Rovaniemen lentokenttä jatkosodan aikana
© Kalevi Mikkonen 2022 (päivitetty 22.4.2024)
Kun
jatkosota alkoi kesäkuussa 1941, Suomen puolustusministeriö ja Saksan Norjassa
ja sittemmin Suomen alueella toimivan Luftflotte
5:n Luftgaustab Finnland
(Luftgaustab Finnland muutettiin 2.11.1943 alkaen yksiköksi Kommandierender General der deutschen
Luftwaffe in Finnland) tekivät sopimuksen vasta valmistuneen
Rovaniemen lentokentän luovuttamisesta Saksan sotavoimien käyttöön 1.7.1941
alkaen. Jo sitä ennen vuoden 1940 loppupuolella Luftwaffe oli perustanut
Rovaniemelle viestiaseman. Luftwaffen esikuntapäällikkö kenraali Seidel teki 13.-18.2.1941 tiedustelumatkan Lappiin ja kävi tutustumassa mm. Pohjois-Suomen lentokenttätilanteeseen. Maaliskuussa 1941 (kauttakulkutoimiston mukaan 4.3.) Rovaniemellä kävi Luftwaffen kenraaliluutnantti Harmjanz. Hän vieraili mm. Rovaniemen lentokentällä sijainneella radioasemalla ja esitti toivomuksen, että Rovaniemeltä järjestettäisiin radioyhteys Kirkkoniemen lisäksi myös Tromssaan. Tätä järjestääkseen Rovaniemen aseman päällikkö Lawrenz kävi 18. - 22.3.1941 Kirkkoniemellä neuvottelemassa ja sopimassa asiat sikäläisen viestijohtajan kanssa. Tämän jälkeen Rovaniemen lentokentän pahvinen parakki korvattiin kunnollisella puurakennuksella.
Kommando Flughafenbereich 27/III Rovaniemen henkilökuntaa Rovaniemellä jatkosodan alkuvaiheessa. Kuva: Timo Vuolion arkisto.
Sopimukset allekirjoitettiin vasta huhtikuussa 1943,
mutta ehdot määräytyivät takautuvasti. Jo hyvissä ajoin ennen operaatio
Barbarossan alkua Luftwaffella oli yhteyshenkilöitä Rovaniemen lennonjohdossa. Rovaniemen
lentokentälle sijoitettiin Kommando Flughafenbereich 27/III Rovaniemi, joka oli
vastuussa Rovaniemen lentokentästä. Lentokentän alueelta oli hyvät
huoltoyhteydet sekä Nivavaaran polttoainevarastolle että Napapiirin useille
varuskunta- ja varastoalueille. Luftflotte 5:n komentajina toimivat
kenraalieversti Hans-Jürgen Stumpff (6.11.1943 asti) ja hänen jälkeensä
kenraaliluutnantti Josef Kammhuber (20.11.1943 alkaen).
Luftwaffen lentokenttäkomppanian parakkialueen portti. Kuva: Rudolf Raschke/ Lapin maakuntamuseo.
Saksalaiset aloittivat kenttäalueen
laajentamisen (yhteensä 1 165 ha). Kenttää ympäröivän maa-alueen lukuisilta maanomistajilta
vuokrattiin hyvää korvausta vastaan maa-alueita. Saksalaiset alkoivat
välittömästi sora- ja hiekkapintaisten kiitoteiden laajentamisen ja rakentamaan
sinne kaikkia tarvitsemiaan tiloja ja laitteita. Näihin töihin osallistui iso
joukko lähinnä Saarenkylän väkeä, sekä miehiä että naisia, jotka eivät olleet
rintamapalveluksessa. Suomalaiset olivat pääasiassa metsänraivauksessa ja maansiirtotöissä,
mutta suomalaiset rakennusmiehet myös pystyttivät kentän ensimmäisen
parakkileirin kaikkien liikenevien saksalaisten avustuksella. Kenttä
varustettiin 1300 metriä pitkällä pääkiitoradalla ja toisella 850 metrin
kiitoradalla. Vaikka kuvien perusteella kiitoteitä oli useita, yleensä vain
koillis-lounas -suuntaista kiitorataa käytettiin.
Luftwaffen lentokenttäkomppanian parakkialuetta. Kuva: Rudolf Raschke/ Lapin maakuntamuseo.
Kiitoteiden laajennuksen lisäksi kentän
ympäristöön rakennettiin jatkosodan aikana asunto-, talous- ja varastoparakkeja,
rullausteitä, lentokonehalleja, päältä ja edestä avoimia lentokonesuojia, sirpalesuojia,
ilmatorjuntatykkien asemia ja muita taisteluasemia ja huoltorakennuksia. Isoin
lentokonehalli oli kooltaan 26 x 40 metriä eli 1 040 neliömetriä. Lentokonehallien
normikoko oli konetyypistä riippuen arviolta 15 - 22 x 17 metriä. Kentän ympäristöön
rakennettiin runsaasti ammus- ja pommivarastoja. Alkuvaiheessa saksalaisten
parakkikylän rakentamisessa pääurakoitsijana toimi Suomen tie- ja
vesirakennushallitus sekä apuna joukko muita urakoitsijoita. Koko sodan ajan lentokentällä
toimi myös saksalaisten kanssa sopimussuhteessa oleva Höckertin Seuraajat Oy,
jolla oli kentän lähellä omia varastojaan ja niissä suomalaisia työntekijöitä
varastomiehinä ja lämmittäjinä.
Lentokentällä oli entuudestaan lennonjohdon
rakennus ja tuulipussi. Kentän henkilökunnalle rakennettiin asuntoja ja
talousrakennuksia sekä kanttiini, joka oli aluksi tavallinen parakkirakennus,
jonka edustalle oli tehty koivuhalkoaidalla ympäröity pieni terassi. Lentotiedusteluyksikön
johtajan Konrad Knaben mukaan lentotiedusteluryhmälle rakennettiin muutaman
kuukauden jälkeen omat talous- ja oleskeluparakit, joihin kuului neljän majoitustuvan
lisäksi suuri keittiö, ruokasali, jossa oli tilaa kaikille ja kamiinalla
lämmitettävä viihtyisä oleskeluhuone (eli kasino, kuten saksalaiset sanoivat)
lentävää henkilökuntaa varten. Kaukotiedustelijoiden kasinoparakki paloi 30.12.1941. Kovan -30 asteen pakkasen takia parakkia ilmeisesti lämmitettiin liikaa ja kamiinasta sinkoutui palavia kekäleitä parakin lattialle, josta tuli levisi muualle. Parakki tuhoutui täysin.
Lentokenttäalue kuvattuna ilmeisesti vuonna 1941 syksyllä. Taustalla vaatimaton lennonjohdon rakennus ja tuulipussi.
Kuva: Rudolf Raschke/ Lapin maakuntamuseo.
Luftwaffen kasino avattiin toukokuussa
1942, jolloin paikalla oli myös suomalainen yhteysupseeri everstiluutnantti
Into Ahonen. Kasinoon, jossa oli oma osastonsa aliupseereille, oli Ahosen
mukaan käytetty rahaa ennennäkemättömällä tavalla. Siellä oli pehmustettuja
huonekaluja, kiillotettuja pöytiä ja täydellisiä astiastoja. Kasinolla vietettiin joskus juhlatilaisuuksia,
joihin kutsuttiin myös kauppalan johtavia siviilihenkilöitä. Lentokentän lähelle oli rakennettu eliittijoukkojen Stuka-laivueelle (Stukagruppe)
majoitustilat, jossa oli talousrakennus keittiöineen ja ruokasaleineen.
Asuntojen ja talousrakennusten hankinnat olivat pääasiassa Saksasta tuotuja,
mutta myös suomalaisia Arabian astiastoja oli käytössä, mikä on vieläkin
todettavissa, sillä rakennusten jäännöksistä on yhä löydettävissä myös Arabian
leimoilla varustettujen esineiden palasia. Erityisesti saksalaisen 1914 - 1939 CM -
HR Hutschenreuther Hohenberg Germany 1941
-leimalla varustettuja laadukkaiden astioiden palasia löytyy raunioista, samoin belgialaisen Manufacture Imperiale Royalen, sekä saksalaisten Bauscher Weiden ja Koenigszelt Germany 1941 -leimoilla varustettujen astioiden palasia. Nämä kaksi viimeksi mainittua kuuluivat myös Hutschenreuther AG:n enemmistöomistukseen.
Suomalaisten Yhteysesikunta Roin edustajien
käydessä lentokentällä saksalaisten vieraana 13.1.1943 lentokonehalleja
laskettiin vuonna 1943 olevan ainakin 31 kappaletta. Suurin osa halleista oli
yhdelle koneelle tarkoitettuja. Ne olivat parakkimaisia ja lämmitettäviä. Silloin
oli lentokentän ympäristössä 120 asuin- ja toimistoparakkia sekä 24 suurempaa
vaja- ja varastorakennusta. Muonavarastossa oli varattuna neljän viikon muona 2
000 henkilölle. Ruokasalissa oli varattu paikka 400 henkilölle kerrallaan ja
keittiössä oli kahdeksan 300 litran pataa ruuan valmistusta varten.
Saunarakennus oli 10 x 20 metriä, ja siellä oli upseereille varattu erillinen
kylpyhuone. Saunassa oli iso pukuhuone, pesu- ja eteishuoneita,
kiukaanlämmittämishuone ja varsinainen saunahuone.
Rovaniemen lentokenttä 13.6.1942. Kuva: Lapin maakuntamuseo.
Hallialueen lähellä oli korjauspaja ja
korjauspajan työläisten oma ruokala- ja kanttiinirakennus, jonka seinillä oli
maalauksia, mietelauseita ja muuta saksalaisille tyypillistä sisustusta. Alueella oli myös Fliegerhorst-sotilaskoti.
Lentokentän ja varuskunta-alueen ympärillä ei ollut piikkilanka-aitaa ainakaan
koko matkalla. Teillä oli toki vartiopisteet ja puomit ja metsäalueilla sekä
lentokentälle johtavan tien varressa asemakaivantoja sekä poteroita, joita on
vieläkin havaittavissa. Alueella nuorena poikana vierailleen Oiva Konttijärven
mukaan vartiointi ei kuitenkaan ollut kovin tiukkaa ennen vuotta 1944, koska
pojat pääsivät varsin vapaasti jopa itse lentokenttäalueelle. Vuonna 1944
puomit ja aseistetut vartijat olivat paikoillaan, eikä pojilla enää ollut
mahdollisuutta päästä kentälle. Lentokentän toiminta oli vahvimmillaan vuosina
1942 - 1943, jolloin lähes kaikki kentän infrastruktuuri oli rakennettu tai
rakenteilla.
Itse lentokenttäalueella, Keminkorkialta
aina Napapiirin kohdalle saakka, Pikku-Keminkorkialla ja lentokentän pohjois-
ja länsipuolella oli varsin laajalla alueella ainakin yli 200 erilaista
rakennusta. Keminkorkian alueella on säilynyt valtaisa määrä asuin-, toimisto-
ja varastorakennusten jäänteitä, korsuja, kaivoja, ammusvarasto,
sirpalesuojakaivantoja, tuliasemia ja poteroita, vieläkin pääosin
käyttökelpoinen huoltotieverkosto sekä astioiden jäännöksiä ja metalliromua.
Pikku-Keminkorkian alueella on säilynyt runsaasti kaivantoja,
taistelupesäkkeitä, poteroita, romua, parinkymmenen rakennuksen jäänteitä ja 88 mm ilmatorjuntapesäkkeiden jäänteitä. Siellä on myös
suomalaisten sodan jälkeen rakentamia IT-pesäkkeitä, joista osa on todennäköisesti
tehty saksalaisten vastaavien IT-pesäkkeiden paikalle.
Lentokentän kaakon puoleisessa nurkkauksessa on
säilynyt joitakin rakennusten jäänteitä, ilmeisesti isohko palovesisäilön
jäänne, kaivantoja ja parakinpohjia. Maunun
Matin alueella oli Luftwaffen henkilöstön parakkeja, lentokonehalleja,
korjaamoja, sirpalesuojia, tiedustelulaivueen varastoja ja 88 mm tykkiasemia.
Alueella on runsaasti parakkien ja erilaisten kaivantojen jäänteitä sekä romua
saksalaisten ajalta ja myös tuoreempia kaivantoja seassa. Lentokentän laajennus
ja uudet rakennukset ovat suurelta osin hävittäneet saksalaisajan rakennukset.
Alue on sotilasaluetta ja sinne pääsy on luvanvaraista. Lentokentän
pohjoispäässä oli myös runsaasti rakennuksia ja kaivantoja. Niiden jälkiä
löytyy nykyisen lentokentän aidan molemmilta puolilta. Sielläkin osa
saksalaisten käyttämästä alueesta on jo hävinnyt lentokentän laajenemistöiden
ja uusien lentokenttähallien tieltä.
Saksalaisen rakennuksen jäänteet Keminkorkialla. Kuva: Kalevi
Mikkonen.
Yhteysesikunta Roin raportin mukaan
rakennuksiin voitiin sijoittaa jopa 3 000 miestä. Koko lentokentän alueella oli
15 km rullausteitä. Kenttää ympäröiville metsäalueille oli varastoitu noin
kaksi miljoonaa tonnia pommeja. Jossakin paikassa oli suuri joukko
käyttökelvottomia kuorma-autoja. Raportin mukaan saksalaisilla oli
lentokenttäalueella käytettävissä vuoden 1943 alussa 500 sotavankia, 30 - 40
hollantilaista työpalvelumiestä ja palkattuna 70 suomalaista Tie- ja
vesirakennushallituksen miestä. Lentokentän alueella silloisen lentokentän
vierestä kulkeneen Norvajärventien varressa oli pieni kahden tai kolmen parakin
piikkilanka-aidalla ympyröity vankileiri. Toinen lentokentän lähellä oleva sotavankileiri
sijaitsi lentokentältä noin 1 km pohjoiseen silloisen Norvajärventien (nykyinen
Salmenojantie) varressa. Vankileirissä oli karttapiirroksen mukaan neljä
parakkia ja käymälä. Lentokentän pääpolttoainevarasto oli
sijoitettu Nivavaaraan vajaan viiden kilometrin päähän lentokentästä.
Saksalaisen rakennuksen jäänteet Keminkorkialla. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Yllättävää kyllä myös Ruotsin
sotilasasiamies vieraili Rovaniemen lentokentälle 11.11.1943 ja teki havainnostaan
salaisen raportin. Siinä kerrottiin seuraavaa (lainaus kirjasta Erkkilä ja Iivari 2015): ”Kiitorata oli päällystetty vihreiksi maalatuilla puulankuilla. Puupäällys
tukeutui teräsnauloilla lankkuihin, jotka olivat 1,2 metriä pitkiä, 10 senttiä
leveitä ja 7 senttiä paksuja. Mitoitukseltaan siis aika lähellä nykyisiä
kakkosneloslautoja. Tämmöisistä puulaatoista koostuva rullausbaana on helppo
korjata ja siirtää. Kentän reunoilla näkyi suomalaisten rakentamia noin 30 – 45
metrisiä lentokonehalleja, jotka ovat puukehyksisiä ja tiilivuorattuja. Hallin
seinissä oli suuret levyt. Halleja käytetään pääasiassa lentokoneiden
huoltamiseen... Kentän ympärillä on runsaasti myös parakkeja, joissa on asuntoja,
korjaamoja ja työpajoja sekä sotilaskoteja. Sähkövoimalaitos tuottaa virtaa ja
kaksi dieselvoimakonetta antaa lämpöä työntekijöille, jotka häärivät halleissa.
Pienempi lämpövoimakone on liikuteltava, jolloin sitä saattaa siirtää
työpisteestä toiseen. Kaksi liikkuvaa korjausyksikköä sijaitsee hallien
läheisyydessä. Näitä yksiköitä käytetään ajoneuvojen huoltoon ja hinaamiseen.
Kentän reunoilla saattoi havaita myös valkoiseksi maalattuja ajoneuvoja tulevaa
talvikäyttöä varten.” Ruotsalaisen sotilasasiamiehen mainitsemia
lankkuteitä käytettiin vain lentokentän rullausteillä ja koneiden
paikoitusalueilla, ei itse kiitoradalla. Näitä lentokentän lankkulaattoja käytettiin sodan jälkeen huonokuntoisten maanteiden kunnostuksessa. Kiitorata oli kuivina kesäaikoina
erittäin pölyinen ja aiheutti joskus ongelmia koneiden moottoreille. Belgialaisen Solvay-yhtiön valmistamaa maantiesuolaa eli kalsiumkloridia käytettiin vähentämään kiitoratojen pölyisyyttä kesällä ja talvella sulattamaan lunta ja jäätä kiitoradoilta. Lentokentän ympäristöstä löytyy runsaasti näiden kalsiumkloriditynnyrien jäänteitä.
Suomalaiset pioneerijoukot käyttivät Rovaniemen lentokentältä otettuja saksalaisten käyttämiä ajoreittien lankkulaattoja teiden kunnostukseen. Kuva otettu 22.10.1944. Kuva: SA-kuva.
Lentokenttä oli koko sodan ajan yksinomaan
saksalaisten käytössä. Kentällä oli Luftflotte 5:n lento-, ilmatorjunta- ja
ilmavalvontajoukkojen päätukikohta. Luftflotte
5:n lentoyksiköt olivat Fliegerführer Nordin alaisuudessa. Ensimmäiset Saksan
Luftwaffen lentokoneet, jotka kuuluivat yliluutnantti Konrad Knaben johtamaan
Lapin kaukotiedusteluosastoon (Aufklärungskette (F)/Lappland), saapuivat
Suomeen Norjan Kirkkoniemestä ja Banakista 17. - 18. kesäkuuta vuonna 1941. Osastoon
kuului kolme Dornier Do 17 -pommikonetta, yksi Junkers Ju-52 -kuljetuskone, yksi
Focke Wulff Weihen -kone ja kolme Fieseler Storch -yhteyskonetta.
Dornier-koneisiin oli asennettu kameralaitteet ilmatiedustelua varten. Seuraavana
päivänä saapui Messerschmitt Me 109 E -laivue ja osa kapteeni Arnulf Blasigin
johtamasta Junkers Ju 87 (Stuka) -syöksypommittajalaivueesta IV.(St.)/LG 1 (IV.
(Stuka) Gruppe/ Lehrgeschwader 1). A IV.(St.)/LG 1 nimettiin 27.1.1942 alkaen uudelleen ja sen nimeksi tuli I/St.G. 5 (I/Stukageschwader 5) ja lokakuussa 1943 I/Sturzkampfgeschwader 5.
Yllä olevissa dokumenteissa esimerkkinä Aufkl.-Kette (F) Lapplandin toimintaa 11.5.1942 ja 16.5.1942. Kuvat: Kalevi Mikkonen/Kriegstagebuch A.O.K. Lappland/Abt. Ia. Anlagenband V & VI. T-312 R-1016. NARA.
Fieseler FI 156 Storch (Haikara) -yhteyskone Rovaniemen kentällä. Kuva: Rudolf Rascke.
Myöhemmin Rovaniemen kentälle tuli lisää laivueen osastoja. Sodan alkaessa
Neuvostoliittoa vastaan Rovaniemen kentällä ei ollut vielä kovin paljon koneita,
mutta Neuvostoliiton ilmahyökkäysten jälkeen sinne siirrettiin lisää hävittäjiä.
Neuvostoliiton koneet pommittivat lentokentän aluetta 25.6.1941, jonka jäljiltä
lentokentän lännen puoleisella reunalla on vieläkin näkyvissä lukuisia
pommikuoppia. Rovaniemeltä avattiin kuljetuskoneille säännöllinen
reittiliikenneyhteys Osloon ja tarpeen mukaan Berliiniin. Transport Staffel/Fliegerführer
Nord (Tr.St./Fl.Führer NO) ja Kurierkette AOK Lappland toimivat jatkosodan
aikana Rovaniemeltä. Kurierkette AOK Lappland lakkautettiin vuonna 1943 ja sen
koneet siirrettiin Luftgaustab Finnlandille.
Syöksypommittajien tehoon oltiin yleensä
varsin tyytyväisiä, joskin niiden vaikutus kantalinnoitettuihin asemiin jäi
vähäiseksi. Me (Messerschmitt) 109 kuitenkin oli ylivoimainen pohjoisrintaman vanhentuneisiin
vihollishävittäjiin nähden. Nämä kummatkin konemallit vanhenivat kuitenkin
suhteellisen nopeasti. Me 109 E korvattiin jo vuoden 1942 aikana 100 km/t
nopeammalla ja ketterämmällä Me 109 F -mallilla ja seuraavana vuonna otettiin
käyttöön Me 109 G1- ja G2-tyypit. Uudenaikainen FW (Focke Wulf) 190 -hävittäjä
saatiin Pohjois-Suomeen maaliskuussa 1943. Tätä konetta käytettiin myös
rynnäkköhävittäjänä. Ju (Junkers) 87 -konetta käytettiin sodan loppuun saakka,
mutta vuonna 1944 sitä pidettiin jo liian hitaana ja haavoittuvana. Ju 87:n
rinnalle ja tilalle tuli jo vuodesta 1942 lähtien pommituslentokone Ju 88, joka
oli erinomainen yleiskone ja jolle lankesivat mm. kaukotiedustelutehtävät. Ju
88 -koneesta rakennettiin lukuisia versioita eri tehtävien suorittamista
varten. Lähitiedusteluun tarkoitetut vanhentuneet ja hitaat FW 189 -koneet vaihdettiin
vasta kesällä 1944 kameroilla varustettuihin Me 109- ja FW 190-koneisiin.
Yöhävittäjälaivue Pohjois-Suomeen saapui kesällä 1943.
Rovaniemi-Berliini -linjan kuljetuskone Rovaniemen lentokentällä vuonna 1942. Kuva: Lapin maakuntamuseo.
Saksalainen Focke Wulf Fw 58 Rovaniemen lentokentällä porotokan
ympäröimänä.
Kuva: Kaarlo Wegeliuksen valokuva-albumi/Lapin maakuntamuseo.
Rovaniemellä toimi Stuka-laivueen
yhteydessä myös Stuka-koulu,
eli täydennyslaivue, jonka nimi oli Erg.St.IV(St.)/LG 1 (Ergänzungsstaffel IV/(Stuka)Gruppe/ Lehrgeschwader 1). Myös tämä Stuka-koulu nimettiin uudelleen 27.1.1942 alkaen, jolloin se oli Erg.St.I/St. G 5 (Ergänzungsstaffel I/Stukageschwader 5) ja lokakuussa 1943 Ergänzungsstaffel I/Sturzkampfgeschwader 5. Stuka-koulu toimi Rovaniemellä vuosina 1942 ja 1943. Vuonna
1942 Rovaniemellä oli pääosin Stuka-lentäjien koulutusta. Taistelulentojen painopiste
oli siirtynyt lähempänä rintamaa oleville kentille. Rovaniemen lentotukikohdan
vahvuus ja lentokaluston määrä vaihteli jatkuvasti tilanteen mukaan koko
jatkosodan ajan, mutta se oli silti Luftwaffen tärkein tukikohta Lapin
alueella.
Saksalaisten kuuluisa Stuka eli Junkers Ju 87 -syöksypommittaja Rovaniemen kentällä.
Kuva: Rudolf Raschke.
Stukat lähdössä Rovaniemen lentokentältä. Kuva: Rudolf Raschke.
Kentällä tapahtui suuria vaurioita
tuottaneita pakkolaskuja melko usein. Knabe kertoi, että kerrankin eräs Dornier Do17 ajoi kentän päästä ulos. Siltä murtui oikea laskuteline. Kone kallistui sen
jälkeen tasonsa varaan, jolloin sen moottori vaurioitui pahoin. Lentokentän ympäristöön tehtiin myös useita
pakkolaskuja, joissa koneet tuhoutuivat niin pahoin, ettei niitä enää pystytty
korjaamaan. Näitä koneen raatoja oli sodan jälkeen ja on vieläkin, tosin
jäänteistä ”puhdistettuna” useissa paikoissa lentokentän ympärillä ja lähialueilla. Kaikki vaurioituneet koneet, jotka vielä
pystyttiin korjaamaan, vietiin junalla Porin varikolle, missä ne kunnostettiin.
Maaliskuusta 1942 lähtien oli myös Rovaniemellä huoltohalli, joka korjasi
pienemmät vauriot. Moottorien vaihdot lentokentän mekaanikot tekivät itse. Tämä
onnistui myös talviaikaan, sillä helmikuussa 1942 valmistui kuusi hallia
Dornier Do 17 -koneille. Ne oli rakennettu juuri tämän konetyypin mittojen mukaan.
Huhtikuussa 1942 lentotiedusteluryhmä siirtyi kuitenkin Junkers Ju 88 -koneisiin,
ja nämä koneet eivät sitten enää mahtuneetkaan vasta valmistuneisiin halleihin.
Dornier Do 17 Rovaniemen lentokentällä vuonna 1941. Kuva: Onni Komulainen/Lapin maakuntamuseo.
Suuresti kasvaneen sähköntarpeen takia
kauppalan ja saksalaisten kanssa tehdyn sopimuksen mukaan lentokentälle
rakennettiin suurjännitelinja Saarenkylässä olevasta kauppalan verkoston
päätepisteestä. Linjan pituus oli 5 390 metriä. Joulukuussa 1942 kauppalan
sähkölaitos ilmoitti, että lentokentän johtoryhmä, jonka kulutukseksi oli
sovittu 10 kW, oli kuluttanut sähkövirtaa yli 100 kW sovitun asemasta. Tämä
johtui siitä, että sähköjohtoihin oli tehty laittomia liitäntöjä.
Lentokentän käytössä oli oma 300 kW:n sähkölaitos,
josta luvattiin virtaa myös kauppalan asunnoille tarvittaessa. Todellisuudessa
sähkölaitos ei useinkaan ollut käytössä dieselöljyn puutteen takia, ja
kauppalan alueelta jouduttiin toimittamaan sähköä sinne. Lentokentän
dieselöljyn tarve oli 15 000 litraa kuukaudessa, ja koska Rovaniemen
sähkölaitos ei aina voinut toimittaa sinne sähköä, asunnot, toimistot ja hallit
olivat usein kokonaan ilman valoja ja sähköä. Jatkuvan sähkö- ja
polttoainepulan takia lauhat säät olivat toivottavia.
Varsinkin kovana pakkastalvena 1942 - 1943
jouduttiin ajoittaisiin virtapiirien katkaisuihin kovan kulutuksen takia.
Yhteysesikunta Roi kuitenkin esti sähkön katkaisemisen saksalaisilta. Asiasta
oli vaikea keskustella saksalaisten kanssa, mutta nämä kuitenkin lupasivat
poistaa laittomat viritykset. Myös lämmitykseen käytettävän puutavaran tarve
oli suuri ja puuta toimitettiin kentälle Poikajärven ja Norvajärven metsänhakkuualueilta.
Lentokentällä oli myös suuntima-asema ja
radioasema. Kesäkuussa 1942 suomalaiset ilmatorjuntamiehet pääsivät tutustumaan
Rovaniemellä olleen saksalaisen ilmatorjuntarykmentin yöammuntalaitteeseen eli
”radiosuuntimeen” (Funkmessgerät), joka myöhemmin opittiin tuntemaan nimellä
tutka. Laitteita oli kahta mallia. Toinen oli ilmavalvontalaite, jonka
mittausetäisyys oli 100 - 200 kilometriä ja toinen ilmatorjuntalaite, jonka
mittausetäisyys oli 20 - 30 kilometriä. Näiden laitteiden avulla voitiin
havaita ”näkymättömät maalit” ja tehdä vaikutusammuntaa myös yöllä joka säässä.
Saksalaisilla oli käytössään kaksi
radiosuunnintyyppiä: ilmavalvonnassa Freya -laite ja tulenjohdossa Würzburg D
-laite. Freya-tutkien avulla oli mahdollista saada ennakkovaroitus
lentokoneista jo 100 km:n etäisyydeltä, mikä merkitsi noin 15 minuutin
lentoaikaa. Würzburg D -laitteella voitiin määrittää lentokoneiden sijainti,
reitti, lentokorkeus ja nopeus. Tulenjohtokone Lambdan (keskuslaskin) avulla
voitiin laskea ampuma-arvot myös kaartaviin ja syöksyviin koneisiin. Lambda
kuului Rovaniemen lentokenttääkin puolustavien 88-millisten RMB-pattereiden
kalustoon.
Würzburg D-laite. Kuva: Bundesarchiv Bild 101I-662-6660-27A / Ketelhohn.
Lambda-tulenjohtokone. Kuva: SA-kuva.
Flakgruppe (Flak= Flugzeugabwehrkanone) Finnlandin sekä 88-millisiä että 37-millisiä ilmatorjuntatykkejä oli Rovaniemen kentän ympäristössä useassa
paikassa. Ainakin Keminkorkian, Pikku-Keminkorkian ja Maunun Matin alueille
niitä oli sijoitettu pysyvästi ja myös konekivääripesäkkeitä oli sijoitettu
moneen kohtaan matalahyökkäysten torjuntaa varten. Oiva Konttijärvi kävi Maunun Matin alueella
sodan jälkeen ja löysi sieltä yhteensä kuusi 88 millimetrin ilmatorjuntatykin
betonista alustaa. Raskaana kalustona olivat nimenomaan 88 mm:n tykit, joita kalustosta oli 36 %. Suurin osa oli meilläkin käytettyä 1930-luvun mallia, mutta vuoden 1943 lopulla saatiin aseen viimeisintä versiota vuodelta 1941. Tätä asetta asiantuntijat ovat pitäneet sodan parhaana ilmatorjuntatykkinä. Elokuussa 1944 korvattiin osa kiinteistä tykeistä moottoroiduilla. Kevyen ilmatorjuntatykistön pääkalustona oli 20 mm:n ilmatorjuntatykki (52 % kaikista tykeistä). Loput eli 12 % oli 37 mm:n tykkejä.
Saksalainen 88 mm:n ilmatorjuntatykki asemassa. Kuva: SA-kuva.
Rovaniemellä toimivat Luftwaffen ilmatorjuntayksiköt
II./Flak-Regiment 46 (mot.) joulukuusta 1941 kesäkuulle 1942, Flak-Abteilung
467, jolla oli aluksi kaksi, sittemmin yksi kevyt IT-yksikkö Rovaniemellä,
Flak-Brigade XIII, joka muutti nimensä kesästä 1943 alk. muotoon 13.
Flak-Brigade (mot.), joka tunnettiin myös nimellä Flak-Brigade Finnland, toimi
Rovaniemellä 1.6.1942 alkaen aina heinäkuun lopulle 1944 asti ja 13.
Flakbrigaden yksikkö Flak-Regiment 181 (mot.) Flakgruppe Finnland
vuodenvaihteesta 1942 - 43 syyskuulle 1944 asti. Flakgruppe Finnlandin
yksiköistä ainakin Stab schwere Flak-Abteilung 425, 12.3.1943 alkaen Stab
gemischte Flak-Abteilung 425 (v) (kenttäpostinumero 51145), toimi Rovaniemellä.
Luftwaffe-Nachrichten-Regiment 56 (tunnettiin myös nimellä Luftnachrichten-Regiment
56) vastasi tutka-asemista, tutkalaitteiden käytöstä, kokoamisesta ja
huollosta. Rovaniemen kentän tutka-aseman koodinimi oli Reiher.
Lentokenttää ympäröivälle metsäalueelle ja
silloisen Poikajärven/Norvajärventien molemmin puolin sekä Mustonvaaran
alueelle saksalaiset rakensivat puolustus- ja tukikohtalinjoja, sikäli kuin
työvoimaa riitti. Lentokentän puolustussuunnitelman mukaan Maunun Matin
alueelle ja sen pohjoispuolelle rakennettiin Berg-Stellung, joka kaiketi jäi hieman
vajavaiseksi, vaikka sieltä löytyy joitakin puolustuskaivantoja vieläkin. Poikajärven/Norvajärven
tien länsipuolelle noin yhden kilometrin matkalla lentokentän päästä laskien
vankileirille asti rakennettiin See-Stellung. Tästä linjasta on myös jonkin
verran kaivantoja vielä löydettävissä, mutta yhtenäistä linjaa näiden kahden
e.m. linjan välillä ei ole ainakaan enää havaittavissa.
Tien toisella puolella oli
puolustussuunnitelman mukaan Muni-Stellung myös merkittynä noin yhden kilometrin
matkalle. Tämäkään linja ei ollut ilmeisesti kokonaan valmiiksi rakennettu,
vaikka joitakin sen kaivantoja on löydettävissä. Molempien linjojen päässä
olevan silloisen vankileirin pohjoispuolelta löytyy lukuisia pesäkekaivantoja,
mutta koska alue on ollut vuosikymmeniä puolustusvoimien harjoitusalueena,
sinne on sekoittunut sekä vanhoja että uudempia kaivantoja sikin sokin. Osa
uudemmista kaivannoista on kuitenkin mitä ilmeisimmin tehty vanhojen
saksalaisten kaivantojen kohdille, joten jonkinlaisen kuvan puolustuslinjasta
saa nykyisinkin.
Alkuperäinen saksalaisten Muni-Stellung -asema, joka on sittemmin ollut suomalaisten varusmiesten harjoittelupaikka. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Muni-Stellung jatkui lentokentän päästä
etelään melkein kokonaan nykyisen lentokenttäalueen aidan sisäpuolella kohti
Mustonvaaraa, jonne saksalaiset rakensivat lisäpuolustuslinjan sydämen
muotoisena vaaran alueelle. Sodan jälkeen vuonna 1949 otetun ilmakuvan
perusteella alueella on selkeä sydämen muotoinen tiejälki ja oletettujen
taisteluasemien/sirpalesuojien jäänteiden kohdilla on myös lyhyet kulkuväylät
mahdollisesti tykkipattereita varten. Tämä saksalaisten linja, joka oli yhdistetty kiertävällä
huoltotiellä, on yhä selvästi näkyvissä. Nykyisin osa hiekkatieverkostosta on edelleen
käytössä ja hyvässä ajokunnossa, mutta osa linjan tiestöstä on jo hieman
umpeutunut soistumisen ja kasvillisuuden takia.
Mustonvaarasta löytyy kaivantoja ja mahdollisia,
ehkä keskeneräisiksi jääneitä, rakennusten luonnonkivisokkeleita. Tätäkin
aluetta on käytetty sodan jälkeen puolustusvoimien harjoituksissa ja sinne on
tehty uudempia tykkiasemia. Myös lentokentän ns. pelastustie on osaltaan
peittänyt puolustuslinjan aluetta. Lisäksi sieltä on kaivettu soraa, joten
sekin on hieman tuhonnut alueen alkuperäistä maisemaa. Tämä puolustuslinja on
jäänyt keskeneräiseksi suunnitelmaan verrattuna, koska sieltä on löydettävissä
vain varsin vähän saksalaisten kaivantoja. Linjan asemien välille tarkoitettu
huoltotie on kuitenkin ollut koko matkalta valmis. Mustonvaaran itäpuolen suon
viereinen tien pätkä on ehkä ollut lankkutieosuus, samoin kuin Mustonvaaran
länsipuolella ollut Mustonaavan ylittävä osuus. Sodan jälkeen Mustonvaaran maastossa oli
runsaasti varastojätettä ja ammuksia. Siellä oli kertomusten mukaan ainakin 20:n,
37:n ja 88 millin IT-tykkien ammuksia, joten siellä on saksalaisilla ollut tykkiasemia
jossakin vaiheessa sodan aikana.
Mustonvaaran alkuperäinen saksalaisten tekemä tie on melkein kokonaan hyvässä kunnossa. Tien varsilta löytyy myös rakennusten kivisokkeleita ja asemakaivantoja. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Lentokentän alueen etelä- ja kaakkoispuolella
Napapiirin ja Keminkorkian alueen välissä saksalaisilla oli vielä Felsen-Stellung, Wald-Stellung
ja sen jatkeena idän puolella Sumpf-Stellung heidän laajan lentokentän
tukikohta-, asunto-, toimisto- ja varastoalueensa suojana. Tämä puolustuslinja
on näistä linjoista parhaiten rakennettu, sillä se etenee yhtenäisenä linjana
nykyisen pelastustien takana itäosalta tien ylittäen kohti lentokenttää. Tästä
linjasta löytyy runsaasti poterokaivantoja, isompia taistelupesäkkeitä, korsujen
jäännöksiä ja lähes umpeutuneita taistelukaivantoja säännöllisin noin 50 metrin
välein. Aikanaan ne ovat tietysti olleet syvempiä ja todennäköisesti
paalutuksin ja ehkä hiekkasäkein suojattuja ja ilmeisesti alueella on ollut
myös piikkilanka-aitaa. Luonnonkiviä on käytetty useissa kohdissa sopivilta
osin pesäkkeiden suojana ja sirpalesuojina.
Wald-Stellung -linjan korsu Keminkorkialla. Kuva: Jukka Suvilehto (Lapin maakuntamuseo).
Lähes umpeutunut Wald-Stellung -asema Keminkorkialla. Kuva: Kalevi
Mikkonen.
Wald-Stellung -linjan taistelupesäke Keminkorkialla. Kuva: Kalevi
Mikkonen.
Saksalaiset lupasivat lentokentän rakennuksineen
ja laitteineen Suomen käyttöön sodan loputtua, mutta sotilaallisen tilanteen
muuttumisen takia kaikki tuhottiin syksyllä 1944. Saksalaiset aloittivat
lentotukikohdan purkamisen ja rakenteiden hävittämisen 30.9.1944. Viimeinen taistelulentoyksikkö
9./Jagdgeschwader 5 (9./JG 5) poistui kentältä 11.10.1944.
Saksalaisten matkustaja-, rahti- ja pommikone Focke Wulf FW 200 Condor kävi myös Rovaniemen kentällä mm. lokakuun alussa vuonna 1944 hakemassa vuoristoarmeijan arkiston. Kuva: SA-kuva.
Ainoa rakennus, joka lentokentällä tai sen
ympäristössä säilyi tuhoamiselta, oli lentokentän läpi menneen silloisen
Norvajärventien varrella sijainnut ilmeisesti saksalaisten akkukorjaamon
rakennus. Rakennuksesta löytyi saksalaisten poistuttua iso kasa akkuja. Sittemmin
se oli jonkin aikaa Napapiirin lennokkikerhon käytössä. Muita säilyneitä
rakennelmia olivat tämän rakennuksen lähellä Norvajärventien toisella puolella
olevat saksalaisten lentokoneille tehdyt sirpalesuojat, joita oli 2 – 3
kappaletta. Nämä avonaiset sirpalesuojat olivat noin 20 tai 30 metriä leveitä
etupäästä auki olevia ehkä noin kaksi metriä korkeita hirsikehiä, jotka olivat
täynnä kivenlohkareita. Hirsikehän pystypuut olivat vahvaa tukkia ja vaakapuut
ohutta rankaa. Rautalankaa käytettiin puiden sidonnassa.
Taustalla saksalaisten tekemä lentokoneiden avoin sirpalesuoja. Kuva
otettu vuonna 1948.
Kuva: Oiva Konttijärven arkisto.
Oiva Konttijärven 23.3.2016 tekemä piirros Rovaniemen lentokentän saksalaisia lentokoneita varten tehdyistä avoimista sirpalesuojista. Kalevi Mikkosen arkisto.
Ainoa lentokenttäalueen tuholta säilynyt rakennus oli saksalaisten
akkuvarasto. Se oli purjekoneen säilytystila heti sodan jälkeen.
Kuva: Oiva Konttijärven arkisto.
Loka-marraskuussa 1944 suomalainen
linnoitus- ja rakennuspataljoona 232 raivasi ja kunnosti Rovaniemen lentokentän
käyttökuntoon. Saksalaiset olivat sijoittaneet kiitotielle 1000 kg:n
miinapommeja, mutta vain niiden sytytyspanos oli räjähtänyt jättäen pommit
suutareiksi. Kenttä otettiin uudelleen käyttöön 2.11.1944. Kentän ympäristön
tukikohta-alue oli sodan jälkeen miinoitettu ja siellä oli runsaasti räjähteitä
ja muuta tavaraa. Saksalaisilla oli käytössä ainakin 100 kg:n, 250 kg:n, 500 kg:n
ja 1000 kg:n lentopommeja. Umpinaisia
betonista tehtyjä harjoituspommeja, joissa ei ollut räjähdysainetta, käytettiin
pommitusharjoituksissa. Näitä harjoituspommeja löytyy lentokentän lähistöltä
vieläkin. Saksalaisilta jäi lentokentän alueelle myös parikymmentä metriä
korkea ja muutamia satoja metrejä pitkä lämmitykseen käytetty hiilikasa.
Saksalaisten 250 kg:n harjoituspommin jäänteet lentokentän aidan sisäpuolen metsäalueella.
Kuva: Kalevi Mikkonen.
Kulkeminen lentokentän alueella oli
tietysti kielletty, mutta yhtä ja toista tavaraa sieltä ”jemmattiin” uudisrakentajien
tarpeisiin. Pioneerijoukot raivasivat aluetta ahkerasti vuosina 1944 - 1946, ja
kentän ympäristössä kerättiin ja räjäytettiin valtavat määrät pommeja, ammuksia
ja miinoja. Valvontakomissio halusi mm. kaikki kaapelit Rovaniemen lentokentältä, joten ne piti repiä ja luovuttaa venäläisille. Lentokenttää ympäröivässä miinoitetussa maastossa raivosivat isot
metsäpalot vuoden 1945 ja 1946 kesinä. Raivaus- ja sammutustöissä sai surmansa
tai loukkaantui useita ihmisiä. Lentokenttä avattiin uudelleen käyttöön
toukokuussa 1948. Raivauksista huolimatta maastoon jäi vielä
paljon räjähteitä ja aseitakin, joita jopa kaupungin alueelta tulleet
pikkupojat vielä 1960-luvun alkupuolella kävivät sieltä henkeä uhmaten
keräämässä. Putkiruudit ja sytytysruudit otettiin ammuksista ja niistä tehtyjä
omia paukkuja räjäyteltiin sitten sopivissa paikoissa.
Lentopommin jäänne. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Luftwaffen metallisia rahtitunnisteita, joita kiinnitettiin rahtiin ja matkatavaroihin laatikon painon tai koon mukaisesti niiden tasapainoista lastaamista varten. Kuvassa olevat esineet on löydetty Kaamasesta, mutta samanlaisia käytettiin kaikilla Luftwaffen lentokentillä. Kuva: Kalevi Mikkonen.
Lentokentällä toimivat ainakin seuraavat joukko-osastot (myös lukuisia muita osastoja ja yksiköitä tai niiden osia oli ajoittain vahvuudessa, mm. rakennus- ja huoltoyksiköitä):
Aufklärungskette (F) Lappland
I. / Sturzkampfgeschwader 5
IV. / Lehrgeschwader 1
IV. / Sturzkampfgeschwader LG 1
1. / (H) Aufklärungsgruppe 32 (syyskuu-lokakuu 1944)
I. (Zerstörer)/Jagdgeschwader 77 (lokakuu 1941-tammikuu 1942)
Ergänzungsstaffel I/Stukageschwader 5 (vuosina 1942 - 1943)
9./Sturzkampfgeschwader 151 (toukokuu-lokakuu 1943)
Nachtslachtgruppe 8 (tammikuu 1944-lokakuu 1944)
Flak-Regiment 46
Flak-Regiment 181
Flak-Brigade XIII
Fliegerzielstaffel 51 (kesäkuu-elokuu 1944)
Flugbereitschaft Luftgaukommando Finnland (lokakuu 1942 – lokakuu 1943) sitten
Flugbereitschaft d. Kommandierender General der deutschen Luftwaffe in Finnland (lokakuu 1943-syyskuu1944).
Werkstattzug 411 (Luftwaffe) (28.6.1941 alk. - ??)
Ahto, S.
Saksalaisten joukkojen sopivuus sodankäyntiin Pohjois-Suomessa vv 1941 - 1945.
Tiede ja ase, vol. 32 (1974), s. 151 - 194.
Alakulppi, Jaakko.
Lapin Ilmailuhistoria I. Enontekiön kuumailmapallosta 1799 Lapin ilmasotaan
1944 - 45. Lapin Maakuntamuseon julkaisuja 9. (2. korjattu painos). Vaasa 2004.
Alakulppi,
Jaakko. Lapin ilmailuhistoria II. Jälleenrakentamisesta 1945 Lapin
lentomatkailuun ja Hornet-kauteen 2001. Lapin Maakuntamuseon julkaisuja 10. Vaasa
2006.
Alakulppi, Jaakko.
Saksan Luftwaffe Suomen Lapissa 1941 - 1944. Lapin Kansa 28.8.1994.
Alakulppi, Jaakko.
Saksalaissotilaat olivat osa lappilaista elämää. Lapin Kansa 23.4.1995.
Anttonen, Ossi ja
Valtonen, Hannu. Luftwaffe Suomessa – in Finland 1941 - 1944. Osa 1. Helsinki
1976.
Anttonen, Ossi.
Luftwaffe Suomessa – in Finland 1941 - 1944. Osa/Vol. 2. Helsinki 1980.
Armeeoberkommando 20. Mikrofilmit. U.S. National Archives and Records Administration (NARA).
Erkkilä, Veikko ja
Iivari, Pekka. Jätetyt kodit, tuhotut sillat. Lapin sodan monta historiaa.
Keuruu 2015.
Jokipii. Mauno. Jatkosodan synty. Tutkimuksia Saksan ja Suomen sotilaallisesta yhteistyöstä 1940 - 41. Keuruu 1987.
Jylhä, Mikko ja
Torkko, Markku. Sata vuotta Rovaniemen energiaa 1913 - 2013. Kerava 2014.
Lapin maakuntamuseon kuva-arkisto.
Lappi, Ahti.
Saksalainen sotakalusto pelasti Helsingin. Sotaveteraani 1/2005 (23.2.2005), s.
20 - 21.
Maanmittauslaitos. Vuoden 1946 ja 1949 ilmakuvat. Maanmittaushallitus. Rovaniemi. Ulkoilukartta 1:25 000. Kartoitus vv. 1954 - 56. Täydennetty tiestön osalta 1965. Helsinki 1966. Kalevi Mikkosen arkisto.
Mikkonen, Kalevi. Parakkeja ja piikkilankaa. Saksan armeijan rakentamiseen liittyvä toiminta Rovaniemen seudulla 1940 - 1944. Lapin maakuntamuseon julkaisuja 18. Oulu 2016.
Knabe, Konrad. Lapin lentotiedustelijat. Jyväskylä 1983.
Puolustusvoimien PE:n Topografinen osasto. Ilmakuvatoimisto. Sarja 5313. Kuvattu 29.6.1953. Lapin maakuntamuseo.
P. Rantamäki, Rovaniemen lentotukikohdan rakenne 1.5.1946 otetun ilmavalokuvan perusteella. Kadetti P. Rantamäen tutkielma. Liite 2. Ilmasotakoulu. Kadettikurssi 71. Kauhava 30.4.1987. Lapin maakuntamuseo.
Rovaniemen lentokentän puolustussuunnitelma (karttapiirros). Rovaniemi Fliegerhorst. Plan zur Horstverteidigung vuodelta 1942. Lapin maakuntamuseo.
Saarenkylän historia. Useita kirjoittajia. Rovaniemi 1998.
Uola, Mikko. Vallankumouksellisia, vakoilijoita ja aseveljiä. Myyttejä ja tosiasioita Lapin historiasta 1910-luvulta 1940-luvulle. Hämeenlinna 2010.
Valtonen, Hannu.
Luftwaffen pohjoinen sivusta. Saksan ilmavoimat Suomessa ja Pohjois-Norjassa
1941 - 1944. Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisuja 6/1997. Tikkakoski 1997.
Valtonen, Hannu.
Hylkyretkiä Pohjolaan. Tikkakoski 2009.
Yhteysesikunta Roi:n edustajien (Harry Wihtol, Alfred Wegelius) vierailu Rovaniemen lentokentällä 13.1.1943. Raportti eversti Willamolle 14.1.1943. Kansallisarkisto.
Kirjoittajan tekemät omat kenttä- ja arkistotutkimukset.
______________________
English summary: Rovaniemi airport during the Continuation War
Rovaniemi airport is located in Rovaniemi, about 10 kilometres north of Rovaniemi city centre. The Arctic Circle crosses the runway closer to its northern end. The airport was built in 1940 with two grass-surfaced runways. During the Continuation War it served as an airbase and supply center for German Luftwaffe. This was the largest of the Luftwaffe’s airfields in Finland and in northern Norway and it was significantly expanded when the Germans arrived in 1941. There were lots of German accommodation- and storehouse barracks in the vicinity of the airbase. The support base around Luftwaffe airfield reached to the present-day Santa Claus Village, and nearby Keminkorkia, Pikku-Keminkorkia, Maunun Matti, Mustonvaara and Takakappale areas.
There are still today foundations from the support structures that once dotted the spaces around the airfield. The remnants of the Luftwaffe support structures today are mundane. The woods contain scattered remains of barracks, workshops, roadways, kasinos, trenches and assorted support and storage structures. Snowmobile paths and walking trails (mostly originally German roads) are scattered throughout the woods around the eroding remnants of the Luftwaffe base. The Germans destroyed all their barracks in October 1944 when they left Rovaniemi.
Hei! Kiitos mielenkiintoisista sivuista. Onko sinulle tullut vastaan esim.Bundesarchivista saksalaisten Suomen NL:n rajaseudusta kuvaamia ilmakuvia sotavuosilta? Minua kiinnostaisi alue pakkoluovutetun Karjalan entisten pitäjien Korpiselkä, Värtsilä, Soanlahti, Pälkjärvi, Ruskeala ja Suistamo seutu suunnilleen. Varmaan tuon rajanpinnan kuvasivat meikäläisetkin, mutta kuvat lastattiin itään, ehkä jäi tännekin, mutta en ole sattunut mistään löytämään.
VastaaPoistaTerveisin
Paavo Valonen
paavojvalonen@gmail.com
Hei! Olen käynyt läpi miltei kaikki AOK 20:n arkistot mikrofilmeinä, mutta niissä on hyvin vähän ilmakuvia, koska ne otettiin liittoutuneiden haltuun ennen mikrofilmille kuvaamista. Noilta mainitsemiltasi alueilta en muista yhtään kuvaa. Se ei tarkoita, etteikö niitä olisi ollut ja tietääkseni Yhdysvaltain kansallisarkistosta näitä saksalaisten ottamia ilmakuvia on digitalisoitu, mutta ne eivät vielä ole ilmaiseksi netissä saatavissa. Kuulemma maksusta niitä saa, mutta hinnat ovat suolaisia. Terv. Kalevi
Poista