuinrakennusta, jotka ovat siellä vieläkin.[57]
Rovaniemen kartta vuodelta 1946 ja suunnitellut rata- ja maantiejärjestelyt. Vasemmalla näkyvät suunnitellut sivuraiteet teollisuusalueille. Kartta: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Jääskeläisen
kohdalta rakennettiin sivuraide kohti Viirinkankaan silloin suunniteltua
teollisuusaluetta joskus 1950-luvun alkupuolella. Sodanjälkeisessä
asemakaavassa nykyiselle teollisuusalueelle suunniteltiin jopa 11
Rovaniemi-Kemi -pääradalta erkanevaa sivuraidetta eri kohteisiin Kemintielle
saakka. Näistä rakennettiin vain kaksi, eli Pirttilammen eteläpuolinen rata ja
Jääskeläisestä lähtenyt rata. Näiden pistoraiteiden varrella ja pääteasemilla
oli lastauslaitureita ja varastorakennuksia, jotka olivat pitkään ja osittain
vieläkin käytössä, vaikka itse sivuraiteet ovat jo metsittyneet ja poistettu
käytöstä ajat sitten.[58]
Jääskeläisen käytöstä poistettu ratavartijan asunto. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Jääskeläisen seisakkeelta teollisuusalueelle johtavia käytöstä poistettuja raiteita. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Odottaa... vaan mitään ei näy. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Teollisuusalueen lastaus- ja purkauslaitureita. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Pirttilammen eteläpuolelle menneitä käytöstä poistettuja raiteita. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Pirttilammen eteläpuolen teollisuusalueen lastauslaituri. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Kaiketi höyryveturin vedenottamon jäänteitä Pirttilammen eteläpuolella. Kuva: Kalevi Mikkonen.
English summary: The railways and
railway stations of Rovaniemi area from 1909 to the 1950´s
Finland was part of the Russian
empire until 1917. Rovaniemi’s first railway station was completed in October 1909.
The line from Kemi to Rovaniemi was officially opened also at the same time in
1909. Rovaniemi was enlivened by the
railway; transport of goods became easier and passengers travelled. During the
WW1 in the spring of 1916 Rovaniemi railway station was the centre of the cargo
transport from Kirkenes and Kantalahti. From Kirkenes came cotton wool and from
Kantalahti ammunition and other goods that the Russian army needed in their war
effort. To Rovaniemi these goods came with carts pulled by horses or reindeers.
From Rovaniemi the goods were transported to Russia by train.
The construction of the
Rovaniemi-Kemijärvi railroad began in 1927 and it was officially extended
to Kemijärvi in 1934. The second Rovaniemi railway station office
(1.9.1934) became necessary, when the train connection to Kemijärvi was
constructed. The old station office was transformed into housing for railway
workers. Since the war, the building has served, among other things, as a post
office, temporary railway station office, women’s work house and the Provincial
Museum of Lapland.
During the WW2 Rovaniemi was the
centre for German troops that were fighting against the Soviet Union as
brothers in arms with Finland. The railways were in heavy use at that time
because the Germans brought lots of ammunition and other goods to Rovaniemi and
Kemijärvi by train. Finland made a peace treaty with the Soviet Union in
19.9.1944. Because ot that the Finns had to attack the Germans which meant the
war between Finland and Germany (the Lapland war). When the Germans retreated
they destroyed Rovaniemi in October 1944. At that time also an ammunition train
in Rovaniemi railway station exploded and set fire to the wooden houses of the
town. It also destroyed the railway station area completely, but some buildings
almost miraculously survived, including the oldest railway station building.
After the war the new railway
area was built but the old station office was in use till 1951. Then a
temporary station office was in use in 1951 - 1954. The new railway station
office started 1.3.1954.
________________
[2] Lapin maakuntamuseon (LMM) kuva-arkiston valokuvat.
[3] Ibid. Karttatietoja. KM.
[4] Lapin maakuntamuseon kuva-arkiston valokuvat. LMM.
[5] Nummelin 2001.
[6] Eero Eho, Rajantakaiset rahdinajot sotatalvena 1916. Kansa Taisteli, nro 4/1986, s. 112 – 115. Kullervo Leinonen, Käsivarren reitti Venäjän huollossa ensimmäisen maailmansodan aikana. Pohjois-Suomen historiallisen yhdistyksen vuosikirja 5/1981, s. 247 – 331. Rovaniemi 1981. Lapin maakuntamuseon kuva-arkiston kuvat. LMM.
[7] Nummelin 2001.
[8] Ibid.
[9] Antti Mikkonen, Rovaniemen Sosialidemokraattisen Työväenyhdistyksen historiikki 50-vuotistaipaleelta. Rovaniemi 1955. Kalevin historiasivut: https://kalevimikkonen27.blogspot.fi/2017/10/rovaniemen-tyovaenliikkeenhistoriaa.html
[10] Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat. Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA.
[11] Lapin Kansa 13.9.1951.
[12] Lapin Kansa 15.9.1951.
[13] Lapin Kansa 13.5.1953, 16.5.1953, 17.5.1953 ja 21.5.1953.
[14] Lapin Kansa 30.8.1964.
[15] Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat. Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. Rovaniemen kaupunginarkisto (RKA).
[16] Nummelin 2001.
[17] Aufstellung über von der Ortskommandantur gemietete Räume im Ortskommandanturbereich Rovaniemi. Yhteysesikunta Roi. Hallinnollinen toimisto (toimisto X) 1941 - 1944: KDN:o 5480/X/D/215, Lapin lääninhallitus, Rovaniemi 28.10.1942 N:o F3284. KA. Bildplanskizze 1:5000 (Rovaniemi): Sonderluftbildabteilung des R.L.M. (Sobia) Sept. 1941.
[18] Nummelin 2001.
[19] Rovaniemen väestösuojia muokataan rauhantarpeisiin. Lapin Kansa 22.6.1960.
[20] Puolustusministeriön kauttakulkuliikenteen järjestelytoimiston asiakirjat. Kansallisarkisto (KA).
[21] Pauli Sutela, Saksan sotavoimat Kemissä vuosina 1940 - 1944. Kirjassa: Jatuli XIX. Kemin Kotiseutu- ja museoyhdistyksen julkaisu. Kemi 1984. Mikko Virkkunen, Sota-ajan muistelmia. 1991. Moniste. LMM.
[4] Lapin maakuntamuseon kuva-arkiston valokuvat. LMM.
[5] Nummelin 2001.
[6] Eero Eho, Rajantakaiset rahdinajot sotatalvena 1916. Kansa Taisteli, nro 4/1986, s. 112 – 115. Kullervo Leinonen, Käsivarren reitti Venäjän huollossa ensimmäisen maailmansodan aikana. Pohjois-Suomen historiallisen yhdistyksen vuosikirja 5/1981, s. 247 – 331. Rovaniemi 1981. Lapin maakuntamuseon kuva-arkiston kuvat. LMM.
[7] Nummelin 2001.
[8] Ibid.
[9] Antti Mikkonen, Rovaniemen Sosialidemokraattisen Työväenyhdistyksen historiikki 50-vuotistaipaleelta. Rovaniemi 1955. Kalevin historiasivut: https://kalevimikkonen27.blogspot.fi/2017/10/rovaniemen-tyovaenliikkeenhistoriaa.html
[10] Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat. Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA.
[11] Lapin Kansa 13.9.1951.
[12] Lapin Kansa 15.9.1951.
[13] Lapin Kansa 13.5.1953, 16.5.1953, 17.5.1953 ja 21.5.1953.
[14] Lapin Kansa 30.8.1964.
[15] Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat. Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. Rovaniemen kaupunginarkisto (RKA).
[16] Nummelin 2001.
[17] Aufstellung über von der Ortskommandantur gemietete Räume im Ortskommandanturbereich Rovaniemi. Yhteysesikunta Roi. Hallinnollinen toimisto (toimisto X) 1941 - 1944: KDN:o 5480/X/D/215, Lapin lääninhallitus, Rovaniemi 28.10.1942 N:o F3284. KA. Bildplanskizze 1:5000 (Rovaniemi): Sonderluftbildabteilung des R.L.M. (Sobia) Sept. 1941.
[18] Nummelin 2001.
[19] Rovaniemen väestösuojia muokataan rauhantarpeisiin. Lapin Kansa 22.6.1960.
[20] Puolustusministeriön kauttakulkuliikenteen järjestelytoimiston asiakirjat. Kansallisarkisto (KA).
[21] Pauli Sutela, Saksan sotavoimat Kemissä vuosina 1940 - 1944. Kirjassa: Jatuli XIX. Kemin Kotiseutu- ja museoyhdistyksen julkaisu. Kemi 1984. Mikko Virkkunen, Sota-ajan muistelmia. 1991. Moniste. LMM.
[22] Pentti Karppinen, Suomalaisten saksalaisille joukoille suorittamat kuljetukset Suomen sodassa 1941 – 1945. Tiede ja ase, vol. 24 (1966), s. 202 – 249.
[23] Sampo Ahto, Aseveljet vastakkain. Lapin sota 1944 – 1945. Hämeenlinna 1980. Jorma Ahvenainen, Rovaniemn historia II 1632 – 1960. Kuopio 1970. Rovaniemen kauppalan kunnalliskertomus vuosilta 1943 - 1949. Turku 1951. RKA
[24] Nummelin 2001.
[25] S. Ahto, Saksalaisten joukkojen sopivuus sodankäyntiin Pohjois-Suomessa vv 1941 – 1945. Tiede ja ase, vol. 32 (1974), s. 151 – 194. Ahto 1980.
[26] Pentti Mikkosen haastattelu 7.7.2012. KM.
[27] Ahto 1980. Kulju 2013.
[28] Mika Kulju, Lapin sota 1944 – 1945. Juva 2013. Mikko Uola, Vallankumouksellisia, vakoilijoita ja aseveljiä. Myyttejä ja tosiasioita Lapin historiasta 1910-luvulta 1940-luvulle. Hämeenlinna 2010.
[29] Nummelin 2001. SA-kuvat.
[30] Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat. Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA.
[31] Nummelin 2001.
[32] Pekka Holopaisen haastattelu 3.3.2015.
[33] Ibid. Arkistotutkimuksia. KM. SA-kuvat.
[34] Omat kenttätutkimukset. KM. Haastattelutietoja. KM.
[35] Erkki Liljan haastattelu 10.11.2015.
[36] Omat kenttätutkimukset. KM. Ilmakuva Rovaniemen alueesta 13.9.1945. (LMM). Lapin Maakuntamuseon ilmakuvia 1960-luvulta. LMM.
[37] Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat. Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA. Ilmakuva Rovaniemen alueesta 13.9.1945. LMM.
[38] Nummelin 2001.
[39] Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunta. Saapuneet kirjeet 1940 - 1949. RKA.
[40] Kalle Korpi, Rintama ilman juoksuhautoja. Saksalaisten keskeiset rakentamiset, työmaat ja työvoima Pohjois-Suomessa 1941 – 1942. Tornio 2010. Erkki Innola, Saksalaisten sapuminen Rovaniemelle syksyllä -40. Lapin Kansa 18.8.1965. Valokuvia Lapin maakuntamuseon kuva-arkistossa. LMM.
[41] Omat kenttätutkimukset. KM.
[42] Nummelin 2001.
[43] Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan arkisto sota-ajalta 1942 - 1944. Sopimukset liitteineen. RKA. Saksalaisten rakennuslupahakemuksia. KA..
[44] Ibid.
[45] Nummelin 2001.
[46] Janne Luusua, Nivavaaran maantien, ”pysäkkitien” rakentaminen vuonna 1941. Kirjassa: Saarenkylän historia 1998.
[47] Omat kenttätutkimukset. KM. Haastattelutietoja KM.
[48] Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan arkisto sota-ajalta 1942 - 1944. Sopimukset liitteineen. Rovaniemen kaupunginarkisto. Baracken-Übersicht Stand 10.11.1941, A.O.K. Norwegen, Befehlstelle Finnland, O.Qu.1. Anlagen zum KTB, AOK 20, O.Qu. Übersichten der Versorgung, Einrichtungen der Armee, Korps und Divisionen 11.1.–25.12.1941, 16103/9, T-312/998. Oulun yliopiston kirjasto (mikrofilmi).
[49] Nummelin 2001. Arkistotietoja. Omat kenttätutkimukset. KM. Nivavaaran alueesta enemmän. tästä Kalevin historiasivujen linkistä: https://kalevimikkonen27.blogspot.fi/2017/09/tanklager-der-luftwaf-fe-nivavaarassa.html
[50] Nummelin 2001. Martti Ursin, Pohjois-Suomen tuhot ja jälleenrakennus saksalaissodan 1944 – 1945 jälkeen. Oulu 1980. Lapin Kansa 17.4.1945.
[51] Nummelin 2001.
[52] Nummelin 2001. Arkistotietoja. KM.
[53] Nummelin 2001. Susanna Runtti, Rovaniemi sota- ja jälleenrakennusvuosina. Kirjassa: Matti Enbuske, Susanna Runtti, Turo Manninen, Jokivarsien kasvatit ja junantuomat. Rovaniemen historia 1721 – 1990. Jyväskylä 1997. Eljas Pölhö, Rataosat Rovaniemi-Kemijärvi ja Kemijärvi-valtakunnan raja. Resiina 4/1986. Haastattelutietoja. KM.
[54] Ibid. Omat kenttätutkimukset. KM.
[55] Nummelin 2001.
[56] Haastattelu-, kartta- ja arkistotietoja. Omat kenttätutkimukset. KM.
Oikaisu kohtaan Jääskeläisen asema. Kuvassa oleva rakennus oli ratavartijan asunto, ei asema. Ratavartijan nimi oli alkuaikoina Jääskeläinen. Jääskeläisen seisakkeella oli radan varressa laituri, joka oli samalla korkeudella kuin vaunun lattia. Laituri purettiin 1950-luvun alussa. Seisake oli 150 m Kemin suuntaan tuosta asunnosta eli vahtituvasta, samalla puolella rataa.
VastaaPoistaKiitos tarkentavasta kommentista. Kuvan tiedot on nyt korjattu.
PoistaOnkohan sitä koskaan tutkittu, mitä tuolla Pirttilammessa piilee syvyyksissä? Kuulopuhetta vanhaa kun liikkuu että saksalaiset olisi sinne heittäneet vaikka mitä kalustoa ja mahdollisesti räjähteitä sinne sodan aikana. Olisi mielenkiintoista jos sukeltajat kävisivät siellä. Tämä asia nousee entistä enemmän esille jos tuolle alueelle kaavaillaan asuntoja lähistölle.
VastaaPoistaKoko Pirttilammen ympäristön alue oli saksalaisten leiri- ja varastoaluetta, joten Pirttilammen pohjan paksun liejun alla voi olla vaikka mitä. Tuskin mitään isompia kuten autoja tai vastaavia, mutta ammuksia saattaa olla paljonkin. Ainakin sieltä sodan jälkeen ongittiin mm. rautanauloja sisältäneitä laatikoita. Sukeltaja tuskin näkee mitään liejun ja samean veden takia, mutta nykyisillä laitteilla pohjaa voitaisiin skannata ja selvittää onko siellä metallitavaraa. Ruoppaus voisi olla vaarallista, jos siellä on ammuksia tai muita räjähteitä.
PoistaOnko pirttilampea ikinä tutkittu magneeteilla tai vastaavilla?
PoistaEi minun tietääkseni.
PoistaMielenkiintoista luettavaa, kiitos. Itsellä on tälläinen muisto sukulaisten kertomana, että olisin syntynyt TVH:n kuorma-autossa Suutarinkosken sillalla ennen kuin ehtivät sairaalalle asti . Tämähän ei liene mahdollista, koska sellaista ei käsittääkseni ollut 07.08.1949 eli täytyy olla joku lankkusilta tai tms.
VastaaPoistaSodankylän suunnalta tultiin. Ilmeisesti olivat vaihtamassa Raudanjoen tvh:n tukiaseman kuorma-auton kyydistä kevyempään autoon, kun putkahdin maailmaan.
Jos autolla on menty joen yli, sen on täytynyt tapahtua Vitikanpään lankkusillan kautta Ylikylään ja sieltä kaupunkiin.
Poista