Matford -kuorma-autojen
romuja Lapin metsissä
© Kalevi
Mikkonen 2019
Wehrmachtin
käytössä oli Matfordin kuorma-autoja. Tämän mallin hylkyjä löytyy vieläkin sekä
Rovaniemeltä että muualta Lapin metsistä. Ehjänä säilyneet autot keräsi Lapin Jäte Oy -niminen varta vasten saksalaisten omaisuuden keräämiseen muodostettu yhtiö heti sodan jälkeen kahden vuoden ajan. Yhtiö toimitti kaiken ehjänä säilyneen materiaalin sotakorvauksena Neuvostoliittoon ja mikä sinne ei kelvannut, se sai pitää itsellään ja myydä eteenpäin. Lapin Jätteellä oli Rovaniemellä isot varastot mm. Sahanrannassa, jonne mm. näitä autoja tuotiin. Kaikkiaan jotakuinkin ehjänä säilyneitä saksalaisten ajoneuvoja Neuvostoliittoon toimitettavaksi oli ainakin 800 kpl.(1)
Matford oli ranskalainen Ford-tehtaan tuote. Ford Motor Company laajensi
tuotantoaan Ranskaan ja osti vuonna 1934 ranskalaisen Mathis-autotehtaan, jonka
toimipaikka oli silloin (ja nykyisinkin) Ranskaan kuuluvassa Strasbourgissa. Tehdas tuotti kuorma-autoja sodan aattona
Ranskan armeijalle. Virallisesti tehtaan
tuotanto loppui vuonna 1940, kun Ranska antautui Saksan valloitettua sen. Sodan
aikana Matford kuitenkin teki ajoneuvoja Wehrmachtin tarpeisiin ainakin vuoteen
1942 asti. Strasbourgin tehtaan toiminnot siirrettiin sittemmin Fordin Kölnin
tehtaille.(2)
Matford -kuorma-auto. (Kuva: Deutsche Fotothek/ CC-BY-SA-3.0-DE)
Yleisin käytössä
ollut malli oli 4,5-tonnin Matford. Harvinaisempi malli oli 2,5-tonnin Matford
V8 F-11W. Rovaniemeltä ja Lapista löytyneet "raadot" ovat todennäköisesti näitä 2,5-tonnisia. Moottorina näissä
kuorma-autoissa oli Fordin perusmoottori Ford Flathead V8, jota kutsuttiin ”lättäpääksi”. Runko oli yleensä Fordin kuorma-auton perusrunko.(3)
Matford -kuorma-autoja kulkeutui siis myös Lappiin Saksan armeijan mukana. Yhteysesikunta Roin tekemässä raportissa kerrottiin, että Organisation Todtin huollosta huolehtivalla N.S.K.K. (Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps) Staffelin yksiköllä oli 9.10.1942 käytettävissään 30 Matford-merkkistä uutta kuorma-autoa, jotka oli saatu edellisenä keväänä. Autojen kunto ei ollut raportin mukaan erikoinen, koska varaosia ei ollut kovin helposti saatavissa ja erityisesti Matford-autot joutuivat kovaan rasitukseen, koska niitä käytettiin paljon. Se aiheutti autoille paljon vahinkoja. Toinen ongelma oli ammattitaitoisten autonkuljettajien ja mekaanikkojen puute. Tämän takia kaikista saksalaisten kuorma-autoista vain puolet oli käytössä, kun 30% oli huollossa ja 20% käyttökelvottomia. Kaikkiaan Rovaniemellä oli tällöin yhteensä 110 kuorma-autoa O.T.:n ja N.S.K.K.:n käytössä.(4) Myöhemmin oli luvattu saatavan lisää kuorma-autoja, mutta se tiedetään, että kuorma-autovaje oli Saksan Lapissa olevalla armeijalla krooninen, samoin kuin myös suomalaisilla.
Matford -kuorma-autoja kulkeutui siis myös Lappiin Saksan armeijan mukana. Yhteysesikunta Roin tekemässä raportissa kerrottiin, että Organisation Todtin huollosta huolehtivalla N.S.K.K. (Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps) Staffelin yksiköllä oli 9.10.1942 käytettävissään 30 Matford-merkkistä uutta kuorma-autoa, jotka oli saatu edellisenä keväänä. Autojen kunto ei ollut raportin mukaan erikoinen, koska varaosia ei ollut kovin helposti saatavissa ja erityisesti Matford-autot joutuivat kovaan rasitukseen, koska niitä käytettiin paljon. Se aiheutti autoille paljon vahinkoja. Toinen ongelma oli ammattitaitoisten autonkuljettajien ja mekaanikkojen puute. Tämän takia kaikista saksalaisten kuorma-autoista vain puolet oli käytössä, kun 30% oli huollossa ja 20% käyttökelvottomia. Kaikkiaan Rovaniemellä oli tällöin yhteensä 110 kuorma-autoa O.T.:n ja N.S.K.K.:n käytössä.(4) Myöhemmin oli luvattu saatavan lisää kuorma-autoja, mutta se tiedetään, että kuorma-autovaje oli Saksan Lapissa olevalla armeijalla krooninen, samoin kuin myös suomalaisilla.
________
Lähteitä:
1) Rovaniemi (sanomalehti/newspaper) 18.8.1946.
2) Wikipedia (Matford).
3) https://www.pienoismallit.net/galleria/malli_12235/, ja muita internet-lähteitä. Typenblatt über Lkw. Ausland. Anlagen zum Kriegstagebuch. AOK 20, O.Qu. T-312, R-1024. NARA.
4) Org.Todt'in autotarve ja -huolto. Liite N:ro 2. YhtERoi. Kansallisarkisto/Finnish National Archive T-17215/2.
Lisäksi omat tutkimukset/my own research.
Kiitokset Mari Olafson Lundemolle Kansallisarkiston dokumentista!/Thank you Mari Olafson Lundemo for the National Archive -document!
______________
English
summary: The German Army Matford lorries in Lapland during the Continuation War
Matford was
a car and truck manufacturer in France from 1934 to 1940. In the early
1930s, the Ford Motor Company was expanding its European
production, while the French company Mathis had financial problems. It had a large
factory at Strasbourg in France.
Passenger car production ended in 1940 with the buildup of truck orders for the
French army, though the production line made lorries also during the German occupation,
at least till 1942. Under the occupation, because of its proximity to the
German border, the contents of the Matford Strasbourg factory were moved to
Ford's Cologne plant.
The engine
in these Matford V8 F-11W lorries was Ford Flathead V-8. These engines were cheap, and could
easily be swapped into virtually any Ford.
According to the report dated 9.10.1942 from YhtERoi there were 30 new Matford lorries in Rovaniemi and Lapland at that time. The problems were shortage of components and shortage of skilled drivers and mechanics. That's why only 50% of the lorries were in daily use.
There are still several remains of Matford lorries in Rovaniemi and Lapland forests. A company called Lapin Jäte Oy collected all intact vehicles and they were moved to the Soviet Union as war reparations. Lapin Jäte had their HQ and warehouses in Rovaniemi.
Kuorma-auton rungon sivulaatikot./Side boxes.
Matfordin hytin etupaneelin laitteiston reikiä./ A bezel of Wehrmacht transport lorry Matford in Finnish woods near Rovaniemi. Etupaneelin teksteissä lukee/The texts in the bezel are:
"anlasser", "steckdose" and "zündung".
Kaikki kuvat/all photos: Kalevi Mikkonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.