Viihdytystoiminta Rovaniemellä ja Lapissa sekä Haus der Kameradschaft jatkosodan aikana
© Kalevi Mikkonen 2018 (päivitetty 7.3.2022)
Jatkosodan aikana sekä sotilaiden että
siviiliväestön viihdytystoiminta tuli ajankohtaiseksi maanpuolustushengen ja
yleisen jaksamisen ylläpitämiseksi. Asiaa mietittiin sekä valtakunnan että
paikallisten toimijoiden tasolla sekä suomalaisten että saksalaisten toimesta.
Propaganda-Aseveljet ry oli suomalainen vuonna 1940 perustettu järjestö, joka
toimi erityisesti jatkosodan aikana. Sen perustivat lauluntekijä kapteeni Reino
Palmroth eli nimimerkki Palle ja reportteri Pekka Tiilikainen tarkoituksenaan
järjestää viihdettä koko kansalle järjestämällä asemiesiltoja ympäri maata.
Esikuvana toimivat saksalaiset Militärische Radio Abend -tapahtumat, joita
Saksassa järjestettiin sota-aikana.(1) Tämän yksityisen järjestön lisäksi viihdytystoimintaa
alkoi syksystä 1941 alkaen järjestää Päämajan yleisesikuntaan kuuluva tiedoitusosasto, jota
johti majuri Kalle Lehmus. Osastoon kuului valistus- ja viihdytystoimisto,
jonka viihdytyskomppaniaan kuului eri alojen esittäviä taiteilijoita.(2)
Reino "Palle" Palmroth. Kuva: SA-kuva.
Selostajalegenda Pekka Tiilikainen. Kuva: SA-kuva.
Asemiesillat
ja viihdekiertueet
Palmroth toi idean asemiesiltojen
järjestämisestä Suomeen Berliinin matkaltaan kevättalvella vuonna 1941. Asemiesiltoja
järjestettiin vuosina 1941 - 1944 pääasiassa Helsingin Messuhallissa,
Konservatoriossa tai Työväentalolla, mutta myös muualla Suomessa kaikkiaan 125
kertaa. Asemiesilta nro 99 järjestettiin Rovaniemellä. Asemiesillat myös
radioitiin ja ne olivatkin suosituinta radio-ohjelmaa sota-aikana.
Asemiesiltojen lisäksi järjestettiin mm. toivekonsertteja ja
viihdytyskiertueita.(3) Esimerkiksi vuoden 1943 tammi-syyskuun aikana
kiertueita oli lähes 400 ja niihin osallistui noin 1 600 taiteilijaa: laulajia,
soittajia, tanssijoita, taikureita, näyttelijöitä ja muita viihteen
ammattilaisia. Vahva yhteishenki kuroi umpeen korkeakulttuurin ja viihteen
välisen kuilun.(4)
Asemiesiltojen
ohjelmisto koostui sekä kevyestä musiikista että vakavammasta ohjelmasta ja
mukana oli myös paljon huumoria. Suosituimpia esiintyjiä olivat mm. Einari
Ketola, Anna Mutanen, Elli Pihlaja, Mary Hannikainen, Sylvelin Långholm, Jorma
Huttunen, Kalle Ruusunen, Ture Ara, Lulu Paasipuro, Birgit Kronström, Liisa
Tuomi, Tauno Palo, Henry Theel, Olavi Virta, Kauko Käyhkö, Leif Wager, Thure
Bahne, Siiri Angerkoski, Eine Laine, Viljo Vesterinen, Harmony Sisters,
Asemieskuoro ja monet muut. Kuuluttajina toimivat useimmin Veikko Itkonen,
Martti Jukola ja Carl-Erik Creutz.(5) Useat näistä edellä mainituista artisteista
esiintyivät myös Rovaniemellä eri tilaisuuksissa.
Jo
talvisodan aikana alkanut viihdytystoiminta, jolloin Maan Turva kokosi
Ikäväntorjuntajoukkueen, jatkui kiihtyvään tahtiin jatkosodan aikana.
Esiintyjäryhmään kuuluivat Siiri Angerkoski, Tuire Orri, Uuno Laakso, Jalmari
Rinne, Aapo Similä ja Murheentorjuntapäällikkö Lapatossu eli Aku Korhonen.
Myöhemmin päämaja organisoi viihdytyskiertueita. Kiertuetoimintaan otti osaa
lähes kaikki sen ajan taiteilijat; laulajat, soittajat, näyttelijät, tanssijat,
ym. Edellä mainittujen Asemiesiltojen osallistujien ja Ikäväntorjuntajoukkueen
lisäksi mukana olivat mm. Eine Laineen Elviira Suulasvuo ja Olivia Gebhardin
Lotinanpellon Lilja, sekä Aulikki Rautawaara, Lea Piltti, Malmi Vilppula,
Martta Kontula, Juliska Koka, Sylva Rossi, Martta Kinnunen, Rosie Andrew,
Eeva-Kaarina Volanen, Alfons Almi, George de Godzinsky, Toivo Kärki, Esa
Pakarinen, Teijo Joutsela, Georg ja Eugen Malmstén, A. Aimo, Tapio Rautavaara,
Reino Helismaa, Eino Katajavuori ja monet muut.(6)
Suomalainen,
mutta Saksassa pitkään asunut ja siellä suurta suosiota nauttinut
oopperalaulaja, koloratuurisopraano Lea Piltti esiintyi sekä Rovaniemellä että
Kemissä yhden kerran. Hänen loppuunmyyty Rovaniemen konserttinsa 17.1.1944 oli
Suojeluskuntatalon salissa. Säestäjänä hänellä oli maailmankuulu pianisti Kosti
Vehanen. Konsertissa Piltti esitti Gluckin, Pergolesin, Schubertin, Mozartin,
Sibeliuksen, Madetojan, Kuulan ja lopuksi Palmgrenin sävellyksiä sekä valtavien
suosionosoitusten jälkeen ylimääräisinä numeroina useita suomalaisia
kansanlaulusovituksia.(7)
Maineikas koloratuurisopraano Lea Piltti. Kuva: SA-kuva.
Piltti
kertoi ennen konserttia tehdyssä Lapin Kansan haastattelussa mm. seuraavaa: ”Olen niin jännittynyt tästä matkasta. Olen
saanut niin paljon moitteita siitä, etten ole ennen kiertänyt maaseudulla.
Mutta minulla ei todellakaan ole ollut tilaisuutta. Oopperat ja muut ulkomaiset
kiinnitykset ovat tähän saakka vieneet aikani niin, että kaikki suunnitelmat
suuremmista kiertueista kotimaassa on täytynyt jättää. Olen täällä laulanut
vain Turussa ja Tampereella Helsinkiä lukuun ottamatta.” Hän vielä jatkoi: ”Olen tottunut istumaan 200 päivää vuodessa junassa,
joten olen tottunut matkustamaan. En osaa pitää sitä muuna kuin mitä
luonnollisimpana elämänmuotona. Pidän tällaisena vapaana taiteilijana olosta.
Siksi juuri jätinkin Wienin valtionoopperan, että saisin laulaa, missä haluan
ja mitä haluan. Ja kun on avustajana sellainen etevä pianisti kuin minulla nyt,
joka vielä lisäksi on oman maan poika, tuntuu esiintyminen todelliselta
nautinnolta.” Piltti aikoi tämän kiertueen jälkeen lähteä vielä
rintamakiertueellekin, josta hänellä oli jo aikaisemmin hyviä kokemuksia. ”Vuosi vuodelta isänmaa vetää minua enemmän
puoleensa, vaikka koskaan en ole siitä vieraantunut. Mutta varsinkin nyt sodan
aikana se on tullut jollain uudella tavalla erikoisen rakkaaksi. Olen siis
iloinen, että olen suomalainen ja vielä erikoisesti siitä, että olen
karjalainen.”(8)
Kesäkuun 15. vuonna 1944 saapui
Rovaniemelle vierailulle Suomalaisen Oopperan taiteilijoiden suuri kevätkiertue
esittämään Emmerich Kálmánin menestysoperetin ”Kreivitär Mariza”.
Operettivalinta oli aika mielenkiintoinen, sillä Kálmán oli juutalaissyntyinen
säveltäjä, joka pakeni Wienistä ensin Pariisiin ja sieltä Yhdysvaltoihin
natsien valtaantulon jälkeen. Varmaankin sen takia tätä operettia ei esitetty
saksalaisten Haus der Kameradschaft -talolla vaan Suojeluskuntatalon salilla.
Tämä kiertue kiersi kuukauden ajan eri puolella Suomea pohjoisimman
etappipaikan ollessa Rovaniemi. Mukana olivat Elli Pihlaja nimiosassa, sekä
Thure Bahne, Yrjö Ikonen, Sylvelin Långholm, Martti Seilo, Impi Karima, ja
Rafael Karima. Musikaalisesta johdosta huolehti kapellimestari George de
Godzinsky ja tanssisolisteina olivat Irja Koskinen ja Alex Saxelin. Lavastus
oli Lasse Elon käsialaa. Helsingissä tämä Antti Halosen ohjaama operetti oli
saanut suuren yleisö- ja arvostelumenestyksen. Illasta iltaan se oli ollut
loppuunmyyty. Lippujen hinnat Rovaniemellä olivat 20 – 100 markkaa. Operetti
sai suuren suosion myös Rovaniemellä ja yleisö eli mukana välittömämmin kuin
esim. Helsingin esityksissä johtuen ehkä siitä, että Rovaniemellä tämän tapaiset
esitykset olivat sangen harvinaisia.(9)
Operetti "Kreivitär Marizan" tähdet Elli Pihlaja ja Thure Bahne. Kuva joulukuulta 1942. Kuva: SA-kuva.
Asemiesilloissa
esiintyi Suomen suosituimpien artistien lisäksi joukko kovia kansainvälisiä
tähtiä lähinnä Saksasta ja Ruotsista. Helsingissä esiintyivät mm. ruotsalainen
laulaja Zarah Leander, saksalainen laulaja/elokuvatähti Ilse Werner,
rintamaradiossa erityisen suosittu chileläinen laulaja ”Chilen satakieli”
Rosita Serrano, ruotsalainen näyttelijä-laulaja Sickan Carlsson sekä
itävaltalainen laulaja/elokuvatähti Lizzi Waldmüller. Ulkomaalaiset naistähdet
saattoivat nousta rintamalla lähes myyttisiksi olennoiksi sen jälkeen kun
heidän äänensä oli kuultu korsun radiosta asemiesillan suorassa lähetyksessä.(10) Ilse
Werner ja Lizzi Waldmüller esiintyivät Suomessa kulttuurivaihto-ohjelmien vieraina. Saksaan lähetettiin Suomesta vastaavasti
lauluyhtye Harmony Sisters.
Saksalainen erittäin suosittu elokuvatähti ja laulaja Ilse Werner esiintyi toukokuussa 1943 Helsingin Konservatoriossa. Hän ei kuitenkaan käynyt Rovaniemellä, vaikka muisteluissa niin onkin kerrottu. Kuva: SA-kuva.
Paikallinen
viihdytystoiminta Lapin alueella
Tämän valtakunnallisen toiminnan lisäksi
Lapissa ja Rovaniemellä viihdytystoimintaa järjestivät Yhteysesikunta Roi ja
saksalaisten omat viihdytys- ja propagandaosastot (mm. Propagandakomppania 680),
jotka järjestivät saksalaisten esiintyjien kiertueita. Myös Suomen
puolustusvoimien ohjelmatoimisto järjesti vierailevia taiteilijoita
saksalaisten viihdytyskiertueille. Suomalaiset taiteilijat olivat varsin
mielissään, jos heidät komennettiin esiintymään saksalaisten esiintymislavoille
niin Suomen kuin Norjankin puolelle. Saksalaiset nimittäin olivat hyvin
avokätisiä maksaessaan palkkioita ja tarjoilut olivat usein ruhtinaallisia.(11)
Jo syyskuussa
vuonna 1941 Kursungin Waldlagerin upseerikerholla eli saksalaisittain kasinolla
vieraili suomalainen viihdytyskiertue George de Godzinskyn ja nuoren Liisa
Tuomen johdolla. Ohjelma sisälsi tanssi- ja lauluesityksiä.(12) Erittäin suureen
suosioon sota-aikana noussut laulaja Henry Theel esiintyi saksalaisille Lapin
kiertueella ainakin Liinahamarissa. Theel kierteli rintamilla oopperan
kapellimestarin Nisse Rinkaman johtaman ”Meidän poppoo” -ryhmän kärjessä. Theel
muisteli: ”Liinahamarissa esiinnyimme
siellä oleville saksalaisille joukoille. Mukana oli myös kenraali Philipp,
suurin sotaviskaali, jolle minä olen laulanut. Ennen esiintymistä Rinkama
teroitti, että pistäkäähän, pojat, parastanne. Minä lauloin saksalaisia
klassikoita. Suosionosoituksista päätellen en ollenkaan huonosti. Rinkamakin
taisi siinä jotain kehaista. Samalla ilmaantui kylmä hiki otsalleni. Muuan
saksalainen kersantti tuli ilmoittamaan, että minun olisi välittömästi
ilmoittauduttava kenraali Philippille. Minä menin, polvet jälleen jännityksestä
täristen. Kenraali tarjosi kättään, tarjosi sikaarinkin, ja sanoi, että jos
minä olisin saksalainen ja hänen alaisensa, niin tuollaisesta laulusta hän
tekisi minusta oikopäätä luutnantin!”(13)
Rovaniemelläkin syyskuussa 1941 käynyt viihdytyskiertue Liinahamarin maisemissa. Vas. Liisa Tuomi, Kalle Viherpuu, George de Godzinski ja Helvi Valkonen-Miettinen. Kuva: SA-kuva.
Saksalaisten organisaatiossa AOK:n (Armeeoberkommando), Luftwaffen, Organisaatio Todtin ja Korückin (Kommandant des Rückwertigen Armeegebiet) esikunnissa oli oma viihdytys- ja valistusosasto, joka johti ja valvoi omien joukoissa kyseistä toimintaa. Myös Rovaniemellä kaikissa näissä toimipisteissä järjestettiin viihdytystoimintaa, joskin suurimmat tapahtumat järjestettiin aina Haus der Kameradschaft -talossa, kun se valmistui maaliskuussa 1943. Usein samat artistit esiintyivät useassa paikassa kiertueellaan. Taiteilijoiden lisäksi kiertueita pitivät myös tiedemiehet ja propagandapuhujat.(14)
Saksalaisilla oli viihdytystoimintaa varten
varattuna muhkea budjetti (Suomen rahassa laskettuna kuusi
markkaa/mies/kuukausi). Viihdytystoiminta käsitti seuraavat toiminnot:
viihdytyskiertueet, elokuvat, sotilaskodit, rintamakirjastot, urheilutoiminnat,
orkesteri- ja laulukuorot, radiotoiminnan, sanomalehtitoiminnan.
Viihdytyskiertueita, jotka olivat monipuolisia, vieraili runsaasti joukkojen
keskuudessa. Erään kuukauden aikana oli 30 viihdytyskiertuetta AOK 20:n alueella.(15) Mm. toimintaselonteko (Tätigkeitsbericht)
ajalta 1.1. - 30.6.1943 kertoo, että tällä ajalla esiintyi yhteensä 54 KDF-Spielgruppen(16) -taiteilijaryhmää eri puolilla AOK 20:n
toiminta-aluetta. Näistä 26 oli 1-3 hengen, 21 4-6 hengen ja seitsemän yli 7
hengen esiintyjäryhmiä. Näiden lisäksi tällä ajanjaksolla esiintyi myös yksi
suomalainen esiintyjäryhmä sekä ruotsalainen oopperalaulaja Lisa
Tunell-Scharrer.(17)
Elokuvien esittäminen oli erittäin suosittua. Saksalaisilla
oli käytettävissä lukuisia elokuvateattereita, sekä omia että suomalaisia, sekä
lukuisia autoilla kuljetettavia ns. liikkuvia teattereita, joissa kävi
tuhansittain katsojia. Viihdytystoimintaa oli myös urheilu, kesällä erityisesti
jalkapalloilu, jolloin järjestettiin mm. eri joukko-osastojen välisiä otteluita
ja lopuksi armeijan mestaruuskilpailu. Talvella päälajeina olivat hiihto,
ampumahiihto, pujottelu ja jopa jääpallokin. Musiikkipuolella useimmilla
joukko-osastoilla oli oma orkesteri- ja laulukuoro. Radioita oli joukoilla
runsaasti käytettävissä, joten mm. Lapplandsenderin orkesteri- ja äänilevykonsertteja
voitiin kuunnella sotaradiosta missä vain. Lapplandsenderin ohjelmatiedot
julkaistiin Lappland-Kurier -lehdessä joka viikko.(18)
Yhteysesikunta Roi oli vastuussa
suomalaisten joukkojen viihdytyskiertueista Lapin alueella. Sen oman
henkilökunnan keskuudessa perustettiin mm. kamariorkesteri ja hengellinen
näytelmäkiertue, jotka molemmat vierailivat myös rintamajoukkojen luona. Yht.E
Roin torvisoittokunta (entinen 13. Prikaatin soittokunta) vieraili samoin rintamilla.
Saksalaisten kanssa järjestettiin yhteisiä juhlia ja aseveli-iltoja, joihin
tuli sekä suomalaisia että saksalaisia esiintyjiä. Saksalaiset halusivat
suomalaisia esitelmöitsijöitä luennoimaan, mutta heitä kävi Rovaniemellä ja
muualla lapissa hyvin niukalti. Tunnetuimmista mainittakoon Argentiinassa
tekemillään tutkimusretkillä kuuluisaksi tullut maantieteilijä ja geologi Väinö
Auer ja lintutieteilijä professori Pontus Palmgren. Erityisesti saksalaiset
toivoivat vieraakseen runoilija-professori V.A. Koskenniemeä, joka tunnettiin
erityisenä Saksan ystävänä, mutta hänen esitelmämatkaa Yht.E. Roi ei pystynyt
järjestämään. Suomalaisia taiteilijavierailuja sen sijaan järjestettiin useita,
mm. Aulikki Rautawaara, Anna Mutanen ja Edit Häkkinen esiintyivät tilaisuuksissa.(19)
Kemin työväentalon asemiesilta 1.10.1942. Laulaja Helvi Valkonen-Miettinen ja George de Godzinsky, joka yhtyeellään huolehti säestyksestä. Kuva: SA-kuva.
Haus
der Kameradschaft
Rovaniemellä toimintaa haittasi
kunnollisten konserttitilojen puute. Suojeluskuntapiirin talon sali oli lähes
ainoa paikka, jossa niitä voitiin järjestää. Myös koulujen juhlasalit olivat
joskus käytössä, mutta lähinnä saksalaisten järjestämiä omia tilaisuuksia tai
lastenjuhlia varten. Saksalaiset tekivät esityksen uuden kulttuuritalon
rakentamisesta, jolloin myös Rovaniemelle olisi helpompi saada kuuluisia
esiintyjiä vierailemaan.
Tämän seurauksena rakennettiin saksalaisten
ehkä kuuluisin ja aikalaisille mieleen painuvin talo nimeltään Haus der Kameradschaft
eli ”Toveruuden talo”. Kun saksalaiset anoivat kauppalalta rakennuslupaa KDF (Kraft durch Freude)-teatterille,
jolla nimellä he sitä aluksi kutsuivat, yhtenä perusteena mainittiin, että he olivat
joutuneet kieltäytymään monesta korkeatasoisesta vierailusta sen takia, että
sopivaa tilaa ei ollut käytettävissä. Perusteena mainittiin myös, että talo
tulisi palvelemaan paitsi saksalaisia niin myös suomalaisia sotilaita.(20) Saksalaisilla oli tarkoitus myös esitellä
saksalaista kulttuuria suomalaisille ja tietenkin myös omille joukoille.(21)
Talo valmistui maaliskuussa 1943, ja juhlallisia
avajaisia vietettiin 15.3.1943 kenraalieversti Eduard Dietlin vihkiessä talon
käyttöön. Avajaisissa oli paikalla sekä Wehrmachtin että Lapin
paikallishallinnon edustajia. Dietlin lisäksi Wehrmachtin korkeaa johtoa
edustivat Norjan Reichskommissar Josef Terboven ja Luftwaffen Luftflotte 5:n
komentaja kenraalieversti Hans-Jürgen Stumpff. Maa-alue, joka oli 4 656 neliömetriä,
vuokrattiin Rovaniemen kauppalalta. Vuokrasopimuksen teki Saksan puolelta
paikalliskomendantin virasto (Ortskommandantur 557).(22) Kulttuuritalo oli Saksan Työrintaman (Deutsche
Arbeitsfrontin) virkistystoimintaa hoitaneen Kraft durch Freude (voimaa ilosta)
-järjestön rakennuttama. Talo oli Shellin huoltoaseman lähellä, nykyisen
virastotalon paikalla Valtakadun ja silloisen Kittiläntien risteyksessä.
Teatterin ja taiteilijakodin sijainnit Valtakadun ja Kittiläntien kulmauksessa. Asiakirja: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Teatterin piirustukset. Asiakirjat: Rovaniemen kaupunginarkisto.
Artikkeli Toveruuden talon avajaisista. Lappland-Kurier 23.3.1943.
Haus der Kameradschaft eri kuvakulmista. Yläkuvat: SA-kuva. Alimmainen kuva: Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto/Lapin maakuntamuseo.
Talo rakennettiin teatteriarkkitehtuurin ja
uusklassismin perinteiden mukaisesti. Pitkänomaisen rakennuksen pääsisäänkäynti
oli päädystä, jota koristivat klassiset päätykolmiot.(23) Talossa oli 350-paikkainen juhlasali, jossa
oli suuri näyttämö.(24) Rovaniemellä tiuhaan vieraillut Josef Terboven
lahjoitti tuolit ja kaikki näyttämötarvikkeet.(25) Toveruuden talon pohjoispuolella rakennettiin
elokuussa 1943 myös Taiteilijakoti (Künstlerheim), jossa majoitettiin Toveruuden
talossa ja muualla vierailevia esiintyjiä. Näiden rakennusten länsipuolelle
rakennusten puoliväliin tehtiin kesällä 1943 myös isohko käymälärakennus, jossa
oli erikseen miesten ja naisten puoli.(26) Saksalaiset tuhosivat kaikki rakennukset
lokakuussa 1944.
Propagandakomppania 680:n luutnantti ja
kirjailija Ernst Erich Strassl kirjoitti Toveruuden talon avajaisista
Lappland-Kurier -lehdessä 23.3.1943 seuraavasti (sama kirjoitus julkaistiin
Lapin Kansassa 1.4.1943 suomennettuna): ”Kun
joskus kirjoitetaan tämän sodan historiaa, tulevat myöhemmät sukupolvet
varmaankin pitämään eräänä tämän sodan silmiinpistävänä ilmiönä sitä
tosiseikkaa, että on onnistuttu niin suuressa määrin sovelluttamaan käsitettä
”Voimaa ilosta” myös sotatapahtumiin. Tähän käsitteeseen sulautuu nykyään erään
järjestön ansiokas työ, järjestön, joka perustettiin aikoinaan luovan
saksalaisen yksilön iltojen viihdytykseksi ja jonka johto pyrkii
määrätietoisesti huolehtimaan sotilaitten vapaa-ajasta ja siten auttamaan heitä
heidän vaikean tehtävänsä keventämisessä. Useamman kerran on asiantuntevalla
taholla todettu miten suuresti tämä sota eroaa isiemme sodasta, ja olemme
ylpeitä siitä, että niin on. Saksalaiselle sotilaalle, joka on päivä päivältä,
tunti tunnilta valmis panemaan elämänsä alttiiksi, on ainoastaan paras kyllin
hyvää.
Joka
tuntee Pohjois-Suomen rintamat, tietää, miten paljon voimia on pantu liikkeelle
sotilaan viihdyttämisen palvelukseen. Rajapyykki tässä työssä on epäilemättä
suuren, viihdytystoimintaa varten rakennetun talon, ”Toveruuden talon”,
vihkiminen, jonka kenraalieversti Dietl, Saksan puolustusvoimien ylipäällikkö,
näinä päivinä eräällä Pohjois-Suomen paikkakunnalla on luovuttanut
tarkoitukseensa.
Korkeitten
vieraitten, sekä sotilas- että siviilielämän edustajien läsnä ollessa, jotka
samoin olivat nähneet vaivaa suunnitelman toteuttamisessa, selosti ylipäällikkö
lähemmin tämän "Toveruuden talon" merkitystä. Nimi
"toveruus" oli annettu kahdessa mielessä, sekä suomalaisia aseveljiämme
että omia sotilaitamme varten. Heille kaikille tulee tämän "Toveruuden
talon" olla ystävä ja auttaja, sen tulee antaa heille matkaan kovan ja
vaikean velvollisuuden täyttämisessä hiukan iloa ja huumoria. Se luotiin
aseveljeyden merkeissä ja taistelevan armeijan palvelemiseksi, ja näissä
merkeissä tulee se edelleen toimimaan.
Juhlallisissa
avajaisissa, joissa oli läsnä lukuisien kutsuvieraiden ohella läpikulkumatkalla
olevia lomalaisia ja haavoittuneita, esitettiin ohjelma, joka oli huomattava,
ei ainoastaan siitä syystä, että kaikki esitykset olivat korkeata luokkaa, vaan
myös taiteilijain kirjavan kokoonpanon takia. Erinomaisten suomalaisten ja
saksalaisten taiteilijoitten rinnalla, joita oli lomautettu sekä Karjalan korvesta
että Suomen muilta rintamalohkoilta ja jotka muodostivat esiintyjien suurimman
osan, näyttivät myös Suomen ja kotimaamme kuuluisat taiteilijat taitoaan.
Niin
sujui tämä ilta, josta jäi vain kauniita muistoja ja pysyviä vaikutelmia
taiteellisessakin suhteessa ystävyydessä suomalaisten aseveljiemme kanssa,
mille läsnä oleva yleisö innostuneesti ilmitoi kiitoksensa ja tunnustuksensa.”(27)
Talossa esiintyi viihdetaiteilijoita
Saksasta, Ruotsista ja Suomesta. Siellä järjestettiin saksalais-suomalaisia
tilaisuuksia saksalaisten omien tilaisuuksien ohella. Ohjelmassa oli Suomen
Punaisen Ristin tukinäytäntöjä, sotilasjuhlia, joulujuhlia lapsille,
konsertteja, balettia ja elokuvanäytöksiä.(28)
Toveruuden talon konsertissa esiintyivät
itävaltalainen vuoden 1939 ”Bel Ami” -elokuvassa läpilyöntinsä tehnyt näyttelijä-laulaja
Lizzi Waldmüller (1904 – 1945) ja hänen säestäjänsä säveltäjä-pianisti Franz
Grothe (1908 – 1982), jotka olivat heinäkuussa 1943 konserttikiertueella
Suomessa. Lapin Kansan musiikkikriitikko
Josefiina kertoi Waldmüllerin Rovaniemen konsertista 4.7.1943 Lapin Kansassa
mm. seuraavaa: ”Jälleen saatiin kuulla
Franz Grothen sävellys – toisensa jälkeen ’maailmankuuluun’ Bel-Amihin saakka,
jota varmaan kukaan ei osaa laulaa kuin Lizzi, charmikas, pehmeä pikku wienitär…
Ja välillä saatiin kuulla Benatskyä ja Peder Kreuderiä. Yleisö haltioitui laulu
laululta ja Lizzi lämpeni. Lopuksi tuli jo hempeästi ihan sydäntävihlovan
haikeasti ’Bei dir war es immer so schön…’.
Aplodit eivät loppuneet ja Lizzi saapui uudelleen näyttäytymään. Pikku suomalaistyttö ojensi hänelle kimpun tummanpunaisia ruusuja ja toinen ruusukimppu tuli saksalaiselta sotilaalta... Suosionosoitukset eivät loppuneet ja Lizzi kuiskasi Franz Grothelle jotakin, joka jännitti yleisön mieltä aivan tavattomasti. Puraisi sitten veikeästi alahuultaan ja ilmoitti laulavansa suomea!! Kuulijakunnan läpi käynyt kohahdus osoitti, että suomalaistakin yleisöä oli läsnä melkoisesti. Ja sitten tuli nuhteettoman puhtaasti, aivan oikein äännettynä: ’Kun kävelin kesäillalla, näin niityn viherjän ja lintujen äänen hiljaa kuulin metsässä visertävän…’.”(29)
Rovaniemen konsertti oli Waldmüllerin ja Grothen ehdoton pääesiintyminen Suomessa. Tällöin he esiintyivät pääasiassa omille maanmiehilleen. Konsertti radioitiin suorana lähetyksenä Berliiniin asti ”Aina soi” -ohjelmassa.(30)
Aplodit eivät loppuneet ja Lizzi saapui uudelleen näyttäytymään. Pikku suomalaistyttö ojensi hänelle kimpun tummanpunaisia ruusuja ja toinen ruusukimppu tuli saksalaiselta sotilaalta... Suosionosoitukset eivät loppuneet ja Lizzi kuiskasi Franz Grothelle jotakin, joka jännitti yleisön mieltä aivan tavattomasti. Puraisi sitten veikeästi alahuultaan ja ilmoitti laulavansa suomea!! Kuulijakunnan läpi käynyt kohahdus osoitti, että suomalaistakin yleisöä oli läsnä melkoisesti. Ja sitten tuli nuhteettoman puhtaasti, aivan oikein äännettynä: ’Kun kävelin kesäillalla, näin niityn viherjän ja lintujen äänen hiljaa kuulin metsässä visertävän…’.”(29)
Rovaniemen konsertti oli Waldmüllerin ja Grothen ehdoton pääesiintyminen Suomessa. Tällöin he esiintyivät pääasiassa omille maanmiehilleen. Konsertti radioitiin suorana lähetyksenä Berliiniin asti ”Aina soi” -ohjelmassa.(30)
Näyttelijä-laulaja Lizzi Waldmüller ja hänen säestäjänsä säveltäjä-pianisti Franz Grothe esiintyivät myös Rovaniemellä Toveruuden talolla 4.7.1943. Waldmüller kuoli vain kuukausi ennen sodan päättymistä. Kuva: SA-kuva.
Toveruuden talossa järjestettiin Propaganda-Aseveljien
Asemiesilta nro 99 kaksi kertaa saman illan aikana 13. huhtikuuta vuonna 1944. Esiintymässä olivat mm.
oopperalaulajat Anna Mutanen ja Erkki Eirto, kapellimestari George de
Godzinsky, harmonikkamestari Onni Laihanen, iskelmälaulaja Ingegerd Ullstedt ja
koomikko-näyttelijä Siiri Angerkoski.(31)
Sopraano Anna Mutanen esiintyi lukuisissa viihdytystilaisuuksissa, mm. Rovaniemellä Toveruuden talolla järjestetyssä asemiesillassa. Kuva: SA-kuva.
Rovaniemen esiintyjälistaa vuosilta 1943 –
1944:
-Saksalainen sotilasorkesteri
ylikapellimestari Alois Krallin johdolla, solistina Hans Kolund, August Fazelt
(viulu) ja Werner Brange (piano) 8.4.1943 (32)
-Tanssija-koreografi ja elokuvanäyttelijä
Daisy Spies (1905 – 2000) und seine Kammertanzgruppe 2.7.1943
-Ruotsalainen oopperalaulaja, mm. Nürbergs
Stadttheaterissa vuosina 1935 – 1938 esiintynyt, Lisa Tunell-Scharrer (1905 –
1992) esiintyi kesäkuussa ja uudelleen 2.7.1943
-Näyttelijä-laulaja Lizzi Waldmüller (1904
– 1945) ja säveltäjä-pianisti Franz Grothe (1908 – 1982) 4.7.1943
-Finnische Gruppe ”Saxelin” 8.-11.7.1943
-Thea Leyman 13.7.1943
-Ryhmä Quer durch Opera und Operette
12.-19.7.1943
-Roth-Quartett (klassista musiikkia)
20.-23.7.1943
-Artisten parade (useita artisteja)
25.-26.7.1943 ja 1.-10.11.1943
-Finnische Gruppe Sundman elokuussa 1943
-Konzerttrio von Horn elokuussa 1943
-Berliner Solisten elokuussa 1943 ja 11.9.1943
-Sveitsiläinen tenori Herbert Ernst Groh und das Orchester des verst. Geb. Jäg. 8.-9.9.1943
-Laulaja Mile Sagawe 8.-11.9.1943
-Suomalainen oopperalaulaja Harry Heinrichsén 10.9.1943
-Finnische Soldatengruppe ”Pohjan Pojat”
29.9.1943
-Stadttheater Mährisch Ostrau 6.-15.12.1943
-Varieté Albrecht 5.-14.11.1943 ja
25.-26.12.1943 (33)
-Pianotaiteilija Kerttu Bernhard 2.2.1944 (34)
-Finnische Gruppe v. Willebrand 19.-20.2.1944
-Finnische Tanzgruppe Puolanne 24.-28.2.1944
-Finnische Gruppe Bruno Nurmi-Johansson (taikuri ja vatsastapuhuja) 14.-31.3.1944
-Finnische Gruppe Sundman 18.-25.3.1944
-Keller-Duo 3.-14.4.1944
-Edith Rath 1.-4.5.1944
-Georg Kaffer 14.-16.5.1944
-Alleinunterhalter P. Richter 4.6.1944
-Konzertgruppe Flentjen 15.6.1944
-Finnische Gruppe v. Willebrand 19.-20.2.1944
-Finnische Tanzgruppe Puolanne 24.-28.2.1944
-Finnische Gruppe Bruno Nurmi-Johansson (taikuri ja vatsastapuhuja) 14.-31.3.1944
-Finnische Gruppe Sundman 18.-25.3.1944
-Keller-Duo 3.-14.4.1944
-Edith Rath 1.-4.5.1944
-Georg Kaffer 14.-16.5.1944
-Alleinunterhalter P. Richter 4.6.1944
-Konzertgruppe Flentjen 15.6.1944
Lisäksi esiintymässä kävi erilaisia teatteriryhmiä, taikureita, koomikkoja, saksalaisia ja suomalaisia soittokuntia ja monia muita
esiintyjiä. Ohjelmaa riitti lähes jokaiselle päivälle varsinkin maaliskuusta
syyskuuhun 1943 saakka. Sen jälkeen tahti oli hieman hiljaisempaa.
Suosittu tanssija-koreografi ja
elokuvissakin esiintynyt Daisy Spies (1905 – 2000) ja hänen Kammertanzgruppe
kävivät 2.7.1943 esiintymässä Toveruuden talolla Rovaniemellä vuoden 1943
pohjoisen kiertueella. Spies ja hänen ryhmänsä esiintyi myös Alakurtissa ja Kemissä lentoarmeijakunnan esikunnan teatterisalissa. Muita kuuluisuuksia, jotka vierailivat Rovaniemellä olivat sveitsiläinen näyttelijä ja suosittu radioesiintyjä, tenori Herbert Ernst Groh sekä Kairossa syntynyt näyttelijä, tanssija ja laulaja Marika Rökk, "natsien Ginger Rogers". Kun hän vieraili 20. vuoristoarmeijan esikunnassa, tuumi kenraalieversti Dietl hänelle ominaiseen tapaan: "Tiedättekös jääkärit, iltapäivällä hän tanssii teille, mutta illalla vain minulle."(35) Myös kuuluisa suomalainen balettitanssija ja
elokuvissakin esiintynyt Lucia Nifontova (1913 – 1987) ja Alexander Saxelin esiintyivät Rovaniemellä
Toveruuden talolla.(36)
Marika Rökk oli aikansa tähti. UFA:n mainos Signaali-lehdessä Fi nro1/tammikuu 1942.
Lucia Nifontova ja Alexander Saxelin tanssiesityksessä. Kuva: SA-kuva.
Merkittävä tapaus oli Walter Hochtrittin
ohjaaman ”Figaron häät”-oopperan esittäminen saksalaisille sotilaille Toveruuden
talolla peräti 35 kertaa touko-kesäkuussa 1943. Hochtritt yhdessä Erich
Wittmannin kanssa huolehti myös orkesterin johtamisesta. Joka kerta paikalla
oli täysi sali eli 400 katsojaa. Yhteensä esitykset keräsivät 12000 katsojaa. Figaroa
esitti Theo Teren, Susannea Edith Berger ja kreivitärtä Freya Feldmann.(37)
Toveruuden talon suosituissa elokuvanäytöksissä
näytettiin propagandaministeri Joseph Goebbelsin johtaman UFA:n (Universum
Film AG) tuottamia uusimpia
saksalaisia värielokuvakassamagneetteja, kuten ruotsalaisen näyttelijättären
Kristina Söderbaumin (1912 – 2001) tähdittämät ja hänen aviomiehensä Veit
Harlanin ohjaamat agfacolor-filmit ”Kultainen kaupunki” (Die Goldene Stadt,
1942) ja ”Lumpeenkukka” (Immensee, 1943). Erittäin katsottu värielokuva oli
suosittujen saksalaisten näyttelijöiden Hans Albersin ja Ilse Wernerin tähdittämä
ja Josef von Bákyn ohjaama Münchausen (1943), joka veti valtavia katsojalukuja
lukuisissa paikoissa, jossa sitä esitettiin.(38)
Näihin tilaisuuksiin saivat osallistua myös
suomalaiset. Varsinkin koululaisille elokuvat olivat suuri tapaus. Heillä oli
ilmainen sisäänpääsy, jos tilaa riitti. Saksalaiset jakoivat usein vapaalippuja
naapureilleen ja tuttavilleen. Toveruuden talon myötä Rovaniemen kulttuurielämä
sai melkoisen kansainvälisen tarjonnan osakseen.(39) Suojeluskuntapiirin esikunta sai myös
esityksiin vapaalippuja, joita jaettiin esikuntakomppanian sotilaille. Lisäksi
saksalaiset luovuttivat tiloja korvauksetta hyväntekeväisyysnäytäntöihin.
Kulttuuritapahtumien lisäksi talossa järjestettiin 14.5.1943 suuri saksalaisten
sotilaiden puhdetyönäyttely, jonka avasi kenraalieversti Dietl. Näyttely antoi
hyvän yleiskuvan Lapissa olevien saksalaisten sotilaiden korkeasta
taiteellisesta osaamisesta, kuten toimintaselonteossa mahtipontisesti kerrottiin.(40)
Sankarivainajien muistopäivän iltajuhla pidettiin Haus der Kameradschaftissa 16.5.1943. Pohjolan Työ 18.5.1943.
________________
English summary: The entertainment
activities in Lapland and Rovaniemi during the Continuation War and the Haus
der Kameradschaft in Rovaniemi
The
1940s have been named the Golden Years of Finnish entertainment. During the
Continuation War the importance of entertainment grew rapidly. Thanks to the
experience artists acquired during these years Finnish popular music gained a
position which has lasted to this day. In no other European country except
Italy does domestic pop music sell as well as in Finland. The best remembered composers
of the war years were Georg Malmstén and George de Godzinsky. The most popular
show was ”Brother-in-arms -show” which was every time (125) broadcasted in
Finnish radio. All the best Finnish and several famous German and Swedish artists
performed in these shows, many of them also in Rovaniemi and elsewhere in
Lapland. The "Brother-in-arms -show" 99 was in Rovaniemi.
During
the Continuation War in Rovaniemi the various services of German information
and cultural institutions such as theater, bookstore, artists’ residence and
radio station were enjoyed also by local residents. In particular, the cultural
facility known as “Haus der Kameradschaft”, completed in March 15th 1943, was
an impressive building with 350 seats and a large stage.
Famous
German, Swedish and Finnish entertainers, such as Lizzi Waldmüller and Franz
Grothe, Daisy Spies, Lisa Tunell-Scharrer, Lucia Nifontova, Anna Mutanen and
many others performed there, and the most popular events were screenings of
films and concerts. The Veit Harlan films The Golden City (1942) and Immensee:
A German Folksong (1943), and Joset von Báky’s Münchausen (1943) all big
commercial successes in Germany, were the most popular films. The Germans gave
free tickets to their Finnish neighbors and friends.
Lähdeviitteet:
1. Lasse Vihonen. Radio sodissamme 1939 – 1945. Porvoo 2010. Pekka Partanen. Radiosta esiintymislavoille – Georg Malmsténin toiminta vuosina 1941 – 1948. Pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto 2012. Lapin Kansa 14.4.1944.
2. Päämaja. Tiedotusosasto 18.6.1941 – 24.8.1941. Jatkosodan ja Lapin sodan sotapäiväkirjat.
Kansallisarkisto (Digitaaliarkisto).
3. Ibid.
4. Ruotuväki 7.5.2016. Http://ruotuvaki.fi/artikkeli/-/asset_publisher/viihteen-taistelu-suomen-puolesta5. Harri Hirvi. Sota soi. Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto. Jyväskylä 2013.
4. Ruotuväki 7.5.2016. Http://ruotuvaki.fi/artikkeli/-/asset_publisher/viihteen-taistelu-suomen-puolesta5. Harri Hirvi. Sota soi. Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto. Jyväskylä 2013.
6. Ibid.
7. Lapin Kansa 18.1.1944.
8. Ibid.
9. Lapin Kansa 11.6.1944 ja 16.6.1944.
10. Maarit Niiniluoto. On elon retki näin eli
miten viihteestä tuli sodan voittaja. Viihdytyskiertueita, rintaman
kulttuuria ja Saksan suhteita vuosina 1939 – 45. Hämeenlinna 1994.
11. Viljo Korpela. Niin se on poijaat. Viihdetaiteilijat sodissamme 1939 – 1945. Juva 1991.
11. Viljo Korpela. Niin se on poijaat. Viihdetaiteilijat sodissamme 1939 – 1945. Juva 1991.
12. Wellamo Paananen. Lottana lippusiimassa.
Muistoja Wehrmachtin Lapin esikunnasta. Jyväskylä 1998.
13. Peter von Bagh, Markku Koski, Pekka Aarnio.
Olavi Virta - legenda jo eläessään. Juva 2010.
14. A. O. Väänänen. Yhteysesikunta Roin toiminta.
(Raportti). Helsinki 1947. Rovaniemen kaupungin kirjasto. 20. (Geb.) A.O.K.
Ic/g.B. Berichterzeit 1.-31.7.1943, Spielgruppen-Einsatz. Anlage 2 zum TB. AOK 20, Ic 1.7.-31.12.1943, 43871/13, 1047/T-312. Oulun yliopiston kirjaston
mikrofilmi (OYMF).
15.Väänänen 1947.
15.Väänänen 1947.
16. KDF: Kraft durch Freude. Suomeksi: Voimaa
ilosta.
17. Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr. 4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK 20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
17. Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr. 4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK 20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
18. Väänänen 1947. Lappland-Kurier passim.
19. Väänänen 1947.
20. Oberkommando der 20. (Geb.) Armee, osasto
Ic/g.B. 4.8.1942. Yleisesikunnan päällikön evl. Sittmanin kirje kauppalan
järjestysoikeudelle. Kauppalanvaltuuston ja -hallituksen arkisto. Eh:8. Rovaniemen
kaupunginarkisto (RKA).
21. Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr.
4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK
20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
22. Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat.
Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA.
Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr. 4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die
Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK 20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
23. Saatiin tämä
vapaus pitää. Tutkija
kohtaa rovaniemeläisveteraanin. Toim. Heikki Annanpalo, Ritva Tuomaala ja Marja
Tuominen. Jyväskylä 2001.
24. Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat.
Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA.
25. Mikko Uola. Vallankumouksellisia, vakoilijoita
ja aseveljiä. Myyttejä ja tosiasioita Lapin historiasta 1910-luvulta
1940-luvulle. Helsinki 2010.
26. Rovaniemen kauppala. Saksalaiskartat.
Saksalaisten rakennuslupa-anomukset/vuokrasopimukset vuosilta 1941 - 1944. RKA.
Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr. 4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die
Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK 20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
27. Lappland Kurier 23.3.1943. Lapin Kansa
1.4.1943.
28. Marianne
Junila. Kotirintaman aseveljeyttä. Suomalaisen siviiliväestön ja saksalaisten
sotaväen rinnakkainelo Pohjois-Suomessa 1941 – 1944. Helsinki 2000.
29. Lapin Kansa 23.6.1943. Lapin Kansa 6.7.1943.
30. Jari Sedergren 20.9.2006: Sedis Blog: Sodan ja
rauhan viihde 1940–1945.
http://sedis.blogspot.fi/2006/09/sodan-ja-rauhan-viihde-1940-1945_20.html
31. Lapin Kansa 15.4.1944.
32. Lapin Kansa 9.4.1943
33. 20. (Geb.) A.O.K. Ic/g.B. Berichterzeit
1.-31.7.1943, Spielgruppen-Einsatz. Anlage 2 zum TB. AOK 20, Ic
1.7.-31.12.1943, 43871/13, 1047/T-312. OYMF.
34. Lapin Kansa 2.2.1944.
35. 20.
(Geb.) A.O.K. Ic/g.B. Berichterzeit 1.-31.7.1943, Spielgruppen-Einsatz. Anlage
2 zum TB. AOK36.Ic 1.7.-31.12.1943, 43871/13, 1047/T-312. OYMF. Konrad Knabe. Lapin lentotiedustelijat. Jyväskylä 1983.
36. 20. (Geb.) A.O.K. Ic/g.B. Berichterzeit 1.-31.7.1943, Spielgruppen-Einsatz. Anlage 2 zum TB. AOK36.Ic 1.7.-31.12.1943, 43871/13, 1047/T-312. OYMF. Riku Lavia. Pakomatka pommisuojaan. Lapin
Kansa 4.5.2013.
37. Lapin Kansa 13.6.1943.
38. 20. (Geb.) A.O.K. Ic/g.B. Berichterzeit
1.-31.7.1943, Spielgruppen-Einsatz. Anlage 2 zum TB. AOK 20, Ic
1.7.-31.12.1943, 43871/13, 1047/T-312. OYMF.
39. Lavia 2013. Junila 2000.
40. Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr. 4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK 20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
40. Oberkommando der 20. (Geb.) Armee Abt. Ic Nr. 4101/43 geh. 8.10.1943. Tätigkeitsbericht der Abteilung Ic für die Zeit vom 1.1.-30.6.1943. AOK 20, 36560/10. T-312/1038. OYMF.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti