Rovaniemen Könkäänvaaran/Vaattungin alue: Feldluftpark 3/X1
© Kalevi Mikkonen 2022
Saksan
Luftwaffen varikkoyksikkö Feldluftpark 3/X1 (kenttäpostinumero L 36695) oli
jatkosodan aikaan Porin lentokentällä toiminut Saksan ilmavoimien lentokenttävarikko,
joka vastasi Pohjois-Norjaan ja Suomeen ryhmitettyjen lentoyksiköiden
varaosapalvelusta, suurista huolloista, vauriokorjauksista,
lentokalustotäydennyksestä ja kaluston vaihdosta. Aluksi Luftgau Finnlandin ja
myöhemmin Luftgau Finnlandin muutettua nimensä 1.11.1943 alkaen, Kommandierender General der Deutschen
Luftwaffe in Finnlandin alaisuudessa toiminut varikkoyksikkö saapui
Suomeen laivalla Stettinistä pääosin marraskuun lopulla 1941, vaikka
Feldluftpark Pori (FLP Pori) oli perustettu jo 17.7.1941. Varikon johtajana oli
koko sodan ajan aluksi yliluutnantti ja 1.6.1943 alkaen eversti Heinrich Piecq. Osa varikosta
siirtyi Rovaniemen Könkäänvaaraan kesäkuussa 1944 ja osa varikosta toimi myös
Rovaniemen lentokentällä ja ilmeisesti myös Nivavaaran Lager Nivean
polttoainevarikolla. Lokakuussa 1944 varikko poistui Rovaniemeltä ja siirtyi
marraskuussa 1944 Pohjois-Norjaan jossa se lakkautettiin helmikuussa 1945.[1]
Feldluftpark
3/X1 vuokrasi elokuussa 1944 takautuvasti 1.6.1944 alkaen viiden hehtaarin
alueen Nikolai Nikkerin mailta silloisen Jäämerentien (nyk. Sodankyläntie) 22
km:n kohdalta. Alue alkoi Könkäänvaaran risteyksen kohdalta alkavan tien
alkupäästä jatkuen tien molemmin puolin.[2]
Tälle alueelle ei tehty ilmeisesti juuri mitään rakennelmia, vaikka vuoden 1956
ilmakuvan mukaan alueella on voinut olla jotain toimintaa.
Alueen perällä oli silmukka, jonka varrelle on tehty joitakin parakkeja. Alue oli tarkoitettu rakennustarkoituksiin. Vuosien 1950 ja 1956 ilmakuvista näkee, että alueella on ollut toimintaa, mutta koska saksalaiset saapuivat tänne vasta kesäkuussa 1944, kovin paljon he eivät ole ehtineet rakentaa ennen poistumistaan. Joitakin rakennusten jäänteitä on löydettävissä, mutta alueelle on tehty tasattuja hiekka-alueita, joissa on voinut olla varastorakennuksia ilman perustuksia.[3] Alueelta löytyy myös jonkin verran sotaromua. Saksalaisten alueelle rakentama tieverkosto (merkitty karttaan ruskealla) on vielä pääosin erittäin hyvässä kunnossa ja hyvin näkyvissä, joskin pieneltä osin jo kasvamassa umpeen.[4] Vaattunkikönkääntien, joka oli olemassa jo sota-aikana, päässä on Vaattunkiköngäs, jossa saksalaiset ovat varmasti käyneet ihailemassa koskea.
Kohteet:
Kohde 1: Saksalaisten
huoltotieverkosto, joka on pääosin vielä varsin hyvässä kunnossa ja hyvin
näkyvissä. Tieverkoston umpeen kasvanut alkuperäinen alkupää
Vaattunkikönkääntien varressa (nykyinen alkupää on hieman eri kohdassa):
ETRS-TM35FIN: N 7387327, E 460880.
Kohde 2: Tällä kohdalla on
rakennuksen raunio. Itse rakennuksen ääriviivoja ei voi enää havaita, mutta
paikalta löytyy betonista tehty koroke. Kohde näkyy heikosti vuoden 1956
ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387311, E 460919.
Kohde 3: Tällä kohdalla on
mahdollisesti luode-kaakko -suuntaisen (pitkät sivut) rakennuksen jäänteitä.
Itse rakennuksen ääriviivoja ei voi enää havaita, mutta se on voinut olla n. 15
x 29 metriä. Paikalla on kaksi betonista laattaa ja tiilen kappaleita. Paikalta
löytyy myös hieman metalliromua, mm. metallisen laatikon kansi. Kohde näkyy
vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387280, E 460975.
Kohde 4: Tällä kohdalla on
mahdollisesti ollut lounas-koillinen -suuntainen (pitkät sivut) rakennus, ehkä
n. 12 x 30 metriä, vuoden 1956 ilmakuvan mukaan. Sitä ei voi enää havaita
maastossa. Ei kuvia. ETRS-TM35FIN: N 7387224, E 460970.
Kohde 5: Tällä kohdalla
lienee ollut länsi - itä -suuntainen (pitkät sivut) jonkinlainen korjaamohalli
tai kuorma-autohalli, mahdollisesti kuplahallin muotoinen, n. 12 x 40 metriä.
Molemmin puolin löytyy 11 kaivantoa n. 2-3 metrin välein. Näissä kaivannoissa
on ilmeisesti ollut tukirakenteita. Kohde näkyy vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN:
N 7387236, E 461077.
Kohde 6: Tällä kohdalla on
ollut kaivo, n. 3,5 x 3,5 metriä. Pohjalla on vettä. ETRS-TM35FIN: N 7387222, E
461058. Kaivo on ihan kohteen 5 vieressä.
Kohde 7: tällä kohdalla on
kaivanto, joka lienee ollut myös kaivo, n. 4,5 x 4,5 metriä. ETRS-TM35FIN: N
7387195, E 461070.
Kohde 8: Tällä kohdalla on
ollut rakennus, jonka ääriviivoja ei voi enää havaita. Paikalla on tiilistä ja
luonnonkivistä muurattu koroke sekä hieman metalliromua. Rakennus on
mahdollisesti ollut lounas-koillinen -suuntainen (pitkät sivut). Kohde näkyy
vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387283, E 461206.
Kohde 9: Tällä kohdalla on
ollut rakennus, jonka ääriviivoja ei voi enää havaita. Paikalla on betoninen
koroke ja hieman metalliromua. Kohde näkyy heikosti vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN:
N 7387228, E 461184.
Kohde 10: Tällä kohdalla
löytyy betonilohkareita, mutta muuta ei ole näkyvissä. ETRS-TM35FIN: N 7387234,
E 461317.
Kohde 11: Tällä kohdalla on
isohko maa-alue, n. 14 x 20 metriä, josta on raivattu maakerrokset ja kivet
pois. Kohde näkyy myös vuoden 1950 ja 1956 ilmakuvissa. Tähän on ehkä aiottu
rakentaa rakennus, mutta se on jäänyt tekemättä. ETRS-TM35FIN: N 7386980, E
461278.
Kohde 12: Tällä kohdalla
näkyy vuoden 1956 ilmakuvassa raivattu alue, jossa on voinut olla rakennus.
Maastossa ei enää näy mitään. Se on voinut olla myös puukasojen varastoalue. ETRS-TM35FIN:
N 7387244, E 461245.
Muuta: Vaattunkiköngäs, jossa
saksalaiset ovat varmasti käyneet ihailemassa koskea.
[1] Teemu Väisänen, Feldluftpark Pori:
Konfliktiarkeologinen tutkimus Porin lentokentällä: https://kalmistopiiri.fi/2020/07/04/feldluftpark-pori-konfliktiarkeologinen-tutkimus-porin-lentokentalla/
Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan
arkisto sota-ajalta 1942 - 1944. Sopimukset liitteineen. Rovaniemen
kaupunginarkisto (RKA).
Harri
Anttonen: Luftwaffe land units in Finland and Northern Norway 1941 - 1944: http://www.geocities.ws/finnmilpge/fmpg_lwland.html
Axishistory.com
[2] Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan arkisto sota-ajalta 1942 - 1944. Sopimukset liitteineen. RKA. Joukko-osastotiedot (KM).
[3] Maanmittauslaitoksen ilmakuvat vuosilta 1950 ja
1956. Omat kenttätutkimukset 19.6.2022 (KM).
[4] Omat
kenttätutkimukset 19.6.2022 (KM).
Mistähän tuo metalliromu on sinne ilmestynyt? Ikävää, jos sitä löytyy keskeltä luontoa. Varmasti jonkinlainen kattava kuljetuspalvelu voisi nuo tulla hakemaan pois. Meilläkin on sellainen etsinnässä, tuota metalliromua kun löytyy omasta vajasta melko paljon. https://www.laineaho.fi/kuljetus/kuljetuspalvelut
VastaaPoistaSota-aikaisia jäänteitä ei pidä poistaa, sillä ne kuuluvat historialliseen jäämistöön.
VastaaPoista