tiistai 28. kesäkuuta 2022

 

Rovaniemen Könkäänvaaran/Vaattungin alue: Feldluftpark 3/X1

© Kalevi Mikkonen 2022

Saksan Luftwaffen varikkoyksikkö Feldluftpark 3/X1 (kenttäpostinumero L 36695) oli jatkosodan aikaan Porin lentokentällä toiminut Saksan ilmavoimien lentokenttävarikko, joka vastasi Pohjois-Norjaan ja Suomeen ryhmitettyjen lentoyksiköiden varaosapalvelusta, suurista huolloista, vauriokorjauksista, lentokalustotäydennyksestä ja kaluston vaihdosta. Aluksi Luftgau Finnlandin ja myöhemmin Luftgau Finnlandin muutettua nimensä 1.11.1943 alkaen, Kommandierender General der Deutschen Luftwaffe in Finnlandin alaisuudessa toiminut varikkoyksikkö saapui Suomeen laivalla Stettinistä pääosin marraskuun lopulla 1941, vaikka Feldluftpark Pori (FLP Pori) oli perustettu jo 17.7.1941. Varikon johtajana oli koko sodan ajan aluksi yliluutnantti ja 1.6.1943 alkaen eversti Heinrich Piecq. Osa varikosta siirtyi Rovaniemen Könkäänvaaraan kesäkuussa 1944 ja osa varikosta toimi myös Rovaniemen lentokentällä ja ilmeisesti myös Nivavaaran Lager Nivean polttoainevarikolla. Lokakuussa 1944 varikko poistui Rovaniemeltä ja siirtyi marraskuussa 1944 Pohjois-Norjaan jossa se lakkautettiin helmikuussa 1945.[1]

Feldluftpark 3/X1 vuokrasi elokuussa 1944 takautuvasti 1.6.1944 alkaen viiden hehtaarin alueen Nikolai Nikkerin mailta silloisen Jäämerentien (nyk. Sodankyläntie) 22 km:n kohdalta. Alue alkoi Könkäänvaaran risteyksen kohdalta alkavan tien alkupäästä jatkuen tien molemmin puolin.[2] Tälle alueelle ei tehty ilmeisesti juuri mitään rakennelmia, vaikka vuoden 1956 ilmakuvan mukaan alueella on voinut olla jotain toimintaa.

Alueen perällä oli silmukka, jonka varrelle on tehty joitakin parakkeja. Alue oli tarkoitettu rakennustarkoituksiin. Vuosien 1950 ja 1956 ilmakuvista näkee, että alueella on ollut toimintaa, mutta koska saksalaiset saapuivat tänne vasta kesäkuussa 1944, kovin paljon he eivät ole ehtineet rakentaa ennen poistumistaan. Joitakin rakennusten jäänteitä on löydettävissä, mutta alueelle on tehty tasattuja hiekka-alueita, joissa on voinut olla varastorakennuksia ilman perustuksia.[3] Alueelta löytyy myös jonkin verran sotaromua. Saksalaisten alueelle rakentama tieverkosto (merkitty karttaan ruskealla) on vielä pääosin erittäin hyvässä kunnossa ja hyvin näkyvissä, joskin pieneltä osin jo kasvamassa umpeen.[4] Vaattunkikönkääntien, joka oli olemassa jo sota-aikana, päässä on Vaattunkiköngäs, jossa saksalaiset ovat varmasti käyneet ihailemassa koskea.


Saksalaisten tieverkosto näkyy vielä varsin hyvin maastossa. Kuvat: Kalevi Mikkonen.

Kohteet:

Kohde 1: Saksalaisten huoltotieverkosto, joka on pääosin vielä varsin hyvässä kunnossa ja hyvin näkyvissä. Tieverkoston umpeen kasvanut alkuperäinen alkupää Vaattunkikönkääntien varressa (nykyinen alkupää on hieman eri kohdassa): ETRS-TM35FIN: N 7387327, E 460880.

Kohde 2: Tällä kohdalla on rakennuksen raunio. Itse rakennuksen ääriviivoja ei voi enää havaita, mutta paikalta löytyy betonista tehty koroke. Kohde näkyy heikosti vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387311, E 460919.

Rakennuksen betoninen koroke. Kuva: Kalevi Mikkonen.

Kohde 3: Tällä kohdalla on mahdollisesti luode-kaakko -suuntaisen (pitkät sivut) rakennuksen jäänteitä. Itse rakennuksen ääriviivoja ei voi enää havaita, mutta se on voinut olla n. 15 x 29 metriä. Paikalla on kaksi betonista laattaa ja tiilen kappaleita. Paikalta löytyy myös hieman metalliromua, mm. metallisen laatikon kansi. Kohde näkyy vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387280, E 460975.

Kohde 4: Tällä kohdalla on mahdollisesti ollut lounas-koillinen -suuntainen (pitkät sivut) rakennus, ehkä n. 12 x 30 metriä, vuoden 1956 ilmakuvan mukaan. Sitä ei voi enää havaita maastossa. Ei kuvia. ETRS-TM35FIN: N 7387224, E 460970.

Kohde 5: Tällä kohdalla lienee ollut länsi - itä -suuntainen (pitkät sivut) jonkinlainen korjaamohalli tai kuorma-autohalli, mahdollisesti kuplahallin muotoinen, n. 12 x 40 metriä. Molemmin puolin löytyy 11 kaivantoa n. 2-3 metrin välein. Näissä kaivannoissa on ilmeisesti ollut tukirakenteita. Kohde näkyy vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387236, E 461077.

Kohde 6: Tällä kohdalla on ollut kaivo, n. 3,5 x 3,5 metriä. Pohjalla on vettä. ETRS-TM35FIN: N 7387222, E 461058. Kaivo on ihan kohteen 5 vieressä.

Kaivo. Kuva: Jaakko Ylikulju.

Kohde 7: tällä kohdalla on kaivanto, joka lienee ollut myös kaivo, n. 4,5 x 4,5 metriä. ETRS-TM35FIN: N 7387195, E 461070.

Kohde 8: Tällä kohdalla on ollut rakennus, jonka ääriviivoja ei voi enää havaita. Paikalla on tiilistä ja luonnonkivistä muurattu koroke sekä hieman metalliromua. Rakennus on mahdollisesti ollut lounas-koillinen -suuntainen (pitkät sivut). Kohde näkyy vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387283, E 461206.

Betonista ja luonnonkivistä muurattu koroke. Kuva: Kalevi Mikkonen.

Kohde 9: Tällä kohdalla on ollut rakennus, jonka ääriviivoja ei voi enää havaita. Paikalla on betoninen koroke ja hieman metalliromua. Kohde näkyy heikosti vuoden 1956 ilmakuvassa. ETRS-TM35FIN: N 7387228, E 461184.

Kohde 10: Tällä kohdalla löytyy betonilohkareita, mutta muuta ei ole näkyvissä. ETRS-TM35FIN: N 7387234, E 461317.

Kohde 11: Tällä kohdalla on isohko maa-alue, n. 14 x 20 metriä, josta on raivattu maakerrokset ja kivet pois. Kohde näkyy myös vuoden 1950 ja 1956 ilmakuvissa. Tähän on ehkä aiottu rakentaa rakennus, mutta se on jäänyt tekemättä. ETRS-TM35FIN: N 7386980, E 461278.

Kohde 12: Tällä kohdalla näkyy vuoden 1956 ilmakuvassa raivattu alue, jossa on voinut olla rakennus. Maastossa ei enää näy mitään. Se on voinut olla myös puukasojen varastoalue. ETRS-TM35FIN: N 7387244, E 461245.

Muuta: Vaattunkiköngäs, jossa saksalaiset ovat varmasti käyneet ihailemassa koskea.

 

Komea Vaattunkiköngäs oli nähtävyys jo sota-aikanakin. Kuva: Kalevi Mikkonen.

Lähdeviitteet:


[1] Teemu Väisänen, Feldluftpark Pori: Konfliktiarkeologinen tutkimus Porin lentokentällä: https://kalmistopiiri.fi/2020/07/04/feldluftpark-pori-konfliktiarkeologinen-tutkimus-porin-lentokentalla/

Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan arkisto sota-ajalta 1942 - 1944. Sopimukset liitteineen. Rovaniemen kaupunginarkisto (RKA).

Harri Anttonen: Luftwaffe land units in Finland and Northern Norway 1941 - 1944: http://www.geocities.ws/finnmilpge/fmpg_lwland.html

Axishistory.com

[2] Rovaniemen maalaiskunnan majoituslautakunnan arkisto sota-ajalta 1942 - 1944. Sopimukset liitteineen. RKA. Joukko-osastotiedot (KM).

[3] Maanmittauslaitoksen ilmakuvat vuosilta 1950 ja 1956. Omat kenttätutkimukset 19.6.2022 (KM).

[4] Omat kenttätutkimukset 19.6.2022 (KM).

2 kommenttia:

  1. Mistähän tuo metalliromu on sinne ilmestynyt? Ikävää, jos sitä löytyy keskeltä luontoa. Varmasti jonkinlainen kattava kuljetuspalvelu voisi nuo tulla hakemaan pois. Meilläkin on sellainen etsinnässä, tuota metalliromua kun löytyy omasta vajasta melko paljon. https://www.laineaho.fi/kuljetus/kuljetuspalvelut

    VastaaPoista
  2. Sota-aikaisia jäänteitä ei pidä poistaa, sillä ne kuuluvat historialliseen jäämistöön.

    VastaaPoista