Suomi Jäämeren rannalla
- Lapin maakuntamuseon perusnäyttelyosio Petsamon (1920-1944) historiasta
- Lapin maakuntamuseon perusnäyttelyosio Petsamon (1920-1944) historiasta
© Kalevi Mikkonen 2017
Lapin maakuntamuseossa on avautunut uusi perusnäyttelyosasto, joka
kertoo Petsamon historiasta vuosina 1920 – 1944, jolloin alue kuului Suomelle. Petsamon
historiaa on toki aiemminkin ollut esillä museon näyttelysalissa, mutta nyt on
haluttu näin Suomi 100 –juhlavuoden kunniaksi tehdä laajempi esittely museossa
olevasta aineistosta perusnäyttelyn osaksi. Museon johtaja Hannu Kotivuori
korosti, että Petsamon historian tallentaminen on Lapin maakuntamuseon
vastuualuetta, vaikka Petsamo ei enää kuulukaan Suomeen. Näyttelyssä pääosassa ovat alueen
kulttuurilliset piirteet, luonto, elinkeinot ja ihmisten arkinen elämä, ja
siellä on esillä runsaasti aitoa petsamolaista
esineistöä, arkistoaineistoa ja valokuvia Lapin maakuntamuseon kokoelmista. Petsamon
alueen erityispiirteitä olivat luonnonolosuhteet ja rajojen
läheisyys. Meri ja voimakkaat vuodenaikojen vaihtelut rytmittivät
elinkeinotoimintaa ja ihmisten elämää alueella.
Näyttelyssä oleva Petsamon alueen noppapelikartta, aikansa "Afrikan Tähti". Piirtänyt Frans Nyberg. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kivipaino Oy 1931. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Petsamo liitettiin Suomeen Tarton rauhassa 14.10.1920. Rauhansopimus astui voimaan 31.12.1920 ja heti sen
jälkeen Suomi aloitti aktiivisesti Petsamon kehittämisen. Vuoden 1921
aikana siellä aloitti suomalainen kansakoulujärjestelmä. Museon arkistoissa on
hiljattain saatuna lahjoituksena erittäin harvinaisia ja suorastaan
ainutlaatuisia valokuvia Petsamon alueen koulurakennusten rakentamisista sekä
koulujen opettajista ja oppilaista. Museo ei saanut kuvia omakseen, mutta ne
digitalisoidaan myöhemmin arkistokäyttöön. Kaikkiaan museolla on parisen
tuhatta valokuvaa Petsamon alueeseen liittyen.
Petsamon oloille oli tyypillistä yhteiskunnallisten
olojen nopea muuttuminen. Petsamossa oli joitakin suurempia teollisia yrityksiä
kuten osuusliikkeen kaupat, kalajauhotehdas, tiilitehdas, Kolosjoen
nikkelikaivos ja Liinahamarin satama. Lyhyen historian aikana Petsamossa ehti
olla myös 97 erilaista liikenimeä. Siellä oli mm. sekatavarakauppoja, kone- ja
autokorjaamo sekä useita virvoitusjuomatehtaita. Elintason nousu toi mukanaan
vaatekauppoja, leipomoita, ruokaloita ja kahviloita. Lisäksi oli
erikoisliikkeitä kuten kirja- ja paperikauppa, housuliike, kultasepänliike ja
kangas- ja pikkutavaraliike. Kaikki tämä tapahtui voimakkaan asutustoiminnan,
talojen rakentamisen ja tilojen raivaamisen rinnalla. Maa- ja
porotaloudella oli Petsamossa myös melko iso merkitys.
Petsamon alueella asui suomalaisten lisäksi saamelaisia, kolttasaamelaisia, karjalaisia sekä naapurimaiden kansalaisia. Varsinkin Liinahamarissa oli lisäksi paljon muitakin ulkomaiden kansalaisia vilkkaan laivaliikenteen takia. Jatkosodan aikana alueella oli tietysti paljon saksalaisia sotilaita. Uskonnollisen jaottelun mukaan enemmistö (vuonna 1940 75 %) varsinaisista asukkaista oli luterilaisia, mutta myös ortodokseja oli alueella noin tuhat henkilöä.
Petsamon yritysten mainosmerkkejä ja piipputupakkarasia. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Petsamon alueella asui suomalaisten lisäksi saamelaisia, kolttasaamelaisia, karjalaisia sekä naapurimaiden kansalaisia. Varsinkin Liinahamarissa oli lisäksi paljon muitakin ulkomaiden kansalaisia vilkkaan laivaliikenteen takia. Jatkosodan aikana alueella oli tietysti paljon saksalaisia sotilaita. Uskonnollisen jaottelun mukaan enemmistö (vuonna 1940 75 %) varsinaisista asukkaista oli luterilaisia, mutta myös ortodokseja oli alueella noin tuhat henkilöä.
Luterilainen pappi, rovasti Sulo Soriola oli petsamolaisille tuttu hahmo 1930 - 1940 -luvuilla. Alaluostarin ortodoksikirkko annettiin vuonna 1921 luterilaisen seurakunnan käyttöön.
Kuva: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Kuva: Maire Mikkosen valokuva-albumi.
Näyttelyssä on esillä mm. Petsamon Nikkeli Oy:n virkamiesklubia
esittävä pienoismalli. Klubi rakennettiin vuonna 1937. Kolosjoen
englantilais-kanadalais- ja yhdysvaltalaisomistuksessa oleva nikkelikaivos oli
yksi merkittävimpiä nikkeliesiintymiä 1930- ja 1940 -luvuilla koko maailmassa.
Se johtikin suurvaltain, erityisesti Saksan ja Neuvostoliiton, kilpailuun ja
kamppailuun nikkelikaivoksen hallinnasta. Nikkelikaivoksen tuotanto saatiin
täyteen vauhtiin vasta vuoden 1943 aikana, jolloin se oli Saksalle elintärkeä.
Jäniskoskella oli voimalaitos, joka tuotti sähköä erityisesti Kolosjoen kaivokselle
ja siellä olevalle modernille kaivosyhdyskunnalle. Suomi myi voimalaitoksen
Neuvostoliitolle toisen maailmansodan jälkeen.
Petsamon Nikkeli Oy:n virkailijaklubin rakennuksen pienoismalli. Klubi rakennettiin vuonna 1937.
Kuva: Jukka Suvilehto/Lapin maakuntamuseo.
Kolosjoen nikkelikaivos. Kuva: Lapin maakuntamuseo.
Liinahamarin satama oli puolestaan elintärkeä niin Suomelle kuin
mm. Ruotsillekin erityisesti välirauhan aikana, jolloin se oli näille maille
ainoa portti muualle maailmaan sodan riehuessa Länsi-Euroopassa. Satama oli
Golf-virran ansiosta muutenkin ainoa koko vuoden ajan oleva jäätön satama
Suomelle. Välirauhan aikana 1940 – 1941 Petsamon ja Rovaniemen välillä oli
jatkuva kuorma-autoliikenne, jolla tavaraa kuljetettiin valtavia määriä.
Autonkuljettajina oli suomalaisten lisäksi satoja ruotsalaisia
autonkuljettajia. Myös jatkosodan aikana kuorma-auto- ja sotilasliikenne 531 kilometrin mittaisella huonokuntoisella Jäämerentiellä oli elintärkeää niin
suomalaisille kuin saksalaisillekin. Satama oli myös tärkeä kalasatama jo ennen
sotia, koska avomerikalastus oli yksi tärkeimpiä Petsamon elinkeinoja.
Kalastusalus ja kalanperkauslaituri Liinahamarin satamassa. Kuva: Kurt Wallenius/Lapin maakuntamuseo.
Liinahamarin satama-aluetta. Kuva: Lapin maakuntamuseo.
Näyttelyssä oleva Liinahamarin matkailumerkki. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Petsamon luonto oli jo 1920-luvulta alkaen suuren mielenkiinnon
kohteena. Suomen Matkailijayhdistys
arvioi Petsamon kiinnostavaksi matkailukohteeksi jo 1920-luvulla. Varsinainen
matkailu Petsamoon alkoi Jäämerentien valmistumisen (1931) myötä. Paatsjoen
rannalla sijaitseva Kolttakönkään matkailumaja oli kuitenkin jo vuonna 1921
Suomen Matkailijayhdistyksen käytössä. Petsamon matkailu oli sekä monen
suomalaisen että ulkomaalaisen matkailijan ja luontoharrastajan toiveiden
täyttymys niin kesällä kuin talvella. Tunturit, vuonot, kalaisat joet ja meri
sekä alueen eläinkunta viehättivät matkailijoita eksoottisuudellaan. Arktinen luonto ja kulttuurien kirjo
houkuttelivat Petsamoon vuosittain yli 20 000 matkailijaa. Kolttien ja Jäämeren
kalastajien maakuntana markkinoitu Petsamo nousi Suomen suosituimpien
matkailukohteiden joukkoon. Suoranainen Petsamo-kuume iski myös taiteilijoihin,
kirjailijoihin ja valokuvaajiin, jotka ammensivat sieltä luomisvoimaa
teoksiinsa. Vuodesta 1940 alkaen Petsamoon pääsi Aero Oy:n reittilennolla vähän
aikaa, ennen kuin jatkosota muutti tilanteen. Muistoksi matkoilta Petsamoon
ostettiin mm. matkalaukkuun liimattavia matkailumerkkejä tai puseroon
kiinnitettäviä hihamerkkejä tai pinssejä, jotka olivat erittäin hienosti
tehtyjä.
Matkalaukun kylkeen kiinnitettävä matkailumerkki oli melkeinpä must. Kuva: Jukka Suvilehto/Lapin maakuntamuseo.
Matkailijayhdistyksen Petsamo-aiheista astiastoa on myös esillä. Kuva: Jukka Suvilehto/Lapin maakuntamuseo.
Maakuntamuseon näyttelytila, johon Petsamo-osio on rakennettu, on
kohtalaisen pieni, joten se on melko täyteen laitettu. Näyttelyn visuaalinen ilme on kuitenkin hieno
ja jo oven ulkopuolella eteisessä oleva valokaappien sarja, jossa on mm.
Petsamon vaakuna, on vaikuttavuudessaan todella upea. Näyttelyaineistoa on muutenkin
helppo seurata aihepiireittäin ja ison kartan avulla voi nykytekniikan avulla
tutustua eri paikkakuntien erityispiirteisiin ja valokuviin. Kartta ja sen
toteutus on hyvä idea.
Kartta, jossa paikkakuntaa koskettamalla saa lisätietoja. Kannattaa tutustua. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Yleiskuvia näyttelystä. Kuvat: Kalevi Mikkonen.
Näyttelyn aineisto on siis maakuntamuseon hallussa olevaa omaa
aineistoa ja näyttelyn on kasannut museon oma erittäin ammattitaitoinen
henkilökunta, jonka työn jälkeä on saatu ihastella mm. Olimme ystäviä - Wir
waren Freunde ja paraikaa olevassa Sata esinettä, sata kuvaa -näyttelyissä. Tämä on ehdottomasti tutustumisen arvoinen näyttelyosio,
joka täydentää hienosti Suomen juhlavuoden näyttelytarjontaa ja mikä parasta, se
on museossa kävijöiden katsottavissa myös tulevina vuosina. Petsamon historia
on kiehtova ja merkittävä osa itsenäisen Suomen historiaa.
Katso myös kirjoittamani aiemmat Petsamoa koskevat
artikkelit Kalevin historiasivuilta:
Kuva: Kalevi Mikkonen.
Museossa kannattaa katsoa myös Petsamovuonon Kultakurun sumukello, joka on Lapin maakuntamuseolla lainassa. Kellon on valmistanut helsinkiläinen tehdas Osberg & Bade vuosien 1860 - 1882 välillä. Kello on sijoitettuna pääkäytävälle toiseen kerrokseen lähelle uuden Petsamo-osion ovea. Kuva: Kalevi Mikkonen.
______________
English summary: Opening of the new
Petsamo section in the Provincial Museum of Lapland
The Provincial Museum of Lapland
which is situated in the city of Rovaniemi covers the whole of Lapland,
except the area of Tornio River valley. The principle activities
of the museum include collecting, housing and researching pieces and material
on cultural and natural history in Lapland. A new permanent exhibition about
Petsamo (Pechenga) covering the years 1920 - 1944 was opened at the museum. In
the 1920 Treaty of Tartu, Soviet Russia ceded Petsamo to
Finland. Petsamo was a part of Finland until the end of the World War Two when
it was taken by the Soviet Union.
Construction of a road from Rovaniemi to Liinakhamari (Liinahamari in Finnish) was completed in 1931. This made Petsamo a popular tourist attraction, as it
was the only port by the Barents Sea that could be reached by automobile. The arctic
nature, fauna and fishing attracted the tourists.
The Liinakhamari harbour housed a toll, a fish
factory and a hotel. The harbour was extended by the end of the 1930s. During
1940 – 1941, the peace-time period between the Winter War and the Continuation
War, Liinakhamari was Finland's and Sweden's only route past the German and
Soviet areas of influence. Ten thousand men were working along the Arctic Sea
Road helping thousands of trucks to transport cargo from the northernmost railway
station in Rovaniemi to Liinakhamari harbour.
Deposits of nickel were
found in 1921, in 1934 the deposits were estimated to contain over five million
tonnes. Kolosjoki mine and the power plant in Jäniskoski that supplied it
with electricity were important for the economic life in Petsamo. Mining
operations were started in 1935 by British-Canadian corporations. The Finnish
Government awarded the mining right to the British Mond Nickel Co, subsidiary
of International Nickel Co (Inco), that founded the Petsamon Nikkeli Oy mining
company. The company began building a railway, as well as other infrastructure,
between the town Kolosjoki and Liinakhamari harbour.
The Petsamo area was a very
international place to live. There were Finns, Sami people, Skolts, Norwegians,
Karelians and many other people from different countries living or visiting in the area.
In the new exhibition there are many artifacts
and photographs from the collection of the museum that have never before been
in display. The new section also offers lots of information about the nature,
cultural history and economic life of Petsamo. The exhibition was made by the very competent staff of the museum.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti